• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب : 146752
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx1zD
+
-

خیز بلند ژرمن‌ها برای برقی‌ شدن

15میلیون خودروی برقی تا سال 2030در جاده‌های آلمان حضور خواهند داشت

خیز بلند ژرمن‌ها برای برقی‌ شدن

ساسان شادمان منفرد - خبر‌نگار

تعهد آلمان برای افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و تقویت تلاش‌های حفاظت از شرایط آب و هوایی درنهایت می‌تواند منجر به ممنوعیت تولید و تردد خودروهای موتور احتراقی در این کشور در آینده نزدیک شود. به گزارش وب‌سایت بیزنس‌اینسایدر، براساس پیمانی که توسط دولت بعدی آلمان متشکل از سوسیال دمکرات‌ها، سبزها و دمکرات‌های آزاد منتشر شده است، این کشور متعهد شده که فروش خودروهای موتور احتراقی را با تعیین یک هدف بلندپروازانه تا پایان دهه جاری میلادی برای عرضه حداقل 15میلیون خودروی تمام‌برقی در جاده‌ها متوقف کند. برای دستیابی به این رقم، آلمان ملزم به افزایش سریع تولید خودروهای برقی است، درحالی‌که احتمالا خودروهایی که با بنزین و گازوئیل کار می‌کنند، در چند سال آینده حذف خواهند شد. فولکر کواشنینگ، استاد سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه علوم کاربردی برلین به بلومبرگ گفت: «این مهم تنها زمانی محقق می‌شود که خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی تا پیش از سال2030رجیستر نکنند.» توقف رجیستری خودروهای بنزینی و دیزلی تا حدود سال2028منطقی به‌نظر می‌رسد. طبق گزارش بلومبرگ، آلمان هم‌اکنون حدود 570هزار خودروی برقی باتری‌دار ثبت‌شده دارد که تنها یک درصد از ناوگان این کشور را تشکیل می‌دهد. این کشور برای رسیدن به هدف خود باید تولید و فروش خودروهای برقی را تا سال2030میلادی سالانه 33درصد افزایش دهد؛ تلاشی که آلمان طی سال گذشته به لطف مشوق‌ها و بودجه‌ای که به رجیستری‌ها کمک کرد، پیشرفت داشته است. با این حال، این کشور پیش‌تر برای دستیابی به اهداف اولیه در مورد استفاده از وسایل‌نقلیه الکتریکی، ازجمله تعهد آنگلا مرکل صدراعظم پیشین برای عرضه یک میلیون خودروی برقی در جاده‌ها تا سال2020، تلاش کرده است. اگرچه کارشناسان گفته‌اند که مقاومت‌هایی در این خصوص ممکن است شکل بگیرد. یولیو ماتیولی، محقق بخش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل در دانشگاه TU دورتموند، به بلومبرگ گفت: «در مورد دستیابی به چنین سطوح بالایی از فروش خودروهای الکتریکی در عمل، ماهیت چندانی در توافق ائتلاف وجود ندارد. مصرف‌کنندگان قانع‌کننده خواهند بود.» با این حال، اگر آرزوهای آلمان محقق شود، جدول زمانی آن این کشور را از اهداف بزرگ‌تر اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن تدریجی خودروهای موتور احتراقی تا سال2035جلوتر خواهد برد. در سند ائتلاف آلمان آمده است: «طبق پیشنهادهای کمیسیون اروپا، در سال2035فقط وسایل نقلیه بدون دی‌اکسید کربن در بخش حمل‌ونقل در اروپا مجاز به تردد خواهند بود. این موضوع در آلمان تأثیری زودهنگام خواهد داشت. خارج از سیستم موجود استانداردهای آلایندگی ناوگان، ما طرفدار این هستیم که فقط وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند با انرژی الکترونیکی کار کنند، رجیستر شوند.»

برنامه انگلیسی‌ها
چندی پیش بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرد که خانه‌ها و ساختمان‌های جدید در این کشور طبق قانون ملزم به نصب نقاط شارژ خودروهای الکتریکی از سال آینده خواهند بود. وب‌سایت بی‌بی‌سی در این خصوص نوشت که دولت اعلام کرده است که با این حرکت سالانه 145هزار نقطه شارژ در سراسر کشور نصب خواهد شد. سوپرمارکت‌های نوساز، محل‌های کار و ساختمان‌هایی که تحت بازسازی اساسی قرار دارند نیز شامل قانون جدید خواهند بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس قصد دارد به‌خودروهای الکتریکی روی بیاورد و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال2030در این کشور ممنوع شده است. جانسون با اعلام قوانین جدید در کنفرانس کنفدراسیون صنایع انگلیس گفت: «این یک لحظه مهم است. ما نمی‌توانیم همانطور که هستیم ادامه دهیم. ما باید اقتصاد خود را با انقلاب صنعتی سبز تطبیق دهیم.» با این حال مخالفت‌های جدی در این خصوص در این کشور شکل گرفته است و مسائل فنی مختلفی به‌عنوان چالش‌های جدی پیش‌رو مطرح شده‌اند. 

   دوج هم برقی می‌شود
سیل برقی‌شدن خودروها در نقاط گوناگون جهان به دوج هم رسیده است و مهندسان این برند، گفته‌اند که مدل‌های شارژر و چلنجر این خودرو تا سال2024برقی خواهند شد. با این وضعیت باید در انتظار تغییرات اساسی در این خودروی پرطرفدار بود که اصلی‌ترین آن تغییر در موتور آن خواهد بود. بدین‌ترتیب باید گفت که موتور هلکت (Hellcat) که یکی از اصلی‌ترین پیشرانه‌های دوج محسوب می‌شود، برای همیشه بازنشسته خواهد شد. این موتور به گنجایش 6200‌سی‌سی، 8سیلندر بوده و 807اسب‌بخار توان خروجی آن است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید