• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145940
+
-

صدای ماندگاری که خاموش شد

چهره
صدای ماندگاری که خاموش شد

سجاد رزمجو، خواننده موسیقی لری اهل ایران است که در روستای سروک از توابع شهرستان بویراحمد به دنیا آمد و از کودکی به خوانندگی علاقه‌مند بود. رزمجو یکی از سرشناس‌ترین خوانندگان لر است که فعالیت خود را از دهه70 آغاز کرد و محبوبیت بالایی در میان مردم لر داشت. او علاوه بر خوانندگی در نواختن سازهای گیتار، سه‌تار تا ویولن و سنتور مهارت داشت.

اتفاق تلخ برای خواننده مردمی
به گزارش همشهری، سجاد رزمجو ۱۴آبان امسال بر اثر انفجار در خانه‌اش دچار سوختگی شدید شده بود و در ۲۴آبان پس از ۱۱روز در ۴۱سالگی در بیمارستان امیرالمؤمنین (ره) در شیراز درگذشت. سجاد رزمجو، خواننده معروف کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه ۲۶آبان ۱۴۰۰ در یاسوج به خاک سپرده شد. در مراسم خاکسپاری این خواننده‌ محبوب، جمع زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان حضور داشتند؛ حضوری که منجر به برگزاری مراسمی با شکوه در زادگاه سجاد رزمجو در روستای سروک شد.

شروه‌خوانی و آوازهای محلی
رزمجو در خوانندگی شیوه‌ خاص خود و در اجرای شروه‌خوانی و آوازهای محلی، تسلط و تبحر بسیاری داشت. ازجمله آثار معروف سجاد رزمجو می‌توان به آهنگ لری برگ ریواس با سنتور و کمانچه و آهنگ هی بو کو یارم، آهنگ بی‌کس، آهنگ ایلل و باره، آهنگ شروه سجاد رزمجویی و آهنگ دستمال بازی اشاره کرد. شروه‌خوانی نوعی نوای غمگین به‌معنای گریستن بر مرده در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه وبویراحمد است که سوگ عاشورایی عزاداران را پرشورتر کرده است. این آیین فارغ از همه موسیقی‌های مدرن امروزی با لحن و آهنگی اندوهبار انجام می‌شود. یکی از مرثیه‌های متداول در آیین شروه‌خوانی«هوهوی» در جواب تک‌خوان(شروه‌خوان) است که این در آیین ختم و عزاداری‌ها مرسوم است. رزمجو بارها در آیین‌های عزای مردم کهگیلویه‌وبویراحمد به شروه‌خوانی پرداخته است.

خواننده مردمی
یکی از خوانندگان بختیاری درباره رزمجو می‌گوید: سجاد رزمجویی دل‌های مردم را شاد می‌کرد و مردم باشکوه در مراسمش شرکت کردند. کورش اسدپور با اظهار امیدواری از اینکه همه مردم ایران، زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه در سلامتی و شادی باشند، می‌افزاید: موسیقی سرمایه‌های دل مردمی است که در هوای سرد و بارانی در مراسم سجاد رزمجویی شرکت کردند.

گردآوری آثار رزمجو
با اینکه رزمجو آلبوم یا کار استودیویی منتشر نکرده است، اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند آثاری از این هنرمند که از نظر کیفی امکان انتشار داشته باشد، گردآوری و منتشر خواهد شد. محمدعلی پیرسبزی با بیان اینکه مرحوم رزمجو خواننده فولکلور بود، می‌افزاید: با همکاران واحد موسیقی جلسه‌ای داریم که درباره بررسی آثار این خواننده فقید که شامل اشعار فولک و منتقل شده به‌صورت سینه به سینه است، رایزنی خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید