• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151179
+
-

«امیر رضا کمالی» رتبه دوم مسابقات پژوهشی زیست‌فناوری ایران و کاشف ماده مؤثر در موم زنبور عسل برای کاهش ضرر مواد شوینده

بالتازار یاخچی‌آباد

بالتازار یاخچی‌آباد

مریم قاسمی

ماجرای کشف تازه «امیر خان» درست از کنار سینک ظرفشویی خانه شروع شد؛ زمانی که مادرش ظروف را با مواد شوینده می‌شست و از خشکی و پوسته پوسته شدن دستش گلایه می‌کرد. البته فقط مادرش نبود؛ عمه، خاله، زن عمو و... هم از این وضعیت خسته شده بودند. حتی عوض کردن مایع ظرفشویی هم فایده‌ای نداشت. همان موقع ابری بالای سر پسر ظاهر می‌شود که در آن نوشته شده بود: «برای اینکه مواد شوینده و مایع ظرفشویی به دست کسی آسیب نزند چه کار می‌توان کرد؟ آیا با تغییر در فرمولاسیون یا ترکیب مواد دیگر می‌توان ضرر و زیان این‌گونه مواد شوینده را از بین برد؟» دست به کار می‌شود و با مطالعه کتاب‌های مختلف به دنبال راه‌حلی برای این مشکل شایع می‌گردد و بالاخره موفق می‌شود. «امیر رضا کمالی» ۱۶ ساله ساکن محله یاخچی‌آباد، دانش‌آموز ممتاز مدرسه علامه حلی و عضو ثابت پژوهش‌سرای اندیشه منطقه۱۶ به تازگی رتبه دوم را درمسابقات پژوهشی ایران در شاخه زیست فناوری به دست آورده است. کشف ماده مؤثر در موم زنبور عسل که می‌تواند ضرر و زیان مواد شوینده را از بین ببرد و باعث سلامت و لطافت پوست دست شود. این تازه اول ماجراست. چون پروفسور بالتازار محله ما به دنبال کشف‌های دیگری هم است. 

امیر رضا در لابه‌لای کتاب‌های علمی و تحقیقی متوجه تأثیرگذاری موم زنبور عسل بر لطافت و نرمی پوست می‌شود؛ خاصیتی که اگر به شیوه‌ای در فرمولاسیون ساخت مواد شوینده قرار می‌گرفت می‌توانست آثار سوء‌و ضررهایی را که برای مصرف‌کننده‌ها داشت برطرف کند. 



 پژوهش‌سرا خانه دوم ماست
 کمالی دانش‌آموز کلاس دهم مدرسه علامه حلی، تعطیلی مدرسه به دلیل کرونا را فرصت بسیار خوبی می‌داند که کتاب‌های مورد علاقه را بیشتر مطالعه کند. به همین دلیل هر روز بعد از کلاس‌های مجازی مدرسه و انجام تکالیف، سراغ کتاب‌های کتابخانه نقلی خانه می‌رود و چند ساعتی را با رفقایش خلوت می‌کند. او محیط آرام خانه، حمایت و تشویق پدر و مادر و راهنمایی و مشاوره دبیران مدرسه و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اندیشه را مهم‌ترین عوامل موفقیت خود می‌داند. امیر رضا می‌گوید: «روزی که موضوع پروژه پژوهش را با خانواده در میان گذاشتم، خوشحالی را در چشمان آنها دیدم. در خانه جای اختصاصی برای انجام تحقیق و کارهای آزمایشگاهی در نظر گرفتند و همه جانبه حمایتم کردند. کمک مربیان پژوهش‌سرای اندیشه هم بود. در هر ساعت از شبانه‌روز که سؤالی برایم پیش می‌آمد با مربیانم در ارتباط بودم. حتی در تعطیلات کرونایی دست از سرشان برنمی داشتم. پژوهش‌سرا برای من مثل خانه دوم است.» 

 تلاش برای کسب رتبه در جشنواره خوارزمی
کمالی برای اجرای پروژه زیست فناوری با موضوع «تأثیرگذاری موم زنبور عسل در کاهش و رفع آثار زیانبار شوینده‌ها حدود 6ماه کار مطالعاتی و تحقیقاتی داشته است.» وقتی از طریق دبیر پژوهش‌سرای اندیشه در جریان چنین رقابت بزرگی قرار گرفت، ابتدا می‌ترسید و نمی‌خواست شرکت کند اما تشویق خانواده و مربیان دلسوز پژوهش‌سرا نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت که همان پروژه را برای این مسابقه آماده کند. تعریف می‌کند: «دانش‌آموزان نخبه از سرتاسر ایران کارهای خود را ارائه داده بودند. بنابر این، شانس زیادی برای خودم تصور نمی‌کردم. می‌خواستم خود را محک بزنم و به قول معروف ببینم چند چندم. خدا هم عنایت کرد و با دعای خیر پدر و مادرم در این رقابت نفسگیر رتبه دوم را به دست آوردم. کشف ماده مؤثر در موم زنبور عسل برای کاهش ضررهای مواد شوینده هنوز مراحل آزمایشگاهی را می‌گذراند و تا ثبت شدن و دریافت مجوز بهره‌برداری زمان بیشتری نیاز است. من اکنون بیشتر وقتم را صرف آمادگی برای شرکت در جشنواره خوارزمی می‌کنم تا رتبه خوبی به دست آورم.»


«محیا اصغری» رتبه برتر مسابقات کشوری «زیر سقف آسمان»

روزی که من فضانورد شدم! 
با اینکه۱۰ سال بیشتر ندارد، اما قوه تخیل بسیار قوی دارد که در کشیدن نقاشی کمکش می‌کند. «محیا اصغری» رتبه برتر مسابقات نقاشی کشوری با عنوان «زیر سقف آسمان» از ۷ سالگی با پژوهش‌سرای اندیشه آشنا شده است و به کمک مربیان دلسوز توانسته استعدادش را شکوفا کند. او می‌گوید: «نقاشی که با آن مقام آوردم، تخیل ذهنی خودم بود. مثل اینکه فضانورد شده بودم و از آسمان به زمین نگاه می‌کردم.» 


«بهار رضایت» رتبه برتر جشنواره کشوری«شوق مهارت» 

آرزو دارم معلم و نقاش بزرگی شوم
«بهار رضایت» دانش‌آموز کلاس دوم مدرسه شاهد حمزه سیدالشهدا(ع) در منطقه۱۶ به تازگی درجشنواره کشوری«شوق مهارت» که دراستان لرستان برگزار شد به‌عنوان یکی از دانش‌آموزان برترکشور جایزه و لوح تقدیر گرفته است. از مربیان مدرسه خانم‌ها «اسدی» و«شاهینی» قدردانی می‌کند.»



«محیا طهماسب پور» برگزیده جشنواره 

«شوق مهارت» چند قدم مانده تا جعبه جادویی
خیلی به هنر مجری‌گری و گویندگی علاقه دارد و حالا که در جشنواره «شوق مهارت» برگزیده شده با میل و اعتماد به نفس بیشتری سر صحنه حاضر می‌شود تا توانمندی خود را نشان دهد. «محیا طهماسب پور» برگزیده جشنواره شوق مهارت از پژوهش‌سرای اندیشه به‌عنوان سکوی پرواز بچه‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: «زمان اجرای برنامه در فرهنگسرای بهمن، پیشنهاد همکاری با تلویزیون و برنامه کودک و نوجوان داشتم. از استادم خانم سامانا احمدی، مربی فن بیان و گویندگی تشکر می‌کنم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید