• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147264
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J6oZJ
+
-

تمجید از یک بازنده

تیم ملی هندبال زنان ایران در بازی اول مسابقات قهرمانی جهان از رومانی شکست خورد اما از نگاه حاضران در اسپانیا بازی‌شان قابل تقدیر بود

تمجید از یک بازنده

اگر هر تیمی با اختلاف بالا شکست می‌خورد، غیر از انتقاد چیز دیگری نصیبش نمی‌شد، اما باخت تیم ملی هندبال زنان ایران مقابل رومانی با تعریف و تمجید همراه شده است. تیم ایران جمعه شب در سالن کاستلو اسپانیا برای نخستین بار مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کرد. هرچند این تجربه با شکست 39-11 همراه بود اما انتظاری غیراز این نمی‌رفت.
با مقایسه سطح هندبال زنان در ایران و رومانی، حتی شکستی سنگین‌تر از این هم برای ایران پیش‌بینی می‌شد. رومانی رنک11جهان و ایران تیم بدون رنکینگ است. زنان رومانی با حضور در 24دوره مسابقات جهانی هندبال، رکورددار هستند. آنها سال‌های1973و2005 نایب‌قهرمان و سال2015 سوم شدند. این تیم گران‌ترین بازیکن هندبال زنان جهان را هم دارد؛ کریستینا نیاگو که 4سال به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن جهان انتخاب شده است. در مقابل، از حضور ایران در تورنمنت‌های بین‌المللی فقط 13سال می‌گذرد. بهترین مقامی که این تیم تا امروز به‌دست آورده چهارمی آسیاست. ایران با همین مقام چهارمی به مسابقات قهرمانی جهان رسید.
با توجه به همین پیشینه است که روزنامه آس چاپ اسپانیا، دیروز نوشت: «برای ایرانی‌ها حضور در اسپانیا یک پیروزی است.» آس با توجه به حریفان قدری که در گروه ایران حضور دارند، این جمله را انتخاب کرده است. غیراز رومانی، نروژ تیم سوم جهان و قزاقستان تیم سوم آسیا نیز با ایران در یک گروه قرار گرفته‌اند. آس نوشت: «آنها از قبل می‌دانستند که نروژ و رومانی امکانات و شرایط بهتری دارند و از قبل برنامه خود را بر پیروزی مقابل قزاقستان متمرکز کرده‌اند.» ایران تنها تیم حاضر در مسابقات است که همه بازیکنانش حجاب دارند. آس به این موضوع هم توجه کرده است: «بازیکنان ایران با لباس‌های معمولی و جوراب‌شلواری سفید در بازی اول حاضر شدند. آنها همانند بازیکنان برخی دیگر از تیم‌ها روسری داشتند و این حجاب، آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در طول بازی هیچ اعتراض یا اتفاقی رخ نداد و همه‌‌چیز به روال عادی انجام شد.»
از نگاه آس، مینا وطن‌پرست که از 11گل ایران 6گل را به نام خودش ثبت کرد، ستاره زمین بود. اما سایت فدراسیون جهانی از فاطمه خلیلی‌بهفر، دروازه‌بان تیم نیز تعریف کرده است. در سایت این فدراسیون آمده است: «اگر فاطمه خلیلی بهفر، دروازه‌بان تیم ملی ایران که در نیمه اول 14شوت را مهار کرد نبود، نخستین بازی ایران در مسابقات قهرمانی جهان به یک شکست بزرگ‌تر تبدیل می‌شد. تیم ملی رومانی در حمله به‌خصوص در موقعیت‌های تک‌به‌تک با دروازه‌بان تیم ملی ایران فرصت‌های زیادی را از دست داد.» بازی بعدی ایران ساعت23:30 روز سه‌شنبه مقابل نروژ برگزار می‌شود.


دیدگاه
مریم کریمیان، مربی سابق تیم ملی|
فکر نمی‌کنم کسی انتظار داشت که تیم ملی هندبال زنان ایران رومانی را شکست بدهد. شاید بهتر باشد بگویم که هیچ‌کس انتظار نداشت که بازیکنان ما بتوانند به این تیم گل بزنند و همین که گل زدند، کار بزرگی است. بچه‌ها درخشیدند و در حد توانی که داشتند، خوب بودند. آنها برای نخستین‌بار است که در مسابقات جهانی حاضر شده‌اند و طبیعی است که استرس داشته باشند. تفاوت سطح کیفی تیم‌ها، استرس و... دست‌به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند تیم افت کند ولی با این حال می‌توانیم بگوییم دختران ما در بازی با رومانی به‌خوبی قد علم کردند. بهترین بازیکن تیم فاطمه خلیلی بود. باید از مربی این دروازه‌بان تشکر کرد که او را به این سطح رسانده‌است. کار این بازیکن دیدنی بود و جسارتش عالی، او بدون نقص بازی کرد. توقع نداشتیم خلیلی بتواند ضد‌حمله‌ها و پرتاب‌هایی را که از روی خط انجام شود، به‌خوبی مهار کند.تیم ایران با آمادگی کامل به مسابقات نرفت. نه بازی تدارکاتی داشت و نه توانست اردوی برون‌مرزی داشته باشد. کرونا دست‌وپای فدراسیون را بست. یک مدت اعضای کادر فنی به این ویروس مبتلا بودند و یک مدت هم بازیکنان. به‌خاطر همین فرصتی نبود تا تیم تدارکات بهتری داشته باشد. هرچند اگر بهترین اردوها و بهترین بازی‌ها هم در برنامه تیم بود، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. به هر حال، تفاوت 2 تیم مشهود بود. با این حال، به‌نظر می‌رسد ایران در مقابل نروژ بتواند بهتر بازی کند. با اینکه نروژ تیم قوی‌تری از رومانی است، اما ترس بچه‌ها از میدان جهانی ریخته و با جو مسابقات آشنا شده‌اند و راحت‌تر کار می‌کنند. توقع بعضی‌ها این است که ایران می‌تواند در بازی آخر قزاقستان را شکست بدهد اما به‌نظر من بهتر است که این تیم را دست‌کم نگیریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید