• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146489
+
-

اعتراضات خیابانی در ترکیه پس از سقوط ارزش لیر

رویداد
اعتراضات خیابانی در ترکیه پس از سقوط ارزش لیر

مردم در آنکارا و استانبول در پی کاهش ارزش پول ملی ترکیه به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات خیابانی پس از آن اتفاق افتاد که نرخ برابری لیر در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه به رکورد تاریخی ۱۳.۴۵ رسید. اگرچه ساعاتی بعد با تعدیل این نرخ، ارزش برابری لیر با دلار روی ۱۲.۵۱ تنظیم شد اما همچنان این یک رکورد تاریخی در افت ارز پول ملی ترکیه به‌شمار می‌رود.
به نوشته جمهوریت، معترضان در خیابان‌های آنکارا رجب طیب اردوغان را به سوءمدیریت در اقتصاد متهم کرده و خواستار استعفای او شدند. احزاب مخالف دولت نیز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند تا در همین آغاز راه بحران اقتصادی، مردم در مورد سرنوشت دولت اردوغان تصمیم‌گیری کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از استانبول منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پلیس برای جلوگیری از تجمع معترضان میدان «تقسیم» را مسدود کرده است.
همزمان با این اعتراض‌ها اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی از سیاست پولی و مالی دولتش حمایت کرده است. او وعده داده که «جنگ استقلال اقتصادی» خود را با موفقیت رهبری کند و جلوی افت اقتصادی ترکیه را بگیرد. این به معنای ادامه برنامه‌های اقتصادی دولت خواهد بود؛ برنامه‌هایی که به‌گفته کارشناسان با فرایندهای اقتصادی شناخته‌شده بین‌المللی همخوانی ندارد.
به گزارش آسوشیتدپرس، بانک مرکزی ترکیه از‌ ماه سپتامبر سال‌جاری تاکنون نرخ بهره بین‌بانکی را به دستور رئیس‌جمهور ۴‌درصد کاهش داده که این امر نگرانی‌ها را در مورد استقلال این کشور از دولت افزایش داده است. اردوغان از سال۲۰۱۹ تاکنون 3رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرده است.
آسوشیتدپرس می‌گوید رجب طیب اردوغان معتقد است که نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود و به همین دلیل با فشار بر بانک مرکزی ترکیه خواستار کاهش نرخ بهره شد که به‌گفته او می‌تواند با رونق صادرات کشور به ایجاد اشتغال کمک کند.
این در حالی است که نرخ تورم در سال‌جاری به حدود ۲۰درصد رسیده و افت چشمگیر ارزش لیر باعث شده است بسیاری از مردم پس‌اندازهای خود را از دست بدهند. کارشناسان مالی بین‌المللی نیز هشدار می‌دهند که اگر سقوط ارزش لیر ادامه پیدا کند بسیاری از مردم ترجیح خواهند داد که پس‌اندازهای خود به دلار را از سیستم بانکی ترکیه خارج کنند و در آن صورت این کشور با یک بحران ارزی جدی روبه‌رو خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید