• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 آذر 1400
کد مطلب : 146611
+
-

نمایش ۲۸ مستند در بخش مسابقه شهید آوینی

اسامی فیلم‌های بخش مستند بلند پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت امروز اعلام می‌شود

شهاب مهدوی  - خبرنگار

با اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه شهید آوینی، و معرفی فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل، حالا دوستداران و فعالان سینمای مستند چشم انتظار اعلام اسامی مستندهای بلند بخش مسابقه سینمای ایران پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت هستند. گویا قرار است امروز اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش اعلام شود. بخشی که شاید کنجکاوی برانگیز‌ترین بخش سینما حقیقت باشد. ظاهراً کار هیأت انتخاب بخش مستند‌های بلند مسابقه سینمای ایران به پایان رسیده و فقط مانده اعلام اسامی راه‌یافتگان که ظرف امروز و فردا، نام آثار برگزیده رسانه‌ای خواهد شد. جشنواره‌ای که سال‌هاست نبض سینمای مستند با آن می‌تپد و تقریباً هر فعال سینمای مستند علاقه‌مند به حضور اثرش در سینما حقیقت است. جشنواره‌ای که سال گذشته به‌صورت آنلاین برگزار شد و میزان استقبال از فیلم‌ها نشان داد که حتی کرونا هم نتوانسته رونق مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند را تحت‌الشعاع قرار دهد. ضمن اینکه اکران آنلاین باعث گسترش مخاطبان جشنواره شد و علاقه‌مندان سینمای مستند در سراسر ایران امکان تماشای آثار را یافتند. با توجه به تجربه موفق سال گذشته، امسال هم فیلم‌های سینما حقیقت به‌صورت آنلاین به نمایش در می‌آید و البته خوشبختانه برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری هم در دستور کار برگزار‌کنندگان این رخداد قرار گرفته است.

۲۸ مستند در بخش مسابقه شهید آوینی
 با پایان کار هیأت انتخاب بخش مسابقه شهید آوینی، از میان آثار رسیده ۲۸ مستند انتخاب شدند. این آثار عبارتند از:​
۱- از رنج عاشقی(علی اکبر نوروزپور)
۲- اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی  (محمدرضا نیرومند)
۳- امان‌نامه(حامد سعادت)
۴- آخر رفاقت(داوود جلیلی)
۵- آن مرد(مهدی حجت پناه)
۶- باغ خاطرات تلخ(مهدی نقویان)
۷- پرده دوم (علیرضا باغشنی)
۸- پس از ۲۲ سال (محمدعلی یزدان پرست)
۹- پهلوان(مهرداد شعبانی نیا)
۱۰- تفنگ برادرم (کامران جاهدی)
۱۱- تولدت مبارک بامیلا (محمد صالحی)
۱۲- چند قدم آن طرف‌تر (محمد صالحی)
۱۳- در امتداد خاکریز (سیدرضا حسینی)
۱۴- در جست‌وجوی یک سرباز (میثم غلامی)
۱۵- راکال (احمد ابراهیمی)
۱۶- روزهای ناتمام (مهدی قربان‎پور)
۱۷- ریاضت تا سیاست (امین عباسی) 
۱۸- ژنرال (مهرداد یوسفی)
۱۹- ساشا (ساسان فلاح‎فر)
۲۰- سرباز شماره صفر (محمد سلیمی‎راد)
۲۱- شاهمراد (سیدصفی‌الله حسینی)
۲۲- صداها فریاد می‎کشند (شهرام علیزاده)
۲۳- عملیات المپیک (حسین الهام)
۲۴- کسی او را ندید (علی خیرخواه 
 و  امیر باحجب خیاطی‌پور)
۲۵- کهنه سرباز (جابر مطهری‌زاده)
۲۶- محرم (مرتضی مقدس)
۲۷- مرگ ماسایوشی (حسین صفرزاده)
۲۸- معمای رضا (سیدرضا حسینی)
راه‌یافتگان باید نسخه نهایی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

اعلام اسامی فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل 

اسامی فیلم‌های خارجی نیمه بلند و کوتاه بخش مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت هم اعلام شد و قرار است به‌زودی اسامی مستندهای ایرانی حاضر در این بخش‌ها هم اعلام شود.
هیأت انتخاب بخش مستند‌های نیمه بلند 7فیلم‌ را از 9کشور انتخاب کرد که اسامی این فیلم‌ها به این شرح است:
«چرخ» از مغولستان، «آلتیمینا» از ایتالیا، «سارا جان» محصول مشترک اسپانیا، صربستان و نروژ، «یک تصویر، دو حرکت»از کانادا، «تغییر در حالت هوشیاری»ازلهستان، «چشم‌انداز صفر» از کرواسی، «آواهایی از دوران سپری شده» از تاجیکستان.
همچنین در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه نیز ۱۱ فیلم‌ از ۸ کشور از سوی هیأت انتخاب به بخش مسابقه راه یافتند که اسامی این فیلم‌ها به این شرح است:
«شگفت انگیز»از فنلاند، «کشور من، چه زیبا !» از لهستان، «ارواح و صخره‌ها: یک افسانه آزوری»از سوئیس، «استورجتنیا» از فرانسه، «ما همه یک دل داریم»از لهستان، «بازی» از سوئیس، «دیگرهیچ کجا وطنم نیست»از بلژیک، «سفر حفره»از هلند، «در جریان کلمات»از هلند، «تخیل پدرم » از دانمارک و «یک سال در تبعید»از ترکیه.

اهمیت برگزاری حضوری 

محسن اسلام‌زاده  - مستندساز
سال گذشته با وجود کرونا جشنواره تعطیل نشد و به‌صورت برخط برگزار شد. همین موضوع اتفاق خوب و شایسته‌ای بود. اما باتوجه به شرایط کنونی برای امسال شخصا منتقد این هستم که جشنواره تنها به‌صورت آنلاین برگزار شود.
اکنون در شرایطی هستیم که سالن‌های سینما کار خود را آغاز کرده‌اند پس می‌توان سینما حقیقت را هم به‌صورت حضوری برگزار کرد.جشنواره امسال حداقل باید با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌ها حتما بخش حضوری هم داشته باشد چراکه به هر ترتیب شاید در بخش آنلاین، برخی از فیلم‌های مدعی به‌خاطر مشکلات کپی‌رایت که در این سال‌ها پیش آمده، راضی به اکران آنلاین فیلم خود نباشند و در این رویداد حضور پیدا نکنند.
امیدوارم امسال شرایطی فراهم شود که حتما بخشی از جشنواره به‌صورت حضوری باشد. چون در غیراین صورت واقعا به فیلم‌هایی که برای نمایش روی پرده آماده شده است ضربه وارد می‌شود.
 جشنواره «سینما حقیقت» جدی‌ترین رویداد سینما مستند ماست. در نتیجه اگر این جشنواره هم قربانی شرایط اقتصادی شود، درست نیست. در واقع می‌توان جشنواره‌های دیگری که جدی نیست را تعطیل و این رویداد را برگزار کنند. حتی اگر بخش مستند جشنواره فجر هم برداشته شود، باز هم سینمای مستند آن قدری آسیب نمی‌بیند که تعطیل شدن جشنواره سینما حقیقت به آن آسیب وارد می‌کند.

گسترش مخاطبان با اکران آنلاین

وحید فرجی  - مستندساز
سینما حقیقت جدی‌ترین بستر برای نمایش توانایی‌های سینمای مستند است. البته تعداد آثاری که در یک جشنواره به نمایش درمی‌آید، محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان تولیدات مختلف این سینما را در جشنواره به نمایش گذاشت. شاید بالای هزار فیلم متقاضی حضور در این جشنواره باشند و برای گروهی که به دبیر جشنواره، مشاوره برای انتخاب فیلم‌ها می‌دهند، شرایط خیلی سخت است. قطعاً جشنواره «سینما حقیقت» در پیشرفت سینمای مستند نقش زیادی داشته است. اینکه خیلی از مستندسازان درگیر یک ماراتن می‌شوند که فیلم خود را به جشنواره «سینما‌حقیقت» برسانند، نشان از اهمیت این جشنواره دارد.
 کرونا اتفاقی بود که باعث شد ما متوجه جریانی شویم که قبلاً به آن توجه نمی‌کردیم. در حوزه سینما همانند خیلی از مشاغل کاری دیگر، می‌توان از راه دور به انجام کارها پرداخت. تماشای آنلاین فیلم‌های جشنواره «سینما حقیقت» ضمن توجه به حقوق قانونی صاحبان فیلم‌ها، می‌تواند بعد از ریشه‌کن شدن کرونا هم ادامه پیدا کند چرا که فضای مناسبی برای دیده‌شدن آثار در نقاط مختلف فراهم می‌کند و مستندساز هم تمایل دارد که فیلمش بیشتر دیده شود. خیلی از آدم‌ها در نقاط دور کشور زندگی می‌کنند که برایشان حضور در تهران به راحتی میسر نیست. ایرانیانی هم هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و امکان حضور فیزیکی در جشنواره را ندارند و نمایش آنلاین می‌تواند فرصت خوبی برای آنها ایجاد کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید