• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147091
+
-

اعتیاد؛ ریشه  معضلات اجتماعی

 سردار حمید هداوند - جانشین فرمانده انتظامی تهران

اعتیاد معضل بزرگی است که تبعات فردی و اجتماعی بسیاری را در پی دارد؛ به‌گونه‌ای که فرد معتاد نه‌تنها خود از معضل اعتیادی که به آن مبتلا شده رنج می‌برد، بلکه خانواده و جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کند با چالش و مشکلات متعددی مواجه می‌کند، که ازجمله این مشکلات می‌توان به افزایش سرقت‌های خرد، شیوع برخی بیماری‌های عفونی ازجمله ایدز و... اشاره کرد. مسئله اعتیاد گرداب هولناکی است که گرفتار‌شدن در آن به‌راحتی اتفاق می‌افتد اما در حقیقت رهایی و خلاص‌شدن از این بلای خانمان‌سوز کاری بسیار مشکل، صعب و فرسایشی است‌ که نیازمند صرف امکانات، تجهیزات و هزینه‌ها و زمان طولانی است‌ و در نهایت نیز امکان عود مجدد اعتیاد وجود دارد.
نباید فراموش کرد که در مسئله اعتیاد، پیشگیری به‌مراتب بهتر از درمان است؛ از این‌رو باید قاطبه تلاش خود را صرف موضوع پیشگیری از این مهم قرار دهیم. همه مسئولان، والدین و... باید تلاش کنند که به خوبی و درستی معضلات و مشکلات اعتیاد را به کودکان و نوجوانان خود آموزش دهند و اطلاع‌رسانی دقیق در این خصوص به عمل آورند، حتی می‌توان با توجه به عمق فاجعه از همان دوران ابتدایی مشکلات اعتیاد را هر چند مختصر به کودکانمان آموزش دهیم تا قبح و زشتی این موضوع در وجود آنان نهادینه شود و همین‌طور در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، دقیق‌تر و عمیق‌تر به این موضوع پرداخته شود و چهره واقعی مواد‌مخدر به جوامع هدف نشان داده شود؛ چراکه بسیاری از کسانی که گرفتار اعتیاد شدند، هرگز به‌دنبال آوارگی، بیچارگی، کارتن‌خوابی و... نبودند، بلکه صرفا از سر غفلت و اعتماد بیجا و عدم‌توانایی در نه گفتن در این دام بلا گرفتار آمده‌اند‌ که علت اصلی آن را باید عدم‌آگاهی و اطلاع کافی از این مهم دانست؛ از این‌رو ارائه آموزش‌های همگانی کارآمد و تأثیرگذار به‌طور حتم می‌تواند در عدم‌گرایش و ابتلای نوجوانان و جوانان که در واقع بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌های یک کشور هستند، تأثیرگذار باشد.
موضوع اعتیاد را باید جدی گرفت و از ظرفیت همه نهاد‌های دولتی و مردمی برای مقابله با آن استفاده کرد؛ چرا‌که برای نجات یک معتاد از دام اعتیاد عِدّه و عُدّه بسیار زیادی لازم است که در بسیاری از موارد هم نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ از این‌رو می‌توان پیشگیری را در اولویت قرار داد، چرا‌که به‌مراتب کم‌هزینه‌تر و سودمند‌تر خواهد بود.
اعتیاد ممکن است به سراغ هر‌کس در هر جایگاهی برود؛ از این‌رو هیچ‌کس به‌خصوص نوجوانان و جوانان ما از این پدیده شوم در امان نیستند و در نتیجه، غفلتی هر‌چند کوچک می‌تواند سبب گرفتار‌شدن در این ورطه هولناک شود.
موضوع اعتیاد، مانند دیگر مشکلات و معضلات اجتماعی موضوعی است که نمی‌‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد؛ چرا‌که مشکلات و آسیب‌ها در حقیقت دومینویی است که همه افراد یک جامعه را به انحای مختلف درگیر می‌سازد؛ از این‌رو مواجهه و مقابله با آسیب‌های مختلف اجتماعی بر همه افراد یک جامعه لازم است که در این میان اعتیاد از ارجحیت و اولویت بالاتری برخوردار است؛ چرا‌که اعتیاد عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی و... است که باید ریشه‌ای، دقیق‌تر و عمیق‌تر به آن پرداخته شود و هرگز از آن غافل نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید