رشد قیمت کالاهای اساسی، دولت را به تلاش برای بهبود روشهای توزیع و بهکارگیری روشهایی برای عرضه مستقیم این کالاها واداشت.
بهگزارش همشهری، پس از آنکه توزیع الکترونیک مرغ و تخممرغ با نرخ مصوب از طریق سامانه بازرگام از 2هفته پیش با موفقیت انجام شد، وزیر جهادکشاورزی از توزیع اقلام جدیدی با همین روش خبر داد. بهگفته سیدجواد ساداتینژاد، با اینکه بهدلیل میزان کم جوجهریزی در مهرماه، بازار مرغ با کمبود مواجه بود، توزیع الکترونیک مرغ منجمد و تخممرغ توانست بازار مرغ را مدیریت کند؛ حالا توزیع برنج، روغن و شکر نیز با نرخ مصوب در سامانه بازرگام قرار است آغاز شود.
این گزارش حاکی است؛ سازمان تعاون روستایی متولی اجرای طرح توزیع هوشمند ارزاق مصرفی خانوار است. این سازمان، براساس آمارهای ارائه شده در 2هفته گذشته روزانه 300تن مرغ منجمد و تخممرغ را با قیمت مصوب از طریق سامانه بازرگام در شهر تهران توزیع کرده است. گفته میشود موفقیت اجرای این طرح باعث شده، توزیع میوه شب عید نیز در برنامه آینده این طرح قرار گیرد.
البته این طرح با وجود همه پتانسیلها با یک نقطه آسیب جدی مواجه است. هرچند خرید آنلاین بهویژه در 2سال گذشته تحتتأثیر شیوع کرونا با نرخی تصاعدی در ایران گسترش یافت، با این حال، وجود تفاوتهای اساسی بین جامعه هدف در طرح فروش هوشمند کالاهای اساسی، با دیگر خریداران اینترنتی باعث ایجاد تردید در موفقیت این طرح شده است.
نبود عادت یا امکان دسترسی به خریدهای آنلاین نزد بخشی از اقشار محروم جامعه، میتواند این افراد را از مزایای این طرح محروم کند و میتواند ضعفی برای آن بهحساب آید؛ چنانکه عرضه ارزان 3قلم کالای لبنی بهرغم تامین این اقلام از کارخانهها، بهدلیل توزیعنشدن در سوپرمارکتها و خردهفروشیها راه به جایی نبرد.
استقبال؛ به نسبت خوب
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در گفتوگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که استقبال اقشار هدف طرح هوشمندسازی توزیع کالاهای اساسی به چه میزان بوده، گفت: این طرح با هدف تنظیم بازار مرغ و تخممرغ و بهصورتB to C (فروشنده- مصرفکننده) یا تحویل این اقلام درب منازل شروع شده و خوشبختانه استقبال بهنسبت بالا بوده، ولی با توجه به اینکه اصناف و شبکه فروشگاههای زنجیرهای هم در این عرصه فعال هستند، از این هفته اجرای طرح بهصورت
B to C (فروشنده- فروشنده) نیز آغاز میشود که در این فاز اقلام مصرفی با نرخ مصوب در فروشگاههای زنجیرهای و توسط اصناف نیز توزیع خواهد شد تا با حذف واسطهگریها مردم به این اقلام راحتتر و با قیمت پایینتری دسترسی داشته باشند. اسماعیل قادریفر با اشاره به آغاز توزیع برنج وارداتی، روغن و شکر در این سامانه از این هفته ادامه داد: هدف طرح فوق، توزیع مویرگی و هوشمندسازی است. بر این اساس تکیه تنها بر خرید و فروش اینترنتی نخواهد بود و از تمام ظرفیتهای موجود استفاده خواهد شد.
محدودیتی در تأمین نیست
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: با توجه به اینکه انبارهای وزارت جهادکشاورزی و روند تولید محصولات موردنیاز خانوارها با هیچ کمبودی مواجه نیست، تنها اختلال در نظام توزیع است که به نوسان بازار دامن زده و به همین دلیل محدودیتی در عرضه، چه در پشتیبانی امور دام و چه در شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع روغن، برنج و شکر نداریم. هدف این است که زنجیره توزیع در کشور هوشمند و قابل رصد باشد که راه ایجاد تلاطم در بازار سد شود. علاوه بر توزیع برنج، روغن و شکر با نرخ دولتی که از 10آذرماه در سامانه توزیع مستقیم و فروشگاهی، آغاز میشود، بهزودی توزیع مرغ گرم و گوشت نیز از در کشتارگاه آغاز خواهد شد. تلاش میکنیم عرضه 21قلم کالای ضروری موردنیاز خانوارها را با پایش هوشمند انجام دهیم. گفته میشود درخصوص توزیع مرغ گرم و سازوکار توزیع این کالا بهصورت هوشمند، با توجه به امکان فسادپذیری مرغ در فاصله بین عرضه تا رسیدن بهدست مصرفکنندگان، طراحی بستهبندیهایی آغاز شده که در این بستهبندیها مرغ 7تا 9ساعت دوام دارد و با همان مطلوبیت اولیه بهدست مصرفکننده میرسد. وزیر جهادکشاورزی نیز روز گذشته از تامین ارز موردنیاز تامین این اقلام برای آذرماه خبر داد.
شنبه 6 آذر 1400
کد مطلب :
146583
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/68QQ7
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved