• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151216
+
-

کشف علت خواب بی‌کیفیت جلوی تلویزیون

حتما برایتان پیش آمده که وقتی تلویزیون روشن است روی مبل خوابتان می‌برد بعد از بیداری همچنان خسته و کوفته هستید. حالا محققان دلیل این ماجرا را فهمیده‌اند. مغز انسان به صداهای ناآشنا در طول خواب توجه می‌کند تا در برابر تهدیدات بالقوه هوشیار باشد. به گزارش دیلی‌میل، محققان اتریشی تحقیقی انجام دادند که طی آن فعالیت‌های مغز افراد بزرگسال در خواب در مواجهه با صداهای آشنا و ناآشنا اندازه‌گیری شد. در این مطالعه مشخص شد با شنیدن صدای ناآشنا، مغز انسان در طول مرحله اول خواب که آن را «بدون حرکت سریع چشم » یا NREM می‌نامند، هوشیار می‌شود.
با این حال چنین اتفاقی در عمیق‌ترین مرحله خواب که به‌عنوان «حرکت سریع چشم» یا REM شناخته می‌شود، نیفتاد که احتمالا به‌دلیل تغییرات ریزساختار در مغز است. حتی اگر چشمان ما به روی اطراف بسته شود، مغز همچنان به نظارت بر محیط در هنگام خواب ادامه می‌دهد و نیاز به محافظت از خواب را با نیاز به بیدار شدن متعادل می‌کند.
طبق گفته کارشناسان، یکی از روش‌هایی که مغز انجام می‌دهد، پاسخ دادن انتخابی به صداهای ناآشنا نسبت به صداهای آشنا است. این ممکن است به روند طولانی تکامل انسان و نیاز به بیدار شدن سریع در مواجهه با خطر بالقوه برگردد که با نشانه‌های شنیداری کمتر آشنا مشخص می‌شود.
درمجموع این مطالعه نشان داده است صداهای ناآشنا مانند صدای تلویزیون، مانع از یک استراحت تمام و کمال می‌شود چرا که مغز در هوشیارترین حالت خود است. تیم تحقیقاتی اتریشی درمقاله‌ای که در مجله علمی
 JNeurosci منتشر کرده، آورده است: یافته‌های ما تفاوت‌ها را در پاسخ‌های مغز به محرک‌های شنوایی براساس ارتباط آنها با کسی که خوابیده را برجسته می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که ناشناخته بودن صدا یک پیش‌برنده قوی برای پاسخ مغز در طول مرحله اول خواب است.
برای انجام این مطالعه، محققان 17داوطلب که 14نفر آنها زن هستند را با میانگین سنی 22سال، انتخاب کردند. هیچ‌یک از این افراد پیش از این دچار اختلال خواب نبودند. همه آنها در طول خواب شبانه با تجهیزات پولی سومنوگرافی مجهز شده بودند. پولی سومنوگرافی در واقع امواج مغز، تنفس، تنش‌های عضلانی، حرکات، فعالیت قلب و... را در مراحل مختلف خواب اندازه‌گیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید