• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149427
+
-

اگر نبردی نظامی میان ایران و رژیم اشغالگر قدس رخ دهد برنده این میدان چه‌کسی خواهد بود؟

بازی با آتش به روایت آمار

رژیم صهیونیستی مدعی است جهان نمی‌تواند به ایران اعتماد کند و این رژیم آماده است تا علیه ایران اقدامی نظامی انجام دهد

بازی با آتش به روایت آمار

حمیدرضا بوجاریان- خبرنگار

یک مقام ارشد ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید هر وقت ایران به مرحله «گریزهسته‌ای» برسد، این رژیم فردای آن روز اقدام عملی علیه تهران انجام خواهد داد. ژنرال ایال زامیر، از فرماندهان ارشد نیروهای دفاعی رژیم اشغالگر قدس با بیان این مطلب تأکید کرد که جهان نمی‌تواند به ایرانی‌ها اعتماد کند. او همچنین مدعی شد ایران تنها درصورتی تلاش‌های خود برای ساخت بمب اتمی را متوقف خواهد کرد که با یک تهدید بازدارنده مواجه شود. اما آیا رژیم صهیونیستی توانایی حمله به ایران را دارد؟ در میدان عمل و نه حرف، کدام سوی این معادله، یعنی ایران و رژیم صهیونیستی می‌توانند پیروز واقعی میدان نبرد باشند؟

ایران پهناور
 ایران با 1648000کیلومترمربع وسعت و جمعیتی بالغ بر 84میلیون نفر، یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود. چنین موقعیتی سبب می‌شود دسترسی نیروی دشمن به همه نقاط راهبردی، حساس و اثرگذار آن با مشکل روبه‌رو شود. در این حال، رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن 21هزار کیلومترمربع از اراضی فلسطین اشغالی و جمعیتی نزدیک به 9میلیون نفر، چنان در دسترس ایران قرار دارد که طی کردن عرض و طول جغرافیایی این رژیم کاری بسیار ساده برای انجام هرگونه اقدام نظامی علیه این رژیم است. این عدد نشان می‌دهد ایران 80برابر بزرگ‌تر از رژیم اشغالگر قدس است و این رژیم عملا نمی‌تواند تهدیدی زمینی برای ایران محسوب شود.

قدرت نظامی
 پایگاه بین‌المللی گلوبال فایرپاور که سالانه بر اساس بیش از ۵۰ شاخص مانند تجهیزات و مهمات، سلاح سنگین، امکانات مالی، قدرت لجستیک و جغرافیای کشورها، رتبه قدرت نظامی آنها را مشخص می‌کند، در ارزیابی سال2022خود رتبه قدرت نظامی ایران را در رده چهاردهم پرقدرت‌ترین نیروی نظامی جهان قرار داده است. این در حالی است که قدرت رژیم صهیونیستی بر اساس این رده‌بندی در رتبه بیستم جهان قرار گرفته است.

نیروی آماده به خدمت 
 بودجه دفاعی ایران سالانه 16میلیارد دلار است. مجموعا نیروهای مسلح ایران056 هزار نیروی خط مقدم و 350هزار نیروی رزرو در اختیار دارد. علاوه بر این، 13میلیون نفر نیز نیروی آماده به خدمت در کشور وجود دارد. این تعداد نیروی رزمی در جمهوری اسلامی ایران این کشور را در رتبه 17 بزرگ‌ترین ارتش جهان قرار می‌دهد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی سالانه12 میلیارد دلار بودجه دفاعی در اختیار دارد که بخش اعظمی از آن را صرف برخورد با مردم مظلوم فلسطین می‌کند. از نظر نیروی نظامی 170هزار نفر در خط مقدم، 465هزار نفر نیروی رزرو و 3میلیون نفر نیروی آماده به خدمت دارد. براساس رتبه‌بندی انجام شده، رتبه صهیونیست‌ها از نظر تعداد پرسنل نظامی در جهان عدد90 را به‌خود اختصاص داده است.

برتری تانک‌ها
 3709 تانک در سازمان رزم دفاعی ایران وجود دارد که این تانک‌‌ها با فناوری‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند. این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس تنها 1650تانک در اختیار دارد؛ عددی معادل کمتر از 50درصد تعداد تانک‌های در اختیار ایران؛ موضوعی که نشان از آسیب‌پذیری بالای صهیونیست‌ها در نبرد تانک‌ها دارد.

نیروی زرهی
 8500خودروی زرهی در اختیار نیروهای نظامی ایران است. این خودروها جمهوری اسلامی ایران را قادر می‌سازد تا ادوات نظامی، نیروها، تجهیزات و سازوبرگ دفاعی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جا‌به‌جا و به میدان نبرد منتقل کند. در سوی دیگر میدان اما، صهیونیست‌‌ها 7500خودروی زرهی در اختیار دارند که از ایران کمتر است.

 قدرت دوم جهان
 ایران در حوزه پرتاب موشک دارای یکی از قدرت‌های برتر در منطقه و خاورمیانه است. در این حوزه جمهوری اسلامی ایران 2400 راکت لانچر در اختیار دارد. این قابلیت ایران را دومین کشور دنیا از نظر توان موشک‌‌اندازی کرده است؛ توانمندی‌ای که آن را قادر می‌سازد در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیستم‌های موشکی خود را فعال و در حجم انبوه نسبت به شلیک موشک اقدام کند. این در حالی است که صهیونیست‌ها 24برابر کمتر از ایران از این تکنولوژی برخوردارند. این رژیم تنها 100راکت لانچر در اختیار دارد که این رژیم را در رتبه 32جهان قرار می‌دهد.

زیردریایی در کلاس‌ جهانی 
 398کشتی نظامی در ناوگان نیروی دریایی ایران فعالیت دارند. 29زیردریایی در کلاس‌های مختلف در اختیار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این زیردریایی‌ها در سال‌های اخیر توسعه یافته و به ماموریت‌های مختلفی اعزام شده‌اند که توانسته‌اند به خوبی بازدهی خود را نشان دهند. در سوی دیگر میدان، صهیونیست‌ها تنها 65کشتی جنگی در اختیار دارند. با چنین آماری، در نبرد زیر دریاها، این جمهوری اسلامی ایران است که حدود 5برابر بیشتر ازصهیونیست‌ها زیردریایی دارد. اشغالگران قدس با همه ادعای خویش تنها 5زیر دریایی دارند و با این تعداد امکانات دریایی حریف زیردریایی‌های ایرانی نخواهند شد.

قدرت بازدارندگی
 یکی از نقاط‌قوت جمهوری اسلامی ایران قدرت راکتی آن است. با وجود تبلیغات گسترده صهیونیست‌ها درباره پیشرفت خود در این عرصه، این ایران است که براساس گزارش‌های رسمی مجلات معتبر، رتبه دوم جهان از نظر قدرت راکتی را در اختیار دارد. چنین قدرتی از تلاش ایران در ایجاد بازدارندگی در منطقه ایجاد شده است. صهیونیست‌‌ها در این زمینه رتبه 32جهان را در اختیار دارند؛ رتبه‌ای که نشان می‌دهد قدرت راکتی این رژیم برای ایران خطر چندانی ندارد و این جمهوری اسلامی است که قادر است اشغالگران قدس را به شکل شبانه‌روزی زیر حملات راکتی خود قرار دهد.

توپخانه مجهز
 ایران اکنون 2100 اراده توپخانه خودران دارد. این توپخانه‌ها قابلیت شلیک گلوله در ابعاد و بردهای مختلف را دارند و می‌توانند مواضع دشمن را به سادگی هدف قرار دهند. رژیم صهیونیستی در این بخش نیز از امکانات و تجهیزات کمتری در مقایسه با ایران برخوردار است؛ این رژیم 300اراده توپخانه خودران دارد. برتری نظامی ایران در این بخش نیز دست بالای جمهوری اسلامی ایران در برخورد با صهیونیست‌ها را تضمین کرده است.

موشک‌های  نقطه‌زن
 ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن از اهداف و برنامه‌های کلان دفاعی ایران بوده است و اکنون مجموعه‌ای از موشک‌های رادارگریز و مافوق‌صوت در سازمان رزم دفاعی جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفته می‌شود. انتشار تصاویر از شهرهای موشکی ایران سبب شده است کشورمان جزو 10قدرت برتر موشکی در جهان باشد. گرچه آمار دقیقی از تعداد موشک‌‌های ایرانی در دست نیست اما برگزاری مانورهای اخیر و عملکرد موشک‌های به‌کار گرفته شده حکایت از حیرت کشورهای غربی از توانمندی بالای یگان‌های موشکی ایران دارد. صهیونیست‌ها هم در این حوزه اقداماتی را انجام داده‌اند و بعد از ایران یکی از 10کشور دارای توان بالای موشکی محسوب می‌شوند.

چشم‌های بینا
 سامانه‌های دفاع هوایی در هر درگیری نظامی از ابزارهای مهم در دفاع از مردم و شهرها محسوب می‌شود. ایران با تجربه 8سال جنگ تحمیلی، سرمایه‌گذاری بالایی را برای تقویت توان دفاع از آسمان خود انجام داده است. قراردادن فضای آسمان کشور در پازلی از چشم‌های بینا برای رهگیری و رصد ورود غیرمجاز هر پرنده یا متجاوزی به فضای کشور از این جمله است. آمریکایی‌ها تجربه‌های تلخی در مقابل این سامانه داشته‌اند. تجربه در اختیار‌گیری پهپاد جاسوسی لاکهید مارتین آر کیو۱۷۰ سنتینل در شرق ایران در سال90 و نیز شکار پهپاد ‌ام کیو90 در سال97 ازجمله موفقیت‌های ایران در این حوزه است. انهدام پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته 200میلیون دلاری گلوبال هاوک در شرق هرمزگان نیز نشان داد قدرت رصد آسمان ایران به حد غیرقابل‌باوری افزایش یافته است. این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس، برای هدف قراردادن موشک‌های شلیک شده از نوار غزه با مشکل روبه‌رو است و نمی‌تواند این موشک‌ها را با وجود سیستم سپر دفاع موشکی گران‌قیمت خود رهگیری و از بین ببرد. در چنین شرایطی آسیب‌پذیری آسمان سرزمین‌های اشغالی به قدری بالاست که موشک‌های ایرانی قادرند به سادگی به اهداف خود رسیده و آنها را منهدم کنند.

پهپادهای پیشرفته
 کارخانه‌های تولید پهپادهای پیشرفته در کلاس‌های مختلف در حوزه‌های اطلاعاتی و رزمی از دستاوردهای نظامی ایران در بخش هواپیمایی است. ایران توانسته است با بومی‌سازی‌ تکنولوژی ساخت پهپاد به شکل غیرقابل‌باوری به یکی از کشورهای خودکفا در تولید پرنده‌های بدون سرنشین تبدیل شود. نمونه‌های سیمرغ، مهاجر، ابابیل، صاعقه، کرار، یسیر، فطرس، صادق، شاهد۱۲۱و شاهد۱۲۹ ازجمله پهپادها ساخته شده و کاربردی ایران هستند که بخشی از آنها قابلیت صادرات نیز دارند. در این میان رژیم صهیونیستی نیز دست به تولید پهپاد زده است اما در بررسی فنی پهپادهای ساخت دو‌طرف، این پهپادهای ایرانی هستند که از نظر برد عملیاتی، قابلیت نظامی، رادارگریزی و تنوع و تعداد، دست بالاتر را دارند.

امکانات لجستیکی
 برای هر نبردی نیازمندی‌ها و ساختارهای لجستیکی در کنار سیستم‌های رزم میدانی از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود فرودگاه و پراکندگی مناسب آن، بنادر، راه، خطوط ریلی و نیروی کار از ابزارهای لجستیکی به شمار می‌روند. ایران با دارا بودن 319فرودگاه، 4بندر و ترمینال، 30میلیون‌و500هزار نیروی کار، 173هزار کیلومتر راه و 8هزارو400کیلومتر راه‌آهن قادر است نیازهای لجستیکی خط مقدم نبرد را تامین کند. در سوی دیگر میدان اما رژیم صهیونیستی چنین امکاناتی ندارد. این رژیم تنها 42فرودگاه، 5بندر و ترمینال، 3میلیون‌و800هزار نیروی کار، 18هزار کیلومتر راه و 975کیلومتر راه‌آهن دارد. ضعف مفرط در ساختارهای لجستیکی امکان پشتیبانی از خطوط نبرد را برای این رژیم سخت می‌کند.

مکث
آمارها بدون احتساب سپاه

 سازوبرگ نظامی که در این گزارش به آن اشاره شده است، تجهیزات نظامی ساختار ارتش و قوای سه‌گانه آن است و شامل اطلاعات مربوط به تجهیزات نظامی و توان رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست. بدون شک با درنظر گرفتن توان رزمی سپاه و امکانات در اختیار این نیرو، فاصله جنگ‌افزاری، رزمی، دفاعی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران با صهیونیست‌ها به شکل معناداری افزایش خواهد یافت؛ افزایشی که این اطمینان را می‌دهد که هر دستی که ایران را به نشانه تهدید هدف بگیرد، با قدرت قطع خواهد شد.

مکث
شاید تنها برتری  

 شاید تنها نقطه برتری صهیونیست‌ها نسبت به ایران را بتوان در قدرت نیروی هوایی آن دانست. صهیونیست‌ها 595هواپیما در اختیار دارند. از این تعداد 241هواپیما رزمی و 15فروند هواپیمای ترابری برای حمل نیروهای رزمی است. 128فروند بالگرد نیز در اختیار این رژیم است که از این تعداد 48فروند آن نظامی است. این در حالی است که ایران 516هواپیما در اختیار خود دارد. از این تعداد 161فروند جنگی و 85فروند نیز ترابری است. علاوه بر این 99بالگرد در اختیار ایران است که از این تعداد 12فروند آن جنگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید