• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145943
+
-

قفل و بست ساخت مسکن برداشته شود

مهدی چمران- رئیس شورای اسلامی شهر تهران

موضوع مسکن در کلانشهر تهران با سایر شهرهای کشور متفاوت است. شاید در شهرهای کوچک با ساختن ۲۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی مشکل مسکن حل شود؛ مثلا در شهر قم با ساخت شهرک پردیسان بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شد و خوشبختانه این موضوع کمک بزرگی به حل مشکل مسکن بود. در کلانشهر تهران به‌دلیل گستردگی و عقب‌ماندگی‌ها در چند سال گذشته با مشکلات جدی در زمینه تأمین مسکن روبه‌رو هستیم؛ البته شهر پرند و پردیس ساخته شدند و خانه‌سازی‌‌هایی در این بخش‌ها برای تامین مسکن صورت گرفت. درخصوص بحث تامین مسکن در کلانشهر تهران در درجه اول باید گفت که قفل و بست به موضوع مسکن‌سازی‌ زده شده ‌و کار را برای ساخت‌وساز سخت کرده‌اند. برخی اقدامات باعث گران‌شدن مسکن شده و باید این موانع را برطرف کنیم. باید صدور پروانه را برای شهروندان سهل کنیم تا بتوانند ساختمان‌سازی منطقی و طبق ضوابط شهرسازی خانه‌سازی‌ انجام دهند. ما باید شهروندان را تشویق کنیم تا به سمت ساخت‌وساز منطقی و قانونی روی بیاورند.
در دوره جدید مدیریت شهری اعلام کردیم که اگر کسی عوارضش را نقدا پرداخت کند، می‌تواند از ۲۵درصد تخفیف استفاده کند. یک مدت زمانی برای این کار درنظر گرفتیم و باز هم در شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت تمدید این مصوبه به تصویب رسید و شهروندان می‌توانند از این تخفیف یک تا 2‌ماه آینده هم استفاده کنند. البته مسائل دیگری هم وجود دارد. ما باید مردم را تشویق به ساخت‌وساز کنیم. هم‌اکنون ساخت‌وساز در تهران کند شده است و کمتر از یک‌سوم نوسازی و بازسازی انجام می‌شود. ما باید به خانه‌سازی‌ در تهران کمک کنیم. البته دولت هم در این زمینه برنامه‌هایی دارد. مردم باید خودشان به سمت مسکن‌سازی‌ حرکت کنند تا بتوانیم کمبودها را برطرف و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
ایده اول برای تهران علاوه بر تامین مسکن این است که ساخت‌وساز تسهیل و راحت‌تر شود. البته برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ مانند اینکه مدت زمان صدور پروانه ساختمانی کمتر شود و قرار است تا چند روز آینده پیشنهادهایی از سوی شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود تا هر‌چه سریع‌تر این کار انجام شود. شهرداری تهران تعدادی پیشنهاد در زمینه تامین مسکن دارد؛ ابتدا باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم و از زمین‌های موجود در آنجا برای ساختمان‌سازی‌ استفاده کنیم. دولت هم می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و براساس ضوابط، ساخت‌و‌سازها صورت گیرد. (فارس)

این خبر را به اشتراک بگذارید