• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149029
+
-

نیمی از سرماخوردگی‌ها، اومیکرون است

متخصصان با تجزیه و تحلیل داده‌های بیماران به این نتیجه رسیده‌اند نیمی از بیمارانی که تصور می‌کنند سرماخورده‌اند، درواقع دچار کووید-19از نوع اومیکرون شده‌اند

نیمی از سرماخوردگی‌ها، اومیکرون است

زهرا خلجی- خبر‌نگار

اگر گلودرد، آبریزش بینی و سردرد خفیف دارید به‌نظر محققان انگلیسی سرما نخورده‌اید بلکه به کووید-19مبتلا شده‌اید. تیم مطالعاتی Zoe Covid study که با بیش از 40اکتشاف علمی منتشر شده، یک منبع حیاتی از اطلاعات کووید برای محققان سلامت، دولت‌ها و عموم مردم ایجاد کرده است، با استفاده از بازخورد عموم مردم، بیماری را ردیابی کرده و تخمین می‌زند که نیمی از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در واقع دچار کووید-19شده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، آنها معتقدند انفجار آمار مبتلایان به کووید-19که هفته گذشته در انگلیس رخ داد حاصل موج سویه جدید اومیکرون است. ثبت حدود 144هزار نفر مبتلا به‌ سویه اومیکرون فقط در یک روز، رکورد جدیدی در انگلیس به‌حساب می‌آید، اما نکته اصلی اینجاست که بیشتر افراد مبتلا، یک کووید خفیف و یا بی‌علامت را با اومیکرون تجربه می‌کنند، ولی از آنجایی که قدرت سرایت‌پذیری آن چندبرابر سویه‌های پیشین است می‌تواند تبدیل به یک موج جدی و درگیری شدید به‌ویژه در میان افرادی باشد که واکسن نزده‌اند.
پروفسور تیم اسپکتور، دانشمند ارشد این تیم مطالعاتی می‌گوید: اگر علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید، حتما تست کووید بدهید. در طول هفته گذشته شمار مبتلایان با علامت، انفجاری بوده است. بیشتر افراد که اومیکرون مثبت بوده‌اند احساسی شبیه به سرماخوردگی معمولی دارند که با گلودرد، آبریزش بینی و سردرد شروع می‌شود. باید به سرعت پیام‌هایی را که به عموم جامعه می‌رسد تغییر دهیم تا جان‌های بیشتری نجات پیدا کنند و فشار روی سیستم درمانی کمتر شود.
اگرچه مطالعات اولیه نشان می‌دهد سویه جدید کرونا خفیف‌تر است و کمتر فردی در اثر آن در بیمارستان بستری می‌شود، اما موج‌های سهمگین ابتلا همچنان به این معنی است که افراد بیشتری نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی احتیاج پیدا می‌کنند و از سوی دیگر می‌توانند پزشکان و پرستاران را هم دچار بیماری کنند.

سرایت بیشتر، بستری کمتر
2 تحقیق که هنوز در مرحله داوری قرار دارند شامل شواهدی است که نشان می‌دهد سویه اومیکرون ممکن است کمتر باعث بیماری شدید و بستری در مقایسه با سویه دلتا شود. یکی از این مطالعات نشان داده است اومیکرون با دو سوم کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان مرتبط است. مطالعه بعدی که روز سه‌شنبه به‌صورت آنلاین در medrxiv.org منتشر شده حاکی از آن است که افراد مبتلا به اومیکرون 80درصد کمتر به نسبت دلتا نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی پیدا می‌کنند. مطالعه انجام شده در اسکاتلند شامل داده‌های 23هزار و 840مبتلای اومیکرون و 126هزار و 511مبتلا به دلتا از 1نوامبر تا 19دسامبر است. محققان از دانشگاه ادینبرگ، استارتکلاید و بهداشت عمومی اسکاتلند روی این داده‌ها کار کرده‌اند و در نهایت در میان مبتلایان به اومیکرون 15مورد بستری و 856بیمار بستری در میان مبتلایان به دلتا ثبت شد. محققان همچنین دریافتند که نسبت موارد اومیکرون که احتمالا دچار عفونت مجدد شدند بیش از 10برابر دلتا بوده است. این داده‌ها همچنین نشان داد که دریافت سومین دوز واکسن یا واکسن تقویتی با کاهش 57درصدی خطر ابتلا به عفونت علامت‌دار اومیکرون در مقایسه با فاصله حداقل 25هفته از تکمیل دوز دوم همراه بود.

  دومین قرص کرونا مجوز گرفت
سازمان غذا و دارو به قرص ضد‌ویروس ساخته شده شرکت مرک به نام مولنوپیراویرو برای درمان کووید-19مجوز داد. این دارو برای درمان خانگی بیماری کووید-19خفیف تا متوسط در بزرگسالانی که نتیجه تست کووید آنها مثبت شده است تجویز می‌شود و درصورت مصرف طی 5روز پس از شروع علائم، خطر بستری و مرگ را کاهش می‌دهد. مولنوپیراویرو به‌طور محدود توسط مشاوران سازمان غذا و دارو تأیید شد، زیرا داده‌ها نشان داد که خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا 30درصد در میان بزرگسالان پرخطر کاهش می‌دهد. این میزان البته کمتر از تجزیه و تحلیل قبلی بود که نشان می‌داد این عدد می‌تواند حدود 50درصد باشد. دکتر الیوا بار، نایب‌رئیس امور پزشکی جهانی در کمپانی مرک گفت: این دارو به طرز امیدارکننده‌ای در برابر اومیکرون کار می‌کند. سویه اومیکرون با سایر سویه‌های ویروس کرونا فرق می‌کند و داروی ما روی بخش کاملا متفاوت ویروس کار می‌کند؛ بنابراین خوش‌بین هستیم که این دارو همچنان در برابر اومیکرون مؤثر باشد و هم‌اکنون روی این موضوع مطالعه می‌کنیم. پیش از این، سازمان غذا و دارو به قرص ضد‌ویروسی شرکت فایزر به نام Paxlovid، مجوز داد تا کووید-19را درمان کند. این نخستین قرص ضد‌ویروسی کووید-19است که در آمریکا افراد بیمار می‌توانند آن را در خانه مصرف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید