• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147609
+
-

گزارش میدانی همشهری از عرضه رواج چند نرخی و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه

نوسان نرخ ارز بازار گوشی موبایل را قفل کرد

بازار
نوسان نرخ ارز بازار گوشی موبایل را قفل کرد

 علی ابراهیمی- خبرنگار

پرسه نرخ دلار در محدوده 31هزار تومان، زمینه افزایش 3 تا 7میلیون تومانی قیمت برخی انواع گوشی تلفن همراه و داغ‌تر شدن بازار عرضه چند نرخی این اقلام را فراهم کرده است.
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین آمارهای رسمی از افزایش میزان واردات و افت تقاضای گوشی تلفن همراه و تبلت، با حذف دورکاری و بازگشایی تدریجی مراکز آموزشی، در 3‌ماه اخیر حکایت دارد اما سیگنال مذاکرات سیاسی و افزایش نرخ ارز موجب تشدید رکود حاکم بر بازار محصولات دیجیتال، بلاتکلیفی خریداران و فعالان صنفی وتغییر ساعتی و روزانه قیمت‌ها براساس نوسان نرخ ارز شده است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: روند افزایش قیمت انواع گوشی‌های آیفون یا سری‌های جدید سامسونگ که قیمت فروش آنها تأثیرپذیری بیشتری از نرخ دلار دارد، نسبت به سایر گوشی‌های رده قیمتی متوسط و پایین سیستم عامل اندروید، بیشتر بوده است. به‌نحوی که نرخ گوشی تلفن همراه آیفون 13پرو با حافظه یک ترابایت به 67میلیون تومان افزایش یافته و سایر انواع گوشی‌های موبایل این برند آمریکایی رشد قیمت 3تا 5میلیون تومانی را در مراکز عرضه شاهد بوده است. علاوه بر کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت انواع گوشی موبایل، به‌دلیل تغییر ساعتی و روزانه قیمت‌ها، معدود مشتریانی که قدرت خرید یا تعویض گوشی‌های کارکرده خود با مدل‌های جدیدتر را دارند نیز از خرید دست کشیده و در انتظار تثبیت قیمت‌ها با آرام گرفتن بازار ارز هستند. این وضعیت شرایط را برای افزایش برخی تخلفات صنفی، مانند عرضه چند نرخی، فراهم کرده است.
این روزها قیمت یک مدل گوشی، با مشخصات و رنگ مشابه، از یک فروشگاه تا فروشگاه دیگر متفاوت است. فعالان صنفی از قفل شدن بازار خرید و فروش خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند از ابتدای هفته جاری حتی قادر به فروش یک گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ نیز نبوده‌اند.

نرخ گوشی با استعلام لحظه‌ای صرافی‌ها
یک فروشنده گوشی تلفن همراه اپل در پاساژ علاءالدین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، در مورد وضعیت بازار و قیمت انواع گوشی تلفن همراه این برند پس از افزایش اخیر نرخ ارز، گفت: متأسفانه در بازار گوشی تلفن همراه مشتری نیست، نه‌تنها امروز اصلا دشت نکرده‌ایم بلکه از ابتدای هفته جاری نیز اغلب کسبه حتی یک دستگاه گوشی نیز نفروخته‌اند.
مجتبی احمدی افزود: در چند روز گذشته قیمت گوشی موبایل مدام بالا و پایین می‌شود. می‌توان گفت که اکنون هیچ‌کدام از انواع گوشی قیمت قطعی ندارد. او در مورد نحوه تعیین قیمت گوشی تلفن همراه گفت: بازار گوشی تلفن همراه از دست کسبه در‌رفته و هر فروشنده‌ای کالای مشابه را با قیمت متفاوتی به مشتری عرضه می‌کند. در‌واقع قیمت گوشی و تبلت در بازار به‌صورت ساعتی و متناسب با نرخ دلار تغییر می‌کند. درصورت درخواست مشتری برای خرید گوشی، فروشندگان ابتدا با صرافی مورد اعتمادشان تماس می‌گیرند و بااستعلام نرخ همان لحظه دلار، قیمت گوشی را تعیین و به مشتری اعلام می‌کنند.
این شرایط موجب عرضه چند نرخی گوشی در بازار موبایل شده است. او افزود: در چند روز اخیر قیمت گوشی آیفون13پرومکس 2سیم‌کارت با حافظه یک ترابایت با افزایش قیمت 7میلیون تومانی به 67میلیون تومان رسیده است و قیمت گوشی آیفون پرومکس سری 13 با حافظه 256گیگا بیت نیز در هفته جاری با افزایش 5میلیون تومانی از 37 به 42میلیون تومان افزایش یافته است. این فروشنده گوشی تلفن همراه افزود: نرخ سایر انواع گوشی‌ها ی موبایل با سیستم عامل IOS و برخی گوشی‌های گران قیمت دارای سیستم عامل اندروید نیز از 3 تا 5میلیون تومان افزایش داشته اما این افزایش قیمت در گوشی‌های اندروید رده قیمتی متوسط و پایین کمتر و از 500هزار تا یک‌میلیون‌و500هزار و 3میلیون تومان متفاوت بوده است.

بازار موبایل در انتظار تثبیت نرخ ارز
این فروشنده گوشی موبایل با بیان اینکه هیچ کمبودی در بازار این کالا وجود ندارد، گفت: در روزهای اخیر فروشندگان هیچ دشتی از محل فروش گوشی نداشته‌اند اما هزینه‌های آنها مدام در حال افزایش است. با این شرایط برخی فروشندگان در تامین هزینه اجاره واحد صنفی خود با مشکل مواجه شده‌اند. او شرط بازگشت رونق نسبی به بازار گوشی تلفن همراه را تثبیت نرخ ارز با هر قیمتی دانست و افزود: تثبیت نرخ ارز تکلیف خریداران و فروشندگان گوشی موبایل را روشن می‌کند زیرا امکان تعیین قیمت این کالا با توجه به نرخ ارز وارداتی فراهم می‌شود و میزان عرضه چند نرخی این اقلام نیز کمتر خواهد شد. احمدی، از تأثیر نتایج مبهم مذکرات سیاسی بر بازار محصولات دیجیتال خبر داد و افزود: انتشار اخبار متناقض از نتایج مذاکرات سیاسی بازار گوشی تلفن همراه را که از قبل با رکود مواجه بود کاملا قفل و راکد کرده است. این فعال صنفی درباره اثر تداوم نوسان نرخ ارز بر بازار گوشی موبایل افزود: با نوسان نرخ ارز میزان افزایش قیمت گوشی‌های آیفون نسبت به سایر گوشی‌های اندرویدی بیشتر خواهد بود.

رشد عرضه چند نرخی گوشی موبایل
یک فروشنده دیگر گوشی تلفن همراه نیز در گفت‌وگو با همشهری گفت: نوسان نرخ ارز موجب بی‌قیمت شدن انواع گوشی موبایل در بازار شده و فروشندگان برای فروش گوشی ناگزیر به استعلام نرخ دلار برای تعیین نرخ گوشی به انضمام سود خرده فروشی مصوب هستند. حسین رحمانی، افزود: این شرایط موجب شده تا نرخ یک گوشی تلفن همراه با میزان حافظه، رنگ و برند یکسان از یک فروشگاه تا فروشگاه دیگر متفاوت باشد که این امر موجب نارضایتی مشتریانی شده که برای خرید گوشی از چند مغازه استعلام قیمت می‌گیرند. او از تغییر رفتار مشتریان در بازار گوشی موبایل خبر داد و گفت: قبلا با افزایش قیمت‌ها، میزان فروش برخی انواع گوشی به‌دلیل نگرانی مشتریان از گرانی بیشتر افزایش می‌یافت اما با سیر نزولی قیمت‌ها به‌دلیل انتظار مشتریان برای ارزانی بیشتر، میزان تقاضا کمتر می‌شد اما اکنون تعیین لحظه‌ای قیمت‌ها با نوسان نرخ دلار موجب بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان گوشی موبایل شده است.
رحمانی همچنین از تأثیر افزایش قیمت گوشی و کاهش قدرت مشتریان بر تشدید رکود بازار خبر داد و افزود: از ابتدای هفته جاری نوسان نرخ ارز موجب توقف خرید و فروش در بازار گوشی موبایل شده و معدود مشتریان این کالا نیز از خرید منصرف شده و در انتظار اصلاح قیمت‌ها هستند. او افزود: در مجموع پس از نوسان اخیر نرخ ارز، تقاضای خرید و میزان عرضه انواع گوشی موبایل کاهش داشته و فروشندگان تلاش می‌کنند تا با کشف قیمت گوشی در ساعات پایانی روز، گوشی مورد نیاز مشتریان را تامین و عرضه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید