• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147649
+
-

قهرمان و جاده خاکی در جشنواره «دریای سرخ»

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار
جشنواره فیلم «دریای سرخ »، از 6 تا 15 دسامبر 2021(15 تا 24 آذر 1400)، به عنوان نخستین جشنواره سینمایی عربستان سعودی در شهر جده برگزار شده است. در این جشنواره که با فیلم «سیرانو» به کارگردانی جو رایت افتتاح شد.
«قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و مستند «رادیوگرافی یک خانواده» به کارگردانی فیروزه خسروانی و محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس نیز از ایران به جشنواره فیلم «دریای سرخ» دعوت شده‌اند و در بخش «فیلم‌های محبوب جشنواره‌ها» حضور دارند.  در این دوره از جشنواره، 138‌فیلم از مجموع 67‌کشور شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف حضور دارند. در بخش رقابتی نیز 16 فیلم نامزد دریافت جایزه هستند. فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی در بخش اصلی رقابتی حضور دارد. جوزپه تورناتوره، که کارگردانی فیلم «سینما پارادیزو»، برنده جوایز اسکار، بفتا و کن را در کارنامه خود دارد، رئیس هیات داوران بخش رقابتی این جشنواره است. هند صبری، بازیگر تونسی فیلم «فیل آبی‌2»، چرین دابیس، فیلمساز، نویسنده، بازیگر و تهیه‌کننده فلسطینی - آمریکایی، دانیلا میچل، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم مورلیا و عبدالعزیز الشلاحی کارگردان عربستانی که با فیلم «فاصله صفر» شناخته شده است، دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم ‌دریای سرخ‌ را تشکیل می‌دهند.  
علاوه بر فیلم‌های «سیرانو» و «قهرمان»، تعداد دیگری از فیلم‌های معتبر بین‌المللی از جمله «دختر گمشده» به کارگردانی مگی گیلنهال، فیلم زندگینامه‌ای و مستند «انیو» (درباره زندگی آهنگساز مشهور ایتالیایی انیو موریکونه) به کارگردانی جوزپه تورناتوره، «مونالیزا و ماه خونین» ساخته آنا لیلی امیرپور، کارگردان ایرانی نیز در بخش غیررقابتی این جشنواره نمایش داده می‌شوند.
ادوارد وینتروپ، مدیر سابق بخش «دوهفته کارگردانان» جشنواره کن،  به عنوان مدیر هنری جشنواره فیلم «دریای سرخ» انتخاب شده است. کاترین دنوو، بازیگر مطرح سینما به همراه جک لانگ، وزیر سابق فرهنگ فرانسه و گاسپار نوئه، کارگردان آرژانتینی نیز میهمانان ویژه اولین جشنواره سینمایی عربستان سعودی هستند.
مسئولان برگزاری جشنواره «دریای سرخ» جایزه ۱۰۰‌هزار دلاری را برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰‌هزار دلاری را برای بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰‌هزار دلاری را برای برنده جایزه هیات داوران این دوره از جشنواره در نظر گرفته‌اند.
از دیگر بخش‌های مهم این جشنواره نیز می‌توان به «سینمای جدید سعودی»، «گنجینه‌های دریای سرخ» و «نسل بعدی دریای سرخ»،  اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید