• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151189
+
-

نگاهی به کتاب «ابراهیم در پلاسکو» در آستانه سالگرد شهدای آتش‌نشان

روایت حماسه مردان آتش

نگاه روز
روایت حماسه مردان آتش


هنوز اشک و بغض چشمان خانواده‌های شهید آتش‌نشان در حادثه پلاسکو خشک نشده و این داغ برای این عزیزان همیشه تازه است اما روزهای واپسین دی‌ماه برای آنها سخت‌تر از همیشه می‌گذرد. فردا 30دی‌ماه پنجمین سالروز حادثه پلاسکوست و به این بهانه مروری کوتاه بر کتاب «ابراهیم در پلاسکو » داریم. این کتاب به قلم محبوبه زارع یادنامه حماسه آتش‌نشان‌هایی است که نقطه تجلی ایثارشان در حادثه پلاسکو، در تاریخ کشور ثبت شد. ابراهیم در پلاسکو، داستان مستندی است براساس زندگی آتش‌نشانی فرضی به نام ابراهیم که راوی حماسه هم‌سنگران خویش است؛ یعنی تمام اتفاقاتی که در ساختمان پلاسکو رخ داد، در قالب گفت‌وگو بین آتش‌نشانان در این کتاب آمده‌است. البته ناگفته نماند این داستان براساس اطلاعات سازمان آتش‌نشانی تهران به نگارش در آمده‌است. در بخشی از این کتاب آمده است:
«لحظات آماده‌باش چندان نپایید تا اینکه ستاد، دستور اعزام ایستگاه را صادر کرد.
ابراهیم هم مانند دوستانش، لباس آتش‌نشانی را به تن کرد و به همراه سعید سوار نیسان شد. سعید راننده بود و در بیشتر مأموریت‌ها او را همراهی می‌کرد.
سعید همیشه خونسردی خاصی در صدایش داشت. شاید هم تجربه پانزده‌ساله این کار، او را نسبت به حوادث پرطاقت کرده بود. نفسی تازه کرد و درحالی‌که پایش را روی پدال گاز می‌فشرد، گفت:
مثل اینکه یکی از طبقات بالا آتش گرفته. چند ایستگاه اعزام شده‌ا‌ند ولی ساختمان خیلی بزرگی است و پر از پارچه.
ابراهیم دستش را روی داشبورد کشید:
 فهمیدم کدام را می‌گویی. درست در تقاطع سه سفارتخانه است. خدا کند زود مهار شود وگرنه ابعاد بین‌المللی پیدا می‌کند. ساختمان پلاسکو خیلی قدیمی است. صدای دلهره‌آور آژیرهای آتش‌نشانی و آمبولانس، قلب ابراهیم را سال‌ها بود که می‌آزرد. حتی قبل از آنکه پرنده‌فروشی را رها کند و داوطلبانه به سراغ آتش‌نشانی بیاید.
 و داغ او تازه و دردناک بر دل عزیزانش مانده است».
کتاب ابراهیم در پلاسکو در 152صفحه توسط انتشارات ملورین در سال 1396چاپ و منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید