• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 آذر 1400
کد مطلب : 146577
+
-

نشست هم‌اندیشی رئیس‌جمهور و شهردار تهران در پاستور برگزار شد

همه‌وعده‌های رئیس جمهور برای مشکلات پایتخت

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری آنچه در جلسه مشترک دولت و مدیریت شهری گذشت را تشریح کرد

گزارش
همه‌وعده‌های رئیس جمهور برای مشکلات پایتخت

جلسه دولت و مدیریت شهری با هدف طرح و بررسی مشکلات پایتخت در خیابان پاستور برگزار شد. به این ترتیب، علیرضا زاکانی همراه با معاونان خود به سالن جلسات هیأت دولت رفتند تا گزارشی از آنچه در شهر می‌گذرد و برنامه‌هایی را که برای رفع کمبودها و حل مشکلات و البته توزیع عادلانه امکانات و خدمات در حال انجام است، ارائه دهند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در این نشست ضمن بیان این موضوع که حمایت دولت از شهرداری‌ها در حل مشکلات مردم حداکثری خواهد بود، خواستار برنامه‌ریزی برای حل مسائل شد.
به گزارش سایت اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از عزمی که در این دوره شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد، گفت: «سلامت فردی و اجتماعی در گرو شهر و جامعه سالم است و نقش شهر سالم در رشد افراد، خانواده، ارتباطات سالم و حتی اقتصاد مهم است.» رئیسی با ابراز ناخرسندی از وجود فقر، تبعیض و ناعدالتی در شهری مانند تهران، گفت: «باید کاری کرد که تبعیض و ناعدالتی از جامعه بیرون رود و با تحقق عدالت اجتماعی شرایط برای نشاط اجتماعی مهیا شود.»
او با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند آرامش و نشاط اجتماعی است، گفت: «در شهری همانند تهران که شاهد لایه‌های ظاهری و پنهان زندگی مردم هستیم، باید ظاهر و باطن شهر براساس سبک زندگی سالم باشد تا شهروندان نشاط اجتماعی داشته باشند.»
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به از‌بین‌رفتن اصول معماری ایرانی - اسلامی در طراحی شهری شهرهای بزرگ کشور، افزود: «ما در معماری ایرانی - اسلامی اصول و مبانی بسیار خوبی داریم، اما متأسفانه سال‌‌هاست کمتر از این معماری استفاده می‌شود. در شهری که شاهد وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و در کنار آن مدرسه و بازار هستیم، این نشان می‌دهد در معماری ایرانی-  اسلامی به معنویت، خرید و تجارت، تفریح و نشاط اجتماعی در کنار هم توجه شده است. از طرف دیگر فضای سبز برای ساختن روح و روان انسان‌ها اهمیت دارد. متأسفانه به‌دلیل اینکه جریان سودجویی در کشور برای انتفاع، مسکن را تبدیل به کالا کرده، شاهد نابسامانی و سوداگری در این حوزه هستیم و باید این وضع نابسامان تغییر پیدا کند.»
رئیسی فعالیت شوراهای محلی را نیز مهم توصیف کرد و گفت: «محله‌محوری، اهمیت دادن به نقش مردم و محور قرار دادن مسجد، مدرسه و خانواده در محله، به حل مشکلات اجتماعی کمک می‌کند و حتی با اداره محلات توسط مردم می‌توان در توزیع عادلانه اقتصادی و شناخت فقرا و ناهنجاری‌ها نیز تصمیمات درستی گرفت.» وی بر فعال‌کردن محلات و کارکردهای اجتماعی شوراهای محلات تأکید کرد و افزود: «تعریفی از رابطه دولت با شهرداری در قوانین وجود دارد، اما این رابطه باید بازتعریف شود و ارتقا پیدا کند.»
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شهرداری تهران، نماد شهرداری‌های کشور است، خاطرنشان کرد: «در زمینه خدمات شهری طرحی تدوین شود که تعریف صحیح و هماهنگی از وظایف دستگاه‌ها نسبت به شهرداری ارائه کند.»
رئیس‌جمهور درباره نقش هوشمندسازی خدمات در شهرداری تهران، نیز گفت: «هوشمندسازی و استفاده بهینه از خدمات الکترونیک می‌تواند در رفع مشکلات مردم به‌ویژه ترافیک کمک کند.»
رئیسی با تأکید بر اینکه باید از شهروندان تهرانی در مقابل خطرات ناشی از گسل‌ها و ناایمن بودن برخی ساختمان‌ها صیانت شود، گفت: «باید از طریق نظام مهندسی، نظارت بر ساخت‌وسازهای شهر تهران با دقت بیشتری صورت گیرد. باید نظام‌ مهندسی و شهرداری‌ به وظایف قانونی خود در مورد ساخت‌و‌سازها عمل کنند. وجود ساختمان‌های ناایمن همچون پلاسکو در تهران یکی از نگرانی‌های دولت است و دولت آمادگی دارد برای رفع مشکلات مردم تهران، با شهرداری تهران به‌صورت حداکثری همکاری کند.»

مدیریت شهر با تیم جوان و بااراده
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری این جلسه را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: «رئیس‌جمهور، وقت مفصلی به مدیریت شهری اختصاص داد تا مشکلات را مطرح کند و شخصا راهکارها و پیشنهادهایی هم ارائه داد که این موضوع نشان می‌دهد دولت نسبت به مشکلات و موضوعاتی که در پایتخت رخ می‌دهد، حساس است.»
به گزارش همشهری، پنجشنبه شهردار تهران همراه با اعضای تیم مدیریتی خود به پاستور رفت تا معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک را که این روزها سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است، با دولت مطرح کند. به‌گفته محمدامین توکلی‌زاده، در ابتدای جلسه علیرضا زاکانی گزارشی از برنامه‌ها و رویکردهای مدیریت شهری ارائه داد و در برنامه‌هایش زیست‌بوم متوازنی از تهران با محوریت عدالت و توزیع متوازن خدمات میان جنوب و شمال پایتخت ترسیم کرد. او ادامه داد: «آلودگی هوا، مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، احیای هویت ایرانی - اسلامی در تهران باتوجه‌به مباحث معماری و شهرسازی، بافت‌های ناپایدار، هوشمندسازی و... مسائلی بودند که شهردار تهران همراه با توضیحات کامل و اعداد و ارقام مطرح کرد. همچنین سکاندار پایتخت در این جلسه با ابراز خرسندی از هم‌باوری ایجاد‌شده میان مسئولان گفت که با این هم‌باوری و همت جمعی نهادها و ارگان‌های مختلف، می‌توان مشکلات را حل کرد و این موضوع در مردم امید تازه‌ای ایجاد کرده است.»
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران‌ در ادامه به تشکر دولت از شهردار تهران اشاره و عنوان کرد: «رئیس‌جمهور قبل از آغاز صحبت‌هایش از علیرضا زاکانی بابت تیم جوانی که در مدیریت شهری به‌وجود آورده، تشکر کرد و گفت که این تیم جوان، منسجم و بااراده است و قطعا می‌توانند بسیاری از مشکلات را  حل کنند.»
او ادامه داد: «تبدیل تهران به یک الگوی شهری هم موضوع دیگری بود که سیدابراهیم رئیسی به آن اشاره و تأکید کرد که امنیت، آسایش، شادی و... در تهران سبب ایجاد سلامت فرد و شهر سالم می‌شود. در کنار این مباحث اگر به شاخصه‌های شهر سالم ازجمله معنویت، عقلانیت، اخلاق، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی هم توجه شود، می‌توان به‌ مدینه فاضله‌‌ای که بزرگان و دانشمندان ایران‌زمین آرزوی تحقق آن را داشتند، نزدیک شد.»
به‌گفته توکلی‌زاده، در نشست دولت و مدیریت شهری، موضوع احیای بافت‌های فرسوده هم مطرح شد و رئیس‌جمهور گفت که دولت و شهرداری با کمک یکدیگر می‌توانند طرح‌های شهرسازی اصولی و معماری ایرانی- اسلامی را در این بافت‌ها اجرا کنند اما مانع اصلی، سوداگران زمین و مسکن هستند که اجازه نمی‌دهند طرح‌های درست و اصولی و مفید اجرا شوند.
اینطور که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران عنوان کرد در جلسه دولت و مدیریت شهری، موضوع مجمع شهرداران کلانشهرها هم مطرح شد و رئیس‌جمهور گفت که این امر فرصتی است برای کلانشهرهای کشور تا با مدیریت و محوریت شهردار تهران جلساتی باهدف بررسی مشکلات مشترک برگزار شود. توکلی‌زاده گفت: تأکید رئیسی بر این بود که مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در دوره‌های پیشین شکل‌گرفته ‌و در این دوره با تلاش شهردار تهران می‌تواند احیا و کارآمدتر شود. همچنین به‌گفته معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مقرر شد تا کارگروهی برای ایجاد روابط متقابل میان دولت و شهرداری تشکیل شود.

توجه ویژه دولت به رفع ترافیک و توسعه هوشمندسازی
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران‌درباره جلسه شهردار و معاونانش با رئیس‌جمهور گفت‌: «رئیس‌جمهور تأکید داشتند که رفع مشکلات شهری در جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان انجام گیرد. همچنین یکی از محورهای مورد تأکید رئیس‌جمهور مسئله هوشمند‌سازی‌ همه جانبه خدمات شهری به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی بود تا در این راستا، هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم هزینه‌ها کمتر شود.»
سید مجتبی شفیعی، بیان کرد: «مباحث مختلف در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در ۵ محور در این جلسه مطرح شد و با این رویکرد، شاهد تعامل جدی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری تهران با دولت خواهیم بود.»
او یادآوری کرد: «در این جلسه گام جدیدی در مسیر تعامل دولت و شهرداری برای حل مشکلات شهر و
عقب ماندگی‌های گذشته آغاز شد.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: «همچنین برخی از مطالبات شهرداری از دولت طی سال‌های گذشته به‌ویژه در ۸ سال اخیر پرداخت نشده و دولت گذشته به تکالیف قانونی خود عمل نکرده است. آقای رئیسی در این جلسه اعلام کردند که دولت باید همه تکالیف قانونی خود را اجرایی کند.»
او گفت: «حدود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی بر عهده دولت است. همچنین باید سهم شهرداری‌‌ها در مورد جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود. این مسائل را در جلسه مطرح کردیم و رئیس‌جمهور نیز اعلام کردند که حمایت‌های لازم از توسعه زیرساخت‌‌های حمل‌ونقل انجام گیرد و سهم شهرداری‌ها از جرایم راهنمایی و رانندگی وصول شود.»

اصلی‌ترین تأکیدات رئیس‌جمهور در دیدار شهردار
  حمایت دولت از شهرداری‌ها برای حل مشکلات مردم حداکثری خواهد بود.
  خطرات ساختمان‌های ناایمن همچون پلاسکو در تهران برای مردم، یکی از نگرانی‌های دولت است.
  تأکید بر بازگشت به الگوی معماری ایرانی-اسلامی
   ایجاد نشاط اجتماعی برای شهروندان یک ضرورت‌است .
   باید از شهروندان تهرانی در مقابل خطرات ناشی از گسل‌ها و ناایمن‌بودن برخی ساختمان‌ها صیانت شود.

دستور ویژه دولت برای پیگیری مشکلات ناوگان عمومی
شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک در دیدار با رئیس‌جمهور گزارش مفصلی از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری ازجمله اتوبوس، مترو و تاکسی دادند. آنها همچنین به قوانینی ازجمله جرایم راهنمایی‌ورانندگی که اعتباراتی برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در آنها با عنوان حق‌وحقوق شهر تعیین شده است، استناد کردند و رئیس‌جمهور هم به غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌دفتر خود دستور داد حق‌وحقوق شهرداری‌های کلانشهرها به‌طور عام و کلانشهر تهران به‌طور ویژه را احصا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید