حامد فوقانی- دبیر گروه شهر
تکمیل و بررسی آخرین وضعیت شبکه متروی شهرهای حومهای تهران، یکی از اولویتهای مدیریت شهری پایتخت است. گرچه اصولاً ساخت مترو در شهرهای اقماری برعهده وزارت راه و شهرسازی است، اما با توجه به تجربیات شرکت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو) عمدتاً از این نهاد بهعنوان «مجری» طرحهای توسعه خطوط راهآهن ریلی بین تهران و شهرهای اطراف آن استفاده میشود.
گرانی زمین، ملک و اجارهبها در تهران
برقراری ارتباط حملونقلی بین پایتخت و شهرهای اقماری آن، این امکان را ایجاد میکند که شاغلان در تهران لزوماً مجبور نباشند در این کلانشهر سکنا گزینند؛ آن هم در شرایطی که قیمت ملک، زمین و حتی اجارهبها در تهران، طی یکدهه اخیر سرسامآور شده و سیاستهای کلی تمرکززدایی از کلانشهرها در دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز جواب نداده است.
در این بین، یکی از الزامات راضی شدن مردم به حضور در شهرهای خود، فراهم ساختن امکانات اولیه است. شبکه خطوط مترو امروز یکی از این الزامها بهحساب میآید.
پرند در اولویت است
در بین شهرهای اقماری پایتخت، وضعیت متروی شهر جدید پرند از سایر شهرها جلوتر است. ایستگاه متروی این شهر تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره)، 19کیلومتر فاصله دارد که عملیات اجرایی آن در بخش اقدامات ساختمانی به پیشرفت 90درصدی رسیده است، اما برای تکمیل کارهای باقیمانده و خرید و نصب تجهیزات، حداقل 650میلیارد تومان پول لازم است؛ پولی که تامین نیمی از آن در گرو تصویب تغییر کاربری 25هکتار اراضی شهر پرند و ابلاغ این مصوبه است.
3هفته گذشت و...
حدود 20روز پیش بود که پس از نشست وزیر راه و شهرسازی با شهردار تهران و همچنین بازدید مشترک وزیر کشور و استاندار تهران از شهر جدید پرند، مقرر شد در اسرعوقت (شنبه 6آذر 1400) مسئله تغییر کاربری 25هکتار از اراضی شهر پرند، مصوب و ابلاغ شود. در این میان، مسئولان شرکت عمران شهر جدید پرند باید مدارک لازم را آماده میکردند و با تحویل آنها، این فرایند انجام میشد. اما آیا تا بهحال چنین شده است؟ تحقیقات سرویس شهری روزنامه همشهری تا به این لحظه گویای آن است که چنین مسیری باوجود تأکیدات موکد متولیان ارشد امور مربوطه، طی نشده است!
چرا مدارک آماده نیست؟
حالا این پرسش مطرح میشود که چرا با وجود پیشرفت بالای پروژه احداث مسیر و ایستگاه متروی شهر جدید پرند و از سوی دیگر پیگیری مستمر و مجدانه مدیران بلندپایه کشوری، هنوز مسئله تغییر کاربری 25هکتار از اراضی شهر جدید پرند به ثمر ننشسته است تا این پروژه ملی از بلاتکلیفی مالی درآید؟ چرا مدارک لازم برای تحقق این امر آماده نبوده؛ درحالیکه شرکت عمرانشهر جدید پرند مدتهاست در جریان جزئیات کار قرار دارد؟
آیا در 3هفتهای که از مهلت تصویب و ابلاغ مسئله تغییر کاربری اراضی میگذرد، کار خاصی صورت گرفته است؟ اگر چنین شده، انتظار میرود استاندار تهران که میدانیم پیگیر امور است با اعلام رسمی رفع موانع کار، باعث امیدواری صدها هزار نفر از اهالی شهر جدید پرند شود؛ خانوادههایی که هر روز در تب و تاب رفتوآمد پرخطر نانآوران خود بین تهران و پرند از طریق آزادراه تهران - ساوه (موسوم به جاده مرگ) اصطلاحاً نیمهجان میشوند و روزی نیست که نگران نباشند.
برای درک بهتر موضوع، این نکته کلیدی نیز نباید از قلم بیفتد که روزانه بین 30تا40هزار نفر از ساکنان این شهر 350هزار نفری، با وسایل نقلیه مختلف به تهران مراجعه داشته و در مسیر مذکور با خطر حادثه و سانحه دست و پنجه نرم میکنند.
گزارش کوتاه/ یک پرسش از استانداری درباره متروی پرند
در همینه زمینه :