• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146040
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/73R71
+
-

بیمارستان‌های جدید در مناطق محروم

با ساخت 5بیمارستان در استان‌های مختلف دسترسی به خدمات درمانی آسان‌تر می‌شود

سلامت
بیمارستان‌های جدید در مناطق محروم

حمیده پازوکی- خبرنگار‌

فراگیری ویروس کرونا در کشور نشان داد سیستم درمان کشور به چه میزان امکانات نیاز دارد و کمبودها در کجا بیشتر است. در این بین بعضی از استان‌ها‌ با فشار بیشتری مواجه بودند و گاه مجبور شدند برای تامین نیازهای درمانی خود، بخش‌های تخصصی بیمارستان‌ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهند یا بیمارانشان را به شهرهای همجوار بفرستند. در این شرایط آغاز مراحل ساخت 5بیمارستان جدید در مشهد، بندرعباس، گنبدکاووس، شهرکرد و راز و جرگلان خراسان شمالی قدمی مثبت برای دستیابی به امکانات بیشتر، بهتر و سریع‌تر درمانی در مناطق کمتر برخوردار است.

ساخت بیمارستان در حاشیه مشهد
شاید به‌نظر برسد که خراسان رضوی با وسعت و اهمیتی که برای کشور دارد از امکانات کامل بهداشتی و درمانی هم برخوردار است، اما به‌گفته یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی این استان نسبت به سرانه کشوری با کمبود ۲۷۰۰تخت روبه‌روست. آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۵۴۰تختخوابی واقع در شهرک شهیدرجایی از مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار مشهد در یکی، دو روز گذشته، خبری امیدبخش برای ساکنان این منطقه از مشهد است تا دست‌کم بخشی از نیاز استان به امکانات درمانی برطرف شود.
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در این‌باره می‌گوید: این بیمارستان ۵۴۰تختخوابی قرار است در زمینی به مساحت 5هکتار و با زیربنای ۶۰هزار مترمربع در منطقه پرجمعیت شرق مشهد ساخته شود.
محمدعلی کیانی با بیان اینکه زمین این طرح را آستان قدس رضوی با پیگیری استانداری خراسان رضوی تامین کرده است، می‌گوید: درصورت تامین اعتبارات مورد نیاز، ساخت این بیمارستان در 4سال به اتمام خواهد رسید.
وی می‎افزاید: برای ساخت این بیمارستان، 1200میلیارد تومان از محل منابع ملی پیش‌بینی شده است.

بیمارستان تخصصی برای کودکان بندرعباس
هرمزگان با بیش از یک‌میلیون‌و700هزار نفر جمعیت 26بیمارستان دولتی و 2بیمارستان خصوصی دارد که فقط یکی از آنها به درمان کودکان اختصاص داده شده است. نیاز این استان به افزایش تعداد تخت‎های بیمارستانی به‌ویژه در بخش کودکان موجب شده است که شرکت پالایش نفت بندرعباس به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود ساخت بیمارستان ۹۰تختخوابی تخصصی کودکان را در بندرعباس آغاز کند. به‌گفته هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، این بیمارستان در زمینی به وسعت ۹هزار مترمربع و در ۵طبقه با اعتبار اولیه 1650میلیارد ریال در مجاورت بیمارستان کودکان فعلی بندرعباس ساخته می‌شود. اجرای این طرح 24‌ماه طول می‎کشد و از شهریور امسال ساخت فونداسیون، ستون‌ها و... آن آغاز شده است. سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی بندرعباس درباره نیاز این استان به فضاهای درمانی بیشتر به همشهری می‌گوید: در هرمزگان کمبود تخت و خدمات تشخیصی درمانی برای کسانی که به تخت بیمارستانی نیاز پیدا می‌کنند به شکلی جدی وجود دارد. البته در استان به جز بیمارستان کودکان، بیمارستان‌های دیگری مثل 531تختخوابی و بیمارستان دوم شهرستان میناب به‌طور همزمان در حال ساخت است. همچنین در کنار بیمارستان قدیمی شهیدمحمدی هم یک بیمارستان مشابه توسط شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس احداث می‌شود. فاطمه نوروزیان با بیان اینکه استان نسبت به استاندارد، 2هزار تخت بیمارستانی کم دارد، ادامه می‌دهد: بخش‌های فوق‌تخصصی و حتی بیمارستان‌های خصوصی هم باید در استان بیشتر شوند. شاید در حالت معمول این کمبودها کمتر به چشم ‌آید، اما در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری کرونا، کمبود تخت می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد. وی ادامه می‎دهد: ساخت و تکمیل این بیمارستان‌ها کمک مهمی به مردم استان است، اما بخش خصوصی هم باید به سیستم درمان کمک و مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی ایجاد کند. حتی بیمارستان تامین اجتماعی استان نیز توان ارائه خدمات تخصصی را ندارد و اگر این بخش‌ها توان خدماتی خود را افزایش دهند، سیستم درمان استان می‌تواند خدمات درمانی را بهتر و
سریع‌تر ارائه کند.

ساخت بیمارستان صحرایی راز و جرگلان
با وجود محرومیت در خراسان شمالی اما این استان 1.6درصد بیشتر از سرانه کشوری تخت بیمارستانی دارد و افزایش فضاهای بیمارستانی آن می‌تواند باری از دوش کل سیستم درمان کشور بردارد و کمکی برای استان‌های همجوار باشد. اما در همین استان برخی شهرهای مرزی فضای درمانی ندارند و باید برای ارائه خدمات به مردم آنها کاری انجام شود. ساخت بیمارستان صحرایی در راز و جرگلان نمونه‌ای از این اقدامات است. راز و جرگلان با ۷۰هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰کیلومتری تا شهرستان مانه و سملقان یا بجنورد را طی کنند. به‌گفته علی مقیمی، بخشدار مرکزی شهرستان راز و جرگلان قرار است این بیمارستان در مدت کوتاهی مجهز شده و به بهره‌برداری برسد. برای ساخت بیمارستان در این شهرستان مرزی مجوز ماده٢٣ اخذ و در قانون بودجه مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است.

ساخت بیمارستان ۴۰۰تختخوابی گنبد
گلستان هم یکی دیگر از استان‌هایی است که به‌گفته مسئولانش به هزار تخت بیمارستانی برای ارائه خدمات درمانی به شهروندان نیاز دارد. ساخت یک بیمارستان 400تختخوابی در گنبد خبر خوبی برای مردم این شهر و شهرهای همسایه آن محسوب می‌شود. به‌گفته امان‌قلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس ساخت این بیمارستان پیش از پایان سال‌جاری آغاز می‌شود و برای آن ۸۰میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

بیمارستان ارتش در شهرکرد
آغاز ساخت دوازدهمین بیمارستان ارتش جمهوری اسلامی ایران در محوطه بیرونی بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد، نکته قابل‌توجهی برای این استان است که به افزایش تخت‌های بیمارستانی و فضاهای درمانی جدید در چهارمحال‌وبختیاری منجر می‌شود. به‌گفته ولی رحمانی، فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، این بیمارستان با ۲۰میلیارد تومان اعتبار و در زمینی به مساحت هزار مترمربع ساخته خواهد شد. بیمارستان شهدای ارتش ثابت و دائمی خواهد بود و پس از تکمیل و تجهیز در اختیار مدیریت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد.

نیاز باقی استان‌ها به تخت بیمارستانی
یزد، تهران و سمنان 3استانی هستند که بیشترین سرانه تخت بیمارستانی کشور را در اختیار دارند. در عوض بوشهر، البرز و سیستان و بلوچستان هم به‌ترتیب استان‌هایی هستند که میزان تخت بیمارستانی در آنها بسیار کم است. بین این دو گروه هم به جز چند استان که وضعیت خوبی دارند، استان‌هایی همچون اردبیل، قزوین، قم، کردستان، گیلان، گلستان، کرمان، خراسان‌رضوی، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، هرمزگان، فارس، آذربایجان‌غربی و خراسان شمالی قرار دارند. در شرایطی که بنا بر اعلام وزارت بهداشت سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر 1.7تخت است، ساخت بیمارستان‌های جدید می‌تواند وضعیت شهروندان این استان برای دسترسی به خدمات درمانی را بهبود بخشد، از سفرهای درمانی بکاهد و روند درمان شهروندان را افزایش دهد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید