• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147488
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJ3kY
+
-

زاکانی در آیین بزرگداشت روز دانشجو و تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور اعلام کرد:

ساخت تهران با علم و فناوری

شهردار تهران: برای ایجاد تحول در شهر نیازمند بهره‌مندی از حضور پرشکوه و پرنشاط دانشجویان هستیم

ساخت تهران با علم و فناوری

محمد سرابی- خبرنگار

آیین بزرگداشت روز دانشجو و تقدیر شهردار تهران از رتبه‌های برتر کنکور با حضور دانشجویانی که با رتبه زیر هزار در امسال و سال گذشته به جمع دانشگاهیان پیوستند، برگزار شد. شهردار تهران در این مراسم گفت: «شهر تهران باید با هویت علم و فناوری ساخته شود. زیرا مهم‌ترین دانشگاه‌ها در تهران هستند و این شهر امکاناتی دارد که باید بتوانیم با استفاده از آنها دردها و آلام مردم را حل کنیم.»  علیرضا زاکانی در این مراسم که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، عنوان کرد: «این حق ملت ماست که بر بام جهان بنشینند، اما برخلاف دیگران که این هدف را با انگیزه استعمار و استکبار می‌خواهند، ما این حق طبیعی خود را از روی خودباوری طلب می‌کنیم که به‌طور ذاتی متفاوت از آنهاست.»
او با اشاره به‌ مناسبت روز دانشجو گفت: «68سال از رخدادی می‌گذرد که جوهره جنبش دانشجویی قبل از انقلاب را با «مخالفت با استبداد و استعمار و علیه حاکمیت وقت» نشان داد. در مقابل، جنبش دانشجویی بعد از انقلاب در 13آبان59 و با «بر نظام سلطه و با حاکمیت بودن» در استمرار روند قبل ادامه پیدا کرد.»
شهردار تهران گفت: «ایران اسلامی با انقلاب حرف بزرگی زد. استقلال، پیشرفت و معنویت اهداف بزرگی بود که انقلاب آنها را مطرح کرد. تحقق این اهداف بزرگ در قطب تمدنی جمهوری اسلامی برای ما مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند.»
زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «اگر غرب دهه‌های متمادی توانست آقایی و سروری داشته باشد، برگرفته از قدرت علمی او بود. این علم اگر با عدالت گسترش پیدا کند، خیلی اثرگذار خواهد شد. علم می‌تواند ما را از میانبرها به اهداف عالی برساند.»‌
شهردار تهران با اشاره به وظایف شهرداری گفت: «شهرداری تلاش می‌کند از نهاد خدماتی به خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود. شهرداری باید مسئولیت‌های بزرگی بپذیرد و هم ناظر به روح و هم ناظر به کالبد شهر، یک حرکت تحولی انجام دهد.»
زاکانی اضافه کرد: «شهرداری در همه ساحت‌های زندگی شهروندان با آنها در ارتباط است و در این میان شهر تهران دارای ویژگی‌های خاصی است، زیرا بر دیگر شهرها اثرگذاری دارد که جایگاه نمادین آن را نشان می‌دهد.»  شهردار تهران گفت: «تهران مسائل پیچیده‌ای همراه خود دارد که انباشتگی آنها کلاف سردرگمی ایجاد کرده است. اکنون نیازمند تدبیر شما دانشجویان برای به‌دست گرفتن امور در این عرصه هستیم.»
زاکانی همچنین یادآور شد: «اگر این را مرور کنیم که «تهران الگوی شهرهای جهان اسلام» شود، پس نیازمند تحول در حوزه اجتماعی هستیم، و اگر بخواهیم این الگو رقم بخورد، نباید در این شهر کسی سر گرسنه بر بالین بگذارد و همچنین برای تحقق این امر، باید شهر به پایداری و ثبات برسد.»
شهردار در توضیح مفاهیم فوق گفت: «شهر ما ناپایداری دارد. در این شهر 12هزار هکتار بافت ناپایدار و 456هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 3گسل هم آن را تهدید می‌کند.» او همچنین تأکید کرد: «حمل‌ونقل و ترافیک در تهران به‌صورت یک ابرچالش درآمده که روح و جانِ مردم را آزار می‌دهد و وقت و آسایش آنها را می‌گیرد.»
شهردار تهران به موضوع هویت شهر هم اشاره کرد و گفت: «امروز اگر از نقاط مختلف شهر عکس بگیرید، هیچ هویتی را در آنها نمی‌بینید. از طرف دیگر در حوزه نظم‌پذیری و قانون‌پذیری هم نیاز به آموزش داریم.»  زاکانی با اشاره به اینکه باید بر محور نخبگان حرکت کنیم، گفت: «امور شهر تهران ابعاد متفاوتی دارد؛ هم نظام مسائل علوم انسانی و هم علوم تجربی و هم فنی و مهندسی دارای جنبه‌هایی هستند که در آنها نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه‌ها هستیم. شهرداری تهران دستِ نیازش را به سمت شما سروران عزیز دراز کرده است تا حضور پرشکوه و پرنشاط شما منشأ تحولی جدید باشد.»  در این مراسم همچنین دانشجویان نخبه با حضور نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند.

نمایشگاه آشنایی با شهر
در حاشیه برنامه روز دانشجو، نمایشگاهی از ظرفیت‌های معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران در لابی سالن برج میلاد برگزار شد. هدف از این نمایشگاه، آشنایی دانشجویان با مشکلات شهر و اقدامات مختلف شهرداری برای اداره امور شهر بود. در این نمایشگاه دانشجویان برتر ورودی سال‌های اخیر با برنامه‌ها و حوزه کاری سازمان‌هایی مانند زیباسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت پسماند، مدیریت بحران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، معاونت فنی و عمرانی، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت معماری و شهرسازی، شرکت شهر سالم و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آشنا شدند. آنچه بیشتر مورد توجه این قشر قرار داشت، جنبه‌های فناورانه اقدامات شهرداری و نحوه استفاده از دانش روز در اموری مانند ارزیابی آلاینده‌های هوا، ارائه خدمات الکترونیک، هوشمندسازی و همچنین استفاده از رشته‌های فنی و مهندسی در مسائل عمران و شهرسازی بود. دانشجویان شرکت‌کننده در این مراسم از تمامی گرایش‌ها و رشته‌های تحصیلی بودند که هر یک به تناسب تحصیلات خود سؤال‌های متفاوتی را از غرفه‌داران می‌پرسیدند. شهرداری تهران امیدوار است با برگزاری چنین برنامه‌هایی توجه نسل جوان تحصیلکرده را به مسائل مدیریت شهری جلب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید