• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149374
+
-

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تشریح کرد

چشم امید شهر به اصلاح بودجه دولت در بهارستان

  حادثه ایستگاه مترو چیتگر اگرچه ناگوار بود اما می‌تواند درس‌عبرتی باشد برای رفع نواقص و کمبودهای حوزه حمل‌ونقل عمومی. موضوعی که مورد تأکید کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران است و به‌گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی باید نواقصی که پیش‌زمینه و بستر بروز چنین حوادثی می‌شوند شناسایی و رفع آنها در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد. اقداماتی که قطعا نیاز به اعتبار دارد و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند بودجه کافی را به این بخش اختصاص دهد و ازاین‌رو نیازمند حمایت دولت است. حمایت‌هایی که توسط دولت پیشین صورت نگرفت و مدیریت شهری به حمایت دولت سیزدهم امیدوار بود که با ارائه سند بودجه1401 مشخص شد  دولت عزمی برای حمایت از شهرداری‌ها ندارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، لزوم و ضرورت توجه دولت و شهرداری به حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان ریلی را تشریح کرده است.

می‌پذیرید که حادثه متروی چیتگر منجر به نمایان شدن برخی از ضعف‌ها در ناوگان ریلی شد؟
حتما اینگونه بوده است. به‌طور کلی در ناوگان ریلی با فرسودگی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و کمبود قطعات و واگن روبه‌رو هستیم و قطارها نیاز به تعمیرات اساسی دارند. این حادثه چون زنگ‌خطری بود که اگر این نواقص برطرف نشوند چه‌بسا حوادث دیگری رخ خواهد داد.
در این حادثه براساس گزارش کمیسیون سوانح راهبر مقصر اصلی شناخته شد. آیا الزامی برای آموزش به راهبران وجود دارد؟
قطعا باید برنامه آموزش، مهارت‌آموزی، توانمندسازی و تست سلامت کارمندان شرکت مترو و به‌ویژه راهبران را در دستور کار قرار داد و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.
وظیفه شهرداری در رفع نواقص ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه شبکه ریلی چیست؟
شهرداری تهران باید ضعف‌های شناسایی‌شده در این حادثه و اشکالاتی که در سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بوده را رفع کند. اگرچه ضعف‌ها و اشکالات در اکثر خطوط وجود دارد و همه‌گیر است و برای رفع آنها حتما نیاز به اعتبار قابل‌توجه داریم.
آیا رفع مشکلات حمل‌ونقل عمومی برای مسئولان اولویت دارد؟
اعداد و ارقام درج‌شده در سند بودجه1401 دولت نشان می‌دهد که مسئولان درک دقیقی از مسائل و مشکلات حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان ریلی ندارند و ازاین‌رو به‌نظر اولویت هم نخواهد داشت. چراکه نگهداشت همین سامانه(مترو) چندده‌برابر آنچه در سند بودجه1401 دولت پیش‌بینی‌شده، منابع نیاز دارد.
قبل از ارائه سند بودجه1401 دولت به مجلس آیا تلاشی شد تا سهم شهرداری افزایش یابد؟
رابطه تنگاتنگی میان دولت و شهرداری وجود داشت و انتظار نداشتیم چنین بودجه‌ای پیشنهاد شود و امیدوار بودیم بودجه متناسب با واقعیت پیش‌بینی شود. برخلاف تلاش‌هایی که توسط مدیریت شهری صورت گرفت، دولت نتوانست اعداد و ارقام مناسبی برای شهرداری‌ها به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل در بودجه تعیین کند.
برای اصلاح بودجه در مجلس اقدامی کرده‌اید؟
اصلاح بودجه1401 دولت برای حمایت بیشتر از شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران دغدغه مدیریت شهری است. این موضوع را در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل شورای شهر تهران پیگیری می‌کنیم و با رئیس پارلمان شهری صحبت شده است و هماهنگی‌های لازم با کمیسیون‌های مجلس صورت‌گرفته و سعی داریم در حد توان از حقوق مردم صیانت کنیم.
می‌توان به اصلاح بودجه در مجلس امیدوار بود؟
اتفاق خیلی بزرگی بعید است رخ بدهد. به‌هرحال ممکن است در بخش‌هایی موفق شویم و در بخش‌هایی موفقیت کسب نکنیم. چرا که مجلس پیشنهاد دولت را مبنا قرار می‌دهد و اصول و پایه‌های بودجه را به‌هم نمی‌ریزد اما با توجه ‌به اینکه رئیس مجلس و برخی از نمایندگان سابقه مدیریت شهری دارند و مسائل و مشکلات این حوزه را درک کرده‌اند، امیدواریم پیگیری‌ها نتایج خوبی داشته باشند.
سند بودجه1401 شهرداری تهران اواخر دی‌ماه به شورا ارائه می‌شود. آیا در بودجه شهرداری توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل عمومی خواهید داشت؟
حتما این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم. به هر شکل بودجه شهرداری و بودجه دولت مکمل یکدیگر هستند. وقتی در بودجه دولت سهم اندکی به شهرداری‌ها اختصاص‌داده‌ شده است و امروز تهران با ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی (که مورد تقاضای بخش زیادی از مردم به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار است) روبه‌روست، بنابراین این موضوع حتما اولویت خواهد داشت.
در حوزه حمل‌ونقل عمومی اولویت نگهداشت است یا توسعه؟
به‌‌طور قطع اولویت نگهداشت است چراکه با 10درصد بودجه خرید و توسعه ناوگان حمل‌ونقل می‌توان امکانات ناکارآمد و فرسوده را بازسازی و وارد شبکه خدمت‌رسانی کرد. البته که توسعه هم جزو اهداف است اما اگر قرار باشد در قبال ده‌ها دستگاه اتوبوس خراب تنها یک‌دستگاه اتوبوس خریداری شود، ترجیح می‌دهیم و منطق هم حکم می‌کند هزینه را صرف بهبود داشته‌ها کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید