• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149166
+
-

پازل دیپلماسی منطقه‌ای ایران تکمیل می‌شود

وزارت امورخارجه ایران روزهای پرکاری را می‌گذراند؛ از یک‌سو از فردا هشتمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز می‌شود و ازسوی دیگر حسین امیرعبداللهیان در هفته‌های اخیر وقت زیادی را برای گسترش دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی ایران صرف کرده‌است؛ تلاش‌هایی که دیدار و گفت‌وگوی وزیرامورخارجه کشورمان با معاون امور دیپلماتیک وزارت امورخارجه عمان آخرین آنها به‌حساب می‌آید.
تمرکززدایی از سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی ایران که از راهبردهای دولت سیزدهم نیز به‌شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر ازسوی وزارت‌خارجه کشورمان پیگیری می‌شود و درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4توجه ویژه‌ای را در سطح جهان جلب کرده‌است، مقام‌های وزارت خارجه کشورمان می‌کوشند تقویت دیپلماسی منطقه‌ای را به موازات گفت‌وگوهای برجامی به پیش ببرند که رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر امورخارجه در روزهای اخیر نمودی از این راهبرد است.
به گزارش همشهری، دیدارهای اخیر امیرعبداللهیان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، فواد حسن، وزیر امورخارجه عراق و شیخ خلیفه الحارثی، معاون امور دیپلماتیک وزارت خارجه عمان نشان می‌دهد دولت سیزدهم براساس سیاستگذاری‌ تعاملی خود در ارتباط با کشورهای همسایه، حساب ویژه‌ای روی دیپلماسی منطقه‌ای گشوده‌ است؛ موضوعی که در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با معاون وزیرامورخارجه عمان نیز مورد تأکید قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این دیدار با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی برای مشکلات دوجانبه و منطقه‌ای پایبند است، بهبود و گسترش روابط با همسایگان را اولویت سیاست‌خارجی دولت سیزدهم دانست؛ راهبردی که عمان با توجه به جایگاه ویژه‌اش در میان همسایگان ایران، جایگاه مهمی در آن دارد. وزیر امورخارجه کشورمان ضمن تأکید بر ضرورت تلاش دوطرف برای ارتقای حجم روابط تجاری میان 2کشور در سطح روابط دوستانه فی‌مابین، ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های همه کشورهای منطقه به‌ویژه ایران و عمان، زمینه لازم برای پایان بحران یمن فراهم شود.
شیخ خلیفه الحارثی، معاون وزارت امورخارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری برای پایان هرچه سریع‌تر بحران یمن، اعلام کرد کشورش از مسیرهای صلح‌آمیز و مذاکره برای کاهش مشکلات منطقه‌ای استقبال و حمایت می‌کند.
دیدار دیروز درحالی انجام شد که پیش‌از این و در روزهای اخیر وزیر امورخارجه کشورمان 2بار با بدر بن حمد بوسعیدی، همتای عمانی خود تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در گفت‌وگوی نخست که در آخرین روزهای مهرماه انجام شد، امیرعبداللهیان ضمن اشاره به ضرورت افزایش همکاری در همه بخش‌ها از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای عملیاتی کردن توافق‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های قبلی مورد توافق فی‌مابین خبر داده بود.
گفت‌وگوی دوم وزیر امورخارجه کشورمان با همتای عمانی خود نیز 22آذرماه انجام شد که امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی ضمن اشاره به روابط مثبت 2کشور و اراده طرفین برای استمرار و گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سلام رئیس‌جمهوری کشورمان به سلطان عمان را ابلاغ کرده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید