• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146075
+
-

بازگشایی تدریجی نجات بخش سیستم آموزشی

دیدگاه
بازگشایی تدریجی نجات بخش سیستم آموزشی

شیوا قاسمی پور‌؛عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

براساس دستور صادر شده از جانب سرپرست وزارت آموزش و پرورش مقرر شده است که از اول آذر‌ماه مدارس ابتدایی و متوسطه اول به‌صورت حضوری بازگشایی و به‌تدریج زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود. بدون شک همه مطلع هستند که درصورت بازگشایی، مدارس مانند گذشته مدیریت نخواهند شد. مدارس باید با رعایت پروتکل‌ها فعالیت خود را آغاز کنند و کلاس‌ها به گروه‌هایی با تعداد کمتر دسته بندی شوند. عمده نگرانی ما برای مدارس پرجمعیت است، کلاس‌هایی که 30 الی 40دانش‌آموز دارند باید مورد مراقبت قرار بگیرند و با توجه به تعداد دانش‌آموزان و ظرفیت فیزیکی مدرسه، کلاس‌ها با حضور یک سوم یا نیمی از دانش‌آموزان برگزار شوند.رعایت سلامت دانش‌آموزان و خانواده اصل است و با توجه به روند واکسیناسیون می‌توان امید داشت که سد کرونا از مقابل سیستم آموزشی برداشته شود.
ایران تنها کشوری نیست که با حضور کرونا در حوزه آموزش‌ با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد، به همین دلیل کیفیت آموزش در دوران کرونا در مسیر نزولی قرار گرفت و اگر به مقایسه یادگیری دانش‌آموزان در دوران قبل و بعد از کرونا بپردازیم، بدون شک متوجه می‌شویم که آموخته‌های دانش‌آموزان از نظر کیفی در سطح پایین‌تری قرار گرفته است، بنابراین بیشتر از این نمی‌توان دست روی دست گذاشت و سیستم آموزش را با چنین کیفیتی به حال خود رها کرد.
در واقع باید گفت که کیفیت آموزش در دوران کرونا زیر سؤال رفته است و مدرسه‌ها باید با توجه به ظرفیت خود و حفظ پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت خود را آغاز کنند. براساس گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش الگوی حضور و اینکه دانش‌آموزان یک روز، دو روز یا سه روز در مدرسه باشند در اختیار منطقه و مدرسه است و این گفته تا حدودی شرایط را برای مدارس مشخص می‌کند. در این میان نباید فراموش کرد که نگرانی از شیوع موج جدید کرونا، موجب هراس دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان شده است، به همین دلیل در تمام مراحل بازگشایی باید اصل را بر حفظ کامل پروتکل‌ها گذاشت و مدیران مدارس بر این موضوع نظارت کامل داشته باشند. در واقع این بازگشایی قدمی است که با احتیاط برای بهبود شرایط آموزشی برداشته شده است و هر یک از مسئولان مرتبط با مدارس باید خود را در حفظ سلامت دانش‌آموزان مسئول بدانند، در کنار مسئولان مدرسه و سیستم آموزشی، والدین نیز می‌توانند بر شرایط نظارت داشته باشند. والدین می‌توانند شرایط حفظ پروتکل‌های بهداشتی را رصد کنند. ما از ‌ماه آبان نیز شاهد بودیم که برخی از مدارس ابتدایی با توجه به ظرفیتشان، یک روز در هفته را به شکل حضوری برگزار کردند و چنین اقدامی نه‌تنها کمک‌کننده به دانش‌آموزان بود، بلکه فعالیت آموزشی معلم‌ها را با اثرگذاری بیشتری همراه کرد. با توجه به ماندگاری کرونا، نمی‌توان بیش از این منتظر حذف کامل این بیماری ماند، در واقع باید بپذیریم که نباید شرایط زندگی خود را با کرونا گره بزنیم، بلکه باید در کنار حفظ پروتکل‌ها برای حل معضلات سیستم آموزشی به فکر چاره بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید