• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148143
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0RxP5
+
-

بهره‌برداری از 2 پروژه مهم، 3‌ماه بعد از آغاز به‌کار مدیریت جدید شهر تهران

ترافیک جنوب پایتخت روان‌تر شد

شهردار تهران: ۱۳تقاطع بزرگراهی در نیمه اول ۱۴۰۱ اصلاح می‌شوند

ترافیک جنوب پایتخت روان‌تر شد

مهدی اسماعیل‌پور- خبر‌نگار

2پروژه مهم عمرانی- ترافیکی در جنوب‌شرق تهران بعد از مدت‌ها انتظار به بهره‌برداری رسید تا مسیر آنهایی که قصد سفر به جاده پایتخت معنوی یا شهر زیارتی قم را دارند، نزدیک‌تر شود؛ پروژه‌هایی که راه رفت و برگشت برای زیارت اهل قبور و اموات خیلی‌ها در بهشت‌زهرا را هم آسان‌تر می‌کند. همه اینها در حالی است که تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر و پل جهتی اتصال بزرگراه امام‌رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار گره‌های ترافیکی در جنوب تهران را به میزان زیادی رفع می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که با بهره‌برداری از آنها 2گره و گلوگاه ترافیکی پایتخت در محله‌های سه‌راه افسریه و شهرری باز شد.
به گزارش همشهری، مراسم افتتاح فاز نهایی پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر و همچنین بهره‌برداری از پل جهتی اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی‌رستگار صبح دیروز با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، حسین توکلی، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، سردار محمدحسین رحیمی، رئیس پلیس راهور پایتخت، عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان شهر تهران و شهرستان ری برگزار شد.
شهردار تهران در این مراسم انجام این پروژه‌ها را نمونه‌ای از یک کار جهادی عنوان کرد و گفت: «موضوع خدمت و نسبت آن با قدرت کاملا مشخص است. برخی قدرت را برای مطامع، کسب ثروت و انباشتگی دنیا در دستانشان می‌خواهند و برای برخی دیگر نیز توجه به قدرت از باب توجه به ارائه خدمت است. آنچه انقلاب از مسئولان خواست این بود که توجه به قدرت معطوف به خدمت باشد؛ نه دنیاطلبی و ثروت‌اندوزی. باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد؛ چون زمان محدود و کار بسیار است. دوره مسئولیت در چشم برهم‌زدنی تمام می‌شود و پاسخگویی در قبال فرصت‌های ازدست‌رفته و حسرت کارهای انجام نشده باقی می‌ماند.» علیرضا زاکانی افزود: «امروز (دوشنبه) که افتتاح این پروژه را داریم درواقع نمودی از یک کار جهادی را به نمایش می‌گذاریم و از آقای شعبانی که این کار را در فرصت کوتاهی انجام دادند، کاری که بعضاً سال‌ها به دلایل مختلف صورت نگرفته بود، تشکر می‌کنم و امیدواریم همه مدیران این نمود را برای جای‌جای شهرمان به ارمغان بیاورند و با مدیریت جهادی تلاش را معطوف به تحقق خدمت به مردم تهران کنند. با انجام این پروژه، گره‌های ترافیکی بزرگ باز شد. البته باید میدان انرژی مرتبط با این پروژه در دستور کار قرار بگیرد. اگر درباره این مسئله نیز در منطقه تملک صورت گیرد، معاونت فنی این گره را نیز باز می‌کند و مردم در شرایط بهتری قرار می‌گیرند. هرقدر برای مردم کار کنیم، کم است. مردم قدردان شهدا هستند؛ چراکه آنها همه داشته‌های خود را در طبق اخلاص گذاشتند؛ بنابراین شهیدانه زیستن و بی‌منت کار کردن باید یک رویه باشد و امثال بنده باید درس بیاموزیم و این راه را ادامه دهیم.»
شهردار پایتخت با بیان اینکه بنده رفت‌وآمدهایی از دوران کودکی به شهر ری داشته‌ام، گفت: «همیشه این گلوگاه ترافیکی در باقرشهر وجود داشت و معطلی جدی به‌ویژه در پایان هفته و مراسم خاص داشتیم. امیدواریم این گشایش برای مردم خدمتی ارائه کرده باشد. همچنین‌ در کنار آن اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به شهید نجفی‌رستگار را داشتیم و افتتاح آن پروژه را نیز به مردم تهران تبریک عرض می‌کنم. آخرین دیدارم با شهید نجفی‌رستگار در جزیره جنوبی و عملیات خیبر بود. حرارتی در وجود ایشان بود که ما توفیق داشتیم در معیت ایشان به‌عنوان یک بسیجی باشیم. حرارت، میدان‌داری و بزرگی ایشان در ذهن بنده به‌عنوان اسطوره ثبت است. بزرگراه شهید نجفی‌رستگار قرار بود کمک بزرگراه بسیج باشد، اما دچار انسدادهایی بود که با گشایش‌های اخیر حرکت به سمت جنوب و غرب تسهیل شد و این برای ما یک افتخار است.»

افتتاح 4پروژه در 3‌ماه
شهردار تهران در ادامه به عملکرد مدیریت جدید شهری طی 90روزی که از شروع به کارش می‌گذرد، اشاره کرد: «3‌ماه و 11روز است که به‌عنوان شهردار تهران در خدمت مردم هستم و این سومین و چهارمین پروژه‌ای است که عملیاتی می‌شود. علاوه بر این پروژه‌های جدی دیگری نیز در دستور کار قرار دارد؛ مثلا ناظر به رینگ شرقی تهران و بزرگراه‌ شهید شوشتری با معارضان رایزنی‌ها صورت گرفته و دستورات رهبر انقلاب برای آزادسازی آن نقاط انجام شده و به‌عنوان یک کلان پروژه آن‌را تکمیل می‌کنیم. دومین پروژه هم بحث انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) است که دچار انسداد شده و ادامه آن محور غربی تهران را آزاد می‌کند و تملک‌ها در این پروژه در دستور کار قرار گرفته است که این مسیر را تا بزرگراه ساوه باز کنیم. دیگر پروژه بحث 98 مورد رمپ و لوپ است که با ایجاد آن 700کیلومتر راه مردم نزدیک‌تر می‌شود و در بحث هوای پاک و صرفه‌جویی در وقت و آسایش مردم مؤثر خواهد بود. انجام 13مورد از این رمپ و لوپ‌ها در 6‌ماه اول سال‌ آینده در دستور کار قرار گرفته است. این موارد تنها 2، 3نمونه از کارهاست و پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارد که باید مردم نه در حرف، بلکه در مقام عمل آنها را ببینند.» زاکانی اضافه کرد: «بسیار خوشبختیم که در محضر شما هستیم و خشنودیم که گام کوچکی برمی‌داریم که در برابر مردم این کارها هیچ است؛ هیچ به‌معنای واقعی کلمه‌. در دوره گذشته دوستان عزیز ما در مدیریت شهری خدماتی را ارائه دادند و از آنها تشکر می‌کنیم. ما نباید خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، بلکه باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم و خودمان را در پیشگاه مردم و خدا بدهکار بدانیم؛ بنابراین از کسانی که 90درصد این پروژه را در گذشته پیش بردند نیز تشکر می‌کنیم. همچنین موضوعی که شهردار منطقه 15درباره دسترسی مردم محله رضویه و رفع معارضین برای تسهیل در دسترسی‌ها بیان کردند را نیز دنبال می‌کنیم. تهران یک موضوع واضحی دارد و آن این است که فاصله شمال و جنوب آن بسیار است و نیازمند کارهای جدی در جنوب هستیم؛ البته از شمال نیز نباید غفلت کنیم. شمال تهران به اقتضای طبیعت خود کشش‌هایی برای پروژه‌ها دارد و تنها باید زمینه آن را فراهم کنیم، اما درباره کوخ‌نشینان که در سختی زندگی می‌کنند، وظیفه مضاعفی از باب تکلیف و وظیفه بر گردن ماست.»

گره از 10درصدی که باز شد
 عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اما در حاشیه مراسم «بهره‌برداری از فاز نهایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر و افتتاح پل اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی‌رستگار» درباره اهمیت و ویژگی‌های این طرح‌های ترافیکی اعلام کرد: «پروژه سه‌راه باقرشهر ضلع شمالی بهشت زهرا(س) را به بزرگراه شهید کاظمی و آزادراه تهران- قم متصل می‌کند. این محور مواصلاتی، به‌علت استقرار بهشت زهرا(س)، منطقه پالایشگاه تهران و جاده قدیم قم، حجم تردد بسیار بالایی دارد. همچنین ترافیک زیادی به‌علت حضور خودروهای سنگین در این محور ایجاد می‌شود که به همین دلیل این پروژه از سال 1389یعنی حدود 11سال پیش طراحی و آغاز شد. متأسفانه این پروژه به دلایل مدیریتی و معارضین متوقف شده بود که مدیریت جدید شهری، 10درصد باقیمانده پروژه را ظرف 3ماه گذشته به سرانجام رساند و افتتاح شد. این پروژه نیز بار ترافیکی خودروهای سنگین را در شهر کاهش می‌دهد.» شعبانی ادامه داد: «برای این پروژه که در 2فاز اجرا و انجام شده از ابتدا تا به امروز حدود 100میلیارد تومان هزینه شده است. این پروژه معارضان زیادی نداشت و تصور می‌کنم دلیل طولانی‌شدن آن بیشتر به معارض مدیریتی برمی‌گردد. همت مدیریت شهری بر این بود که پروژه را به سرعت تمام کند. شهروندان این منطقه تا به امروز صبور بوده‌اند که به‌علت کم‌کاری‌های صورت گرفته از آنها پوزش می‌خواهم. امید است که دیگر شاهد تأخیرات اینچنینی در پروژه‌های عمرانی شهر تهران نباشیم. همچنین 3جلسه با مدیرعامل سازمان بهشت زهرا برگزار شد تا دسترسی‌های ورودی و خروجی آن اصلاح شود. این مجموعه ورودی و خروجی‌های متعدد و بعضاً ناموزونی با دسترسی‌های اطراف دارد. کندروهای بهشت زهرا کامل نیستند. ‌کندروهایی که دسترسی‌های داخل بهشت زهرا را شکل می‌دهند نیز باید ساخته شوند. این موضوع برای معاونت بسیار اهمیت دارد و در طرح جامعی که برای بهشت زهرا تدوین می‌شود، لحاظ خواهد شد. همچنین دسترسی‌های داخل مجموعه هم باید تا حدودی اصلاح شود.» به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری یکی دیگر از مشکلات مجموعه بهشت زهرا پارکینگ است؛ چراکه پارک دوبل خودروها باعث می‌شود که ورودی و خروجی‌های مجموعه مسدود شود که این مورد هم اصلاح خواهد شد.

50میلیارد تومان برای یک‌پروژه
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره پروژه پل اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی‌رستگار هم اینگونه توضیح داد: «وسایل نقلیه عبوری که از بزرگراه امام رضا(ع) به سمت تهران حرکت می‌کنند و قصد دارند به سمت بزرگراه آزادگان یا غرب و جنوب‌غرب تهران تغییر مسیر دهند، با این پروژه دیگر نیازی نیست تا به سمت بزرگراه بسیج بروند و با این پل به بزرگراه شهیدرستگار اتصال پیدا کرده و به سمت آزادگان غرب حرکت می‌کنند. پروژه شهید نجفی‌رستگار نیز حدود 50میلیارد تومان هزینه داشته است. این پروژه معارضین بسیاری داشت که همین موضوع هزینه پروژه را افزایش داده است. باید بار شرقی تهران از بدنه شهر فاصله بگیرد. در همین راستا یکی از اقدامات درحال اجرا، پروژه شهید شوشتری است. این پروژه تکمیل‌کننده رینگ شرقی شهر تهران است و نباید اجازه داد که خودروهای سنگین وارد بزرگراه بسیج شوند و ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مشکلات دیگری ایجاد کنند.» شعبانی همچنین اعلام کرد بیش از 90تقاطع بزرگراهی در شهر تهران وجود دارد که باید اصلاح شود و این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گرفته است: «این تقاطع‌های تکمیل نشده مسیر شهروندان را بیش از 737کیلومتر افزایش داده است. این 737کیلومتر با ساخت و احداث کامل 90تقاطع تبدیل به 60کیلومتر خواهد شد. این اقدام منافعی نظیر صرفه‌جویی در زمان، بنزین و کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.»

تردد آسان برای زائران اهل قبور
حسین توکلی، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در مراسم افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح باقرشهر از مزایای این طرح برای شهروندانی گفت که در روز‌های آخر هفته برای تردد به بهشت زهرا(س) دچار مشکل بودند: «امروز شاهد افتتاح پروژه‌ای هستیم که مردم شهرستان ری بیش از یک دهه در انتظار بهره‌برداری از این پروژه بوده‌اند. این پروژه حدود 10سال پیش کلنگ‌زنی شده و امروز با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری کامل رسیده و از این پس زائران اهل قبور می‌توانند به‌راحتی در جنوب تهران تردد داشته باشند. شهرستان ری دارای 2هزار و 200کیلومتر وسعت و 8هزار سال قدمت است، اما امروز بیشترین مشکلات و معضلات تهران به آن تحمیل می‌شود. شهرستان ری به 32هزار معتاد متجاهر و زندانی خدمات‌رسانی می‌کند و عمده مراکز نگهداری معتادان متجاهر در ری قرار دارد. روزانه 8هزار تن زباله استان تهران در ری دفن می‌شود و 3دوره توسعه آرامستان بهشت زهرا را در ری شاهد بودیم و باز هم پروژه توسعه آن در ری مطرح شد. 90درصد فاضلاب و آب‌های سطحی وارد شده به ری، در ابتدای آزادگان آلوده می‌شود.»  او با بیان اینکه نوسازی و بهبود زندگی در بافت فرسوده نفرآباد مطالبه 30ساله مردم است، افزود: «بنابراین برای رفع این معضلات درخواست داریم اختیار ویژه‌ای به شهرداری منطقه 20داده شود. باید هر مشکل و معضلی که از پایتخت به ری تحمیل می‌شود، هزینه آن نیز پرداخت شود. ما باید به پیرامون تهران توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ زیرا  اگر به شهرهای پیرامونی پیش از این توجه شده بود و خدمات خوبی به آنها داده می‌شد، هیچ‌گاه از تهران جدا نمی‌شدند و در نهایت از مهاجرت به تهران جلوگیری شده بود. همکاری‌های مجموعه مدیریت شهرستان در راستای افزایش رضایتمندی مردم انجام شده و امیدواریم مردم کهریزک از این پس به‌دلیل افزایش بار ترافیک زائران اهل قبور با مشکل مواجه نباشند.»
سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه 15در مراسم افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح ثامن در محل تقاطع بزرگراه شهید نجفی‌رستگار با بزرگراه امام رضا(ع) گفت: «پل‌های تقاطع ثامن در محل تلاقی بزرگراه‌های امام رضا(ع)، شهید نجفی‌رستگار و شهید شوشتری، توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان مهندسی عمران ساخته شده است. این پروژه ترددهای بین‌شهری از شرق به غرب و جنوب پایتخت را تسهیل می‌کند و مانع از عبور مسافران به معابر درون شهری می‌شود. در مدت اجرای این طرح ترافیکی، ۸گاراژ به مساحت ۴۰هزار مترمربع بالغ بر ۱۲۰میلیارد تومان در مسیر این تقاطع تملک شد و در اختیار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفت. این پل شامل ۶۶۰متر طول به همراه ۳۵۶۵متر مسیر دسترسی از بزرگراه شهید نجفی رستگار است و برای آن ۵۱۵متر طول رمپ جنوب به شرق در تقاطع ثامن احداث شد.»

  گره ترافیکی محدوده بهشت زهرا(س) به حداقل رسید
جعفر شربیانی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: پروژه پل باقرشهر مصوبه 13سال گذشته شورای شهر را داشت که از زمان اجرای آن حدود 10سال می‌گذرد. این طرح یکی از تعهدات شهرداری در فاز توسعه‌ای بهشت زهرا با هدف بهبود وضعیت ترافیکی این محدوده بود. در یکی از بازدیدهایی که از بهشت زهرا داشتم، متوجه شدم تنها 10درصد از ساخت این پل باقی مانده است؛ به همین دلیل با ضرب‌الاجلی که برای این پروژه قرار دادیم، عملیات عمرانی آن یک‌ماهه به پایان رسید. یک‌ماه پیش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم تا 3هفته دیگر پروژه پل باقرشهر تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و خوشبختانه پروژه مذکور در زمان اعلام شده تکمیل شد و امروز با حضور شهردار تهران پل باقرشهر به بهره‌برداری می‌رسد. در مدت زمان تعیین شده در 3شیفت کاری فعالیت‌های عمرانی انجام شد و در این مدت یک تیم کارشناسی جوان، لحظه به لحظه پیشرفت پروژه را گزارش می‌کردند. تأثیر اصلی پروژه پل باقرشهر بر ترافیک محور بهشت زهراست که در برخی از ایام سال گره‌های ترافیکی بزرگی در این محدوده ایجاد می‌شد، اما با افتتاح این طرح، ترافیک این محدوده به حداقل می‌رسد.

   سه‌راه باقرشهر

میزان پیشرفت پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر طی 10سال گذشته که از شروع این پروژه می‌گذرد، 90درصد بود.
در 3ماه اخیر با 10درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در دوره جدید مدیریت شهری به بهره‌برداری رسید.  تقاطع سه‌راه باقرشهر علاوه بر بار ترافیک بین‌شهری از طریق جاده قدیم قم، پاسخگوی حجم عظیم مراجعات شهروندان به بهشت زهرا و حرم مطهر امام خمینی(ره) است. طی ماه‌های اخیر مسیر مستقیم به سمت قم به‌دلیل عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح باقرشهر مسدود بود که این موضوع ترافیک شدیدی را در این محدوده به‌دنبال داشت.  با افتتاح این پروژه ضمن تسهیل سفرهای برون‌شهری شاهد کاهش بار ترافیک و در نتیجه کاهش مدت زمان، کاهش سوانح رانندگی، سفر و کاهش میزان مصرف سوخت و انرژی خواهیم بود.

   تقاطع ثامن

تقاطع ثامن که در محل تلاقی بزرگراه‌های امام رضا(ع) و شهید نجفی‌رستگار قرار دارد، دارای ۵پل روگذر و یک مسیر زیرگذر است.
با افتتاح پروژه پل جهتی اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه نجفی‌رستگار بار ترافیکی مبادی ورودی جنوب شرق پایتخت به‌ویژه بزرگراه و میدان بسیج (سه‌راه افسریه) کاهش پیدا می‌کند. کاهش ۲۰دقیقه‌ای زمان سفر در محدوده‌های بزرگراه‌ آزادگان و امام رضا(ع) ازجمله مزایای مهم پل ثامن به‌حساب می‌آید. هدایت وسایل نقلیه سنگین از مسیر‌های درون‌شهری به بزرگراه‌های اطراف از دیگر مزایای پروژه است.
پروژه بزرگراهی شهیدنجفی رستگار تردد از شرق به غرب تهران و بالعکس بدون نیاز ورود به معابر درون‌شهری را در پی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید