• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147863
+
-

تازه‌های نشر/ سیگار و سیاست


«سیگار و سیاست» نوشته سارا میلاو را کیانوش امیری به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی انتشارات نگاه چاپ شده است. دخانیات در طول قرن بیستم میلادی نقشی محوری در نهادهای سیاسی آمریکا داشت. دولت آمریکا همه مردم داخل و خارج از این کشور را به سیگار کشیدن تشویق می‌کرد و به‌مدت 4دهه پس از آنکه مدیرکل بهداشت آمریکا خطرآفرین بودن سیگار را اعلام کرده بود، دولت همچنان به تولیدات دخانی یارانه می‌داد. بااین‌حال در میانه دهه ۱۹۷۰، سیگار کشیدن آمریکایی‌ها کمتر شد. نویسنده در این اثر، روایتی خواندنی از حضور پررنگ صنعت دخانیات در سیاست آمریکا، حضور فراگیر محصولات دخانی و تأثیر این صنعت بر شعور سیاسی و اجتماعی مردم ارائه می‌کند. او می‌کوشد با استناد به مدارک موجود نشان دهد صنعت دخانیات برخلاف تصور معمول بی‌رقیب و دور از کشاکش‌ها نبوده است و این یکی از مضمون‌های اصلی کتاب سیگار و سیاست است که آن را اثری مهم و خواندنی می‌کند. انتشارات نگاه این کتاب 463صفحه‌ای را به بهای 150هزار تومان منتشر کرده است.

  چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران

این کتاب دربرگیرنده شرح‌حال و اقدامات مهم تنی چند از شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که به‌زعم نویسنده کارنامه نامطلوبی از خود برجای گذاشته‌اند و عملکردشان به دور از موازین اخلاقی و به ضرر منافع ملی بوده است. او با همین دیدگاه فعالیت‌های آنان را نقد و ارزیابی کرده است. حاجی ابراهیم‌خان شیرازی‌کلانتر، میرزا نصرالله آقاخان نوری‌، وثوق‌الدوله‌، سرتیپ محمد درگاهی (قلعه‌بیگی)، سرلشکر محمدحسین آیرم‌، میرزا هاشم‌خان نوری‌اسفندیار، شاهزاده سلطان عبدالمجید میرزا عین‌الدوله‌ و سیدضیاءالدین طباطبایی شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. انتشارات نگاه «چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران» نوشته حبیب‌الله تابانی را در 552صفحه به بهای 170هزار تومان منتشر کرده است.

  مکاشفاتی در باد

کتاب «مکاشفاتی در باد» (مقالاتی در شعر) نوشته رزا جمالی را نشر هشت منتشر کرده است. «بحثی در آسیب‌شناسی و نگرشی انتقادی به زیربناهای شعر شاملو»، «عصر دمکراسی ادبی و شعر چندصدایی»، «سوگواری بر جسد مولف مرده»، «صحنه‌آرایی مرگ»، «بازآفرینی زبان شقه‌شده»، «مکاشفاتی در باد»، «روایت حادثه قبل از وقوع»، «شعر در خلال زندگی زنانه؛ روزمرگی و اشیاء» و «رسیدن به ایهامی غایی» مقالات این کتاب را تشکیل می‌دهند. مکاشفاتی در باد در ۱۰۰صفحه به قیمت ۲۷هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید