• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146193
+
-

افزایش درآمد آذربایجان‌غربی با توسعه مرز بازرگان

مرز
افزایش درآمد آذربایجان‌غربی با توسعه مرز بازرگان

مرز زمینی بازرگان آذربایجان‌غربی را فعال‌ترین مرز زمینی ایران در سال‌های گذشته می‌دانند؛ مرزی که فقط در نیمه نخست امسال حدود ۸۶هزار تن صادرات داشت و توسعه آن می‌تواند ضمن افزایش صادرات و ترانزیت موجب درآمد استان نیز شود. فاز دوم توسعه مرز بازرگان هفته گذشته آغاز شد که می‌تواند علاوه بر بهبود شرایط مرز برای صادرات بیشتر، اشتغال مرزنشینان آذربایجان‌غربی را نیز بهبود بخشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه فاز نخست توسعه مرز بازرگان از سال‌های97تا 99با 130میلیارد ریال بودجه انجام شد به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون فاز دوم این طرح با 400میلیارد ریال بودجه آغاز شده که شامل محوطه‌سازی و ایجاد زیرساخت‌هایی برای تسهیل تردد مسافران و خودروهای حمل بار و کامیون‎هاست و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
نادر صادقی درباره تأثیر اجرای فاز دوم توسعه مرز بازرگان بر فعال‌ترشدن آن می‎افزاید: گمرک بازرگان و گمرک گوربولاغ ترکیه مرزهای 24ساعته هستند و به همین دلیل ظرفیت پذیرش نامحدودی از مسافر و خودرو دارند. با این حال در بهترین شرایط و در پیک تردد روزانه 550تا 600کامیون از مرز عبور می‌کنند. هم‌اکنون به‌دلیل کاهش فعالیت‌ها هر روز 300تا 320کامیون بین 2کشور جابه‌جا می‎شوند و اجرای فاز دوم می‌تواند ما را به میزان مطلوب تردد خودروهای ترانزیتی و صادراتی برساند.
وی بدون ذکر عدد مشخصی درباره درآمدزایی گمرک بازرگان برای آذربایجان‌غربی نیز اظهار می‌کند: این مرز از طریق ترانزیت کالا از ترکیه و صادرات کالا، برای درآمدزایی دارد که بخشی از آن هم به استان اختصاص می‌یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مشاغل جانبی گمرک نیز برای استان بسیار ارزشمند است، می‎افزاید: وجود گمرک برای مرزنشینان هم مشاغل متعددی ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید