• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146043
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0RKyL
+
-

همت جمعی برای بازگشت آب به زاینده رود

از کابینه دولت و نمایندگان تا مردم وکشاورزان برای حل مشکل آب اصفهان یکصدا شده‌اند

پیگیری
همت جمعی برای بازگشت آب به زاینده رود

شهره کیانوش راد- خبرنگار‌

ریشه‌های خشکیده درختان و زمین‌های کشاورزی تشنه اصفهان همچنان منتظر رسیدن آب هستند. کشاورزانی که سرمایه زندگی شان را در معرض خطر می‌بینند، سرمای پاییزی را به جان خریده و در زاینده‌رود خشک تجمع کرده‌اند تا شاید بتوانند قول مسئولان را به عمل تبدیل کنند و آب را به زمین‌ها بازگردانند.
نمایندگان کشاورزان، پایان تجمع را تحقق وعده‌ها و رسیدن آب به زمین‌ها اعلام می‌کنند و مردم اصفهان هم با آنها همراه شده‌اند. دست نوشته‌ها و شعارهایی که هم صدا می‌گفتند، نکته قابل تامل اعتراضات روز جمعه بود.
پس از تمام پا در میانی‌ها از قول دولت و سفر وزیر نیرو تا حمایت امام جمعه اصفهان، مردم نیز با کشاورزان همراه و خواستار احیای زاینده‌رود، شاهرگ حیاتی اصفهان شدند.
کاظم محمدی نماینده کشاورزان اصفهان در این تجمعات گفت که ما خواستار مطالبات قانونی خود هستیم و از قانون تخطی نمی‌کنیم. در پایان تجمع روز جمعه، محسنی نماینده کشاورزان با خواندن بیانیه‌ای، جاری شدن آب برای کشاورزان را خواستار شد. اجرای قانون برای تفکیک مصرف آب شرب و غیر شرب از مفاد پایانی بیانیه بود.
بالاخره روز گذشته (شنبه29آبان) جلسه بررسی مسائل مربوط به مشکلات آب چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.
در این جلسه وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و استانداران چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان حضور داشتند.
محمد مخبر پیش از این جلسه در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر 3استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شده بود.

همراهی مردم با کشاورزان
بعد از گذشت روزها از اعتراض کشاورزان اصفهانی و به تکاپو افتادن مسئولان دولتی، همچنان حدود 4هزار نفر از کشاورزان و خانواده‌هایشان در بستر رودخانه حضور دارند و با سردادن شعار «کشاورز حمایتت می‌کنیم» خواستار به جریان افتادن آب در زاینده‌رود هستند. تجمع مردم اصفهان در حالی ادامه پیدا کرده است که در روزهای گذشته آنها اعلام کرده بودند قصد آشوب و برهم زدن شهر را ندارند. این را می‌شود از شعارهایی که سر می‌دهند و دست نوشته‌هایی که همراه دارند به خوبی مشاهده کرد: کشاورز تنها نیست/ کشاورزی را رونق دهید، ما مملکت را آباد می‌کنیم. کشاورز هیچ‌گاه در صف  ضد ‌انقلاب قرار نخواهد گرفت.

ادامه اعتراضات آرام
شنبه جلسه اعضای هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با معاون استاندار برگزار شد. حسین وحیدا درباره جزئیات این جلسه به خبرنگار همشهری گفت: قول‌ها و وعده‌هایی داده شده اما تا حصول نتیجه به مطالبه گری  آرام خود ادامه می‌دهیم.
او افزود: به نمایندگی از کشاورزان درخواست 9 ماده‌ای را تنظیم کرده‌ایم که یکی از آنها اختصاص آب برای کشت پاییزه است. موضوع دیگری که برآن تاکید داریم استفاده و مدیریت از حقابه‌ای است که قانونا به کشاورزان تعلق دارد. خواسته خود را بارها گفته‌ایم که ما کشاورزان نمی‌خواهیم مدیریت آب منطقه‌ای یا وزارت نیرو برای حقابه کشاورزان تصمیم بگیرند.
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: پرداخت خسارت به کشاورزان خواسته دیگر ماست. در اثر انتقال آب کشاورزی به بخش‌های دیگر صنعتی، کشاورزان متحمل ضرر شده‌اند و ما خواستار پرداخت خسارت به کشاورزان هستیم. تجمعات ما همچنان برپا می‌شود و امیدواریم جلسات بعدی با مسئولان با خبرهای خوشی همراه باشد.

مکث
خشکسالی در زاینده‌رود

زاینده‌رود با طول بیش از ۴۰۰کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران در دهه‌های اخیر به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌دست با خشکی مواجه شده است. در حال حاضر ۷۹درصد از مساحت اصفهان درگیر خشک‌سالی و فقط ۲۱درصد از آن واجد شرایط نرمال تا ترسالی است.
گاوخونی در شرق اصفهان و در پایان مسیر زاینده‌رود به وسعت ۴۷۶کیلومترمربع در ۱۶۷کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد و در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی آب در آن جریان داشت، اما حالا با خشکی زاینده‌رود علاوه بر ضرر کشاورزان تالاب هم درگیر چالش خشکسالی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید