• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 147984
+
-

180هزار تومان؛ کف قیمت آجیل شب یلدا

با کاهش عرضه آجیل، به‌دلیل افت تولید، قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا، در مقایسه با پارسال، 100هزار تومان افزایش یافت

بازار
180هزار تومان؛ کف قیمت آجیل شب یلدا

کمیته کارشناسی اتحادیه آجیل و خشکبار تهران کف و سقف قیمت آجیل را در واحدهای صنفی تهران اعلام کرد. بر این اساس کف قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا بدون باسلوق 180هزار تومان و سقف قیمت 275هزار تومان تعیین شده و برای آجیل همراه باسلوق کف و سقف قیمت به‌ترتیب 150 و 250هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که با افزایش تقاضا در بازار آجیل از ابتدای آذرماه، بعضی از فروشگاه‌ها قیمت آجیل شب یلدا را مشخص کرده و منتظر اعلام نظر کمیته کارشناسی نمانده‌اند. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره قیمت 280هزار تومانی هر کیلو آجیل شب یلدا در آجیل‌فروشی‌های معروف گفت: قیمت‌های اعلام شده از کمیته کارشناسی اتحادیه، قیمت آجیل معمولی و عرف بازار برای اقلامی است که عموم مردم خریداری می‌کنند اما قیمت‌ آجیل‌های خاصی که برخی از خریداران مطالبه می‌کنند می‌تواند از این بیشتر باشد و بر این اساس قیمت 280هزار تومانی برای آجیل اعلا به ‌هیچ عنوان بی‌راه نیست، ضمن اینکه قیمت‌های اعلام شده از سوی کمیته کارشناسی با توجه به قدرت خرید عموم مردم درنظر گرفته شده است. به‌گفته مصطفی احمدی، قیمت هرکدام از اقلام آجیل شب یلدا به‌طور جداگانه در همین حدود 280 و 300هزار تومان و یا بالاتر است و تنها جنس ارزان آجیل شب یلدا باسلوق است، به همین دلیل امسال برای اینکه در حق خریداران اجحافی نشود، 2قیمت جداگانه برای آجیل بدون باسلوق و باسلوق‌دار تعیین شده است. وی درباره احتمال عرضه آجیل شب یلدا با قیمت کمتر هم گفت: ممکن است آجیلی با کمتر از قیمت‌های اعلام شده عرضه شود که ما تأیید نمی‌کنیم، چراکه این افراد اقلامی مثل نخودچی و بادام زمینی پوست کنده را با آجیل شب یلدا مخلوط می‌کنند که جزو اقلام معمول این آجیل نیست.

گرانی 100درصدی بعضی اقلام آجیل
پارسال کف و سقف تعیین شده برای آجیل شب یلدا 120 و 180هزار تومان تعیین شده بود اما خشکسالی و کاهش تولید، کف قیمت امسال را تا سقف قیمت سال گذشته بالا کشیده است. رشد بی‌رویه قیمت آجیل که رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران آن را بی‌سابقه عنوان می‌کند، بخش زیادی از مشتریان را از بازار آجیل و خشکبار فراری داده است. به‌گفته احمدی بعضی اقلام آجیل در ماه‌های گذشته تا 100درصد گران شده و چنین چیزی قبلا بی‌سابقه بوده است. از تابستان و به‌ویژه شهریورماه همزمان با برداشت میوه‌های ‌آجیلی مشخص شد که نه‌تنها تولید به میزان سال‌های قبل نبوده بلکه محصول تولیدی از لحاظ کیفیت نیز قابل توجه نبوده و این عامل در کنار حضور تجار خارجی و خرید محصولات باکیفیت از باغداران، قیمت را در حدی غیرقابل پیش‌بینی بالا کشیده و چنین شرایطی خرید را برای بخش زیادی از مردم دشوار کرده است.

سرانه مصرف نصف شده است
به‌گفته کارشناسان، درمجموع 60 تا 70قلم آجیل و خشکبار، تولید کشور تا 60درصد افت داشته و آنچه تولید می‌شود با توجه به حضور مشتری خارجی، کمتر سر از بازار داخلی در می‌آورد، اما آنچه عرضه می‌شود هم به‌دلیل گرانی روزبه‌روز با کاهش خریدار مواجه می‌شود. سرانه مصرف آجیل امسال به 300گرم برای هر نفر رسیده درحالی‌که این سرانه در سال‌های قبل دو برابر بود. احمدی با بیان اینکه سرانه مصرف آجیل پیش از این تا 700گرم برای هر نفر هم برآورد می‌شد، گفت: در 9‌ماه گذشته از امسال فروش آجیل به‌دلیل افت قدرت خرید مردم تا یک‌چهارم سال‌های قبل کاهش یافته و این عامل سرمایه واحدهای صنفی و اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار را تا یک‌چهارم کاهش داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید