• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145894
+
-

پایانه شرق؛ یک‌قدم مانده تا پایان

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از اعلام آمادگی برای بهره‌برداری از پروژه پایانه شرق پایتخت خبر داد

پایانه شرق؛ یک‌قدم مانده تا پایان

زینب زینال‌زاده - خبر‌نگار

پروژه پایانه جدید شرق تهران با اتمام 95درصد عملیات عمرانی آماده بهره‌برداری است و هرگاه مدیریت شهری تصمیم بگیرد می‌توان این پروژه را افتتاح کرد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را مطرح کرد و گفت که پروژه با نصب پله‌برقی و آسانسور به‌طور کامل تکمیل می‌شود؛ پروژه‌ای که عملیات عمرانی‌اش سال80 شروع و پس از کش‌وقوس‌ها در نهایت سال 95 با پیشرفت 95درصدی تحویل مدیریت شهری شد، اما از آن سال تا‌کنون بلاتکلیف رها شده است. ماجرا به اینجا ختم نشد و چاپ آگهی فراخوان مناقصه برای انتخاب سرمایه‌گذار برای نگهداشت و نگهبانی این پروژه، اعضای شورای شهر تهران را وادار به واکنش کرد. ناصر امانی در یکی از جلسات پارلمان شهری موضوع مناقصه را مطرح کرد و گفت که مبلغ یک‌میلیارد و800میلیون تومان اعتبار برای نگهداشت و نگهبانی از پروژه پایانه شرق تعیین شده است. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران همچنین عنوان کرد: «مجموعه بزرگی که درراستای توسعه حمل‌ونقل عمومی با میلیاردها تومان پول مردم احداث شده، سال‌هاست بلاتکلیف مانده و اگر در 4سال گذشته فقط سالی یک‌میلیارد تومان برای نگهداشت آن هزینه شده باشد با مبلغ امسال، حدود 5میلیارد و 800میلیون تومان می‌شود که مدیریت شهری می‌توانست با این مبلغ پایانه را تکمیل کند.» مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم درباره رها شدن پروژه پایانه شرق گفت: «پایانه‌ای که تقریباً آماده بهره‌برداری بوده در یک بی‌کفایتی و عدم‌مسئولیت‌پذیری توسط مدیران شهری وقت رها شده و امروز شاهد هستیم اموالش به سرقت رفته و با چالش‌های بسیار متنوعی مواجه شده است.» 

مشکلی برای بهره‌برداری وجود ندارد
پس از تغییر مدیریت شهری قرار بود پروژه پایانه شرق تعیین‌تکلیف شود، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این مورد گفت: مدیریت شهری در مرحله تغییر و تحول قرار دارد و قطعاً با تعیین معاونان جدید و برقراری ثبات در سیستم شهرداری برای این پروژه تصمیم‌گیری خواهد شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی خاطرنشان کرد: «پایانه جدید درراستای مطالبات شهروندان مبنی بر خروج پایانه قدیم شرق از محدوده شهری احداث شده و اکنون 95درصد عملیات عمرانی آن به پایان رسیده و همه‌‌چیز برای بهره‌برداری آماده است و هرگاه شهردار تهران تصمیم بگیرد، قطعاً می‌توان این پروژه را افتتاح کرد.» به‌گفته او 5درصد اقدامات باقی‌مانده مربوط به نصب آسانسور و پله‌برقی است که این کار بیش از چند هفته زمان نمی‌برد. در ادوار گذشته یکی از دلایل بلاتکلیفی این پروژه تغییر کاربری آن عنوان شد که تشکری‌هاشمی با تکذیب این موضوع گفت: «پایانه شرق براساس مصوبه شورای شهر تهران و مبنی بر جابه‌جایی پایانه قدیم و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان، احداث شده و کاربری دیگری نخواهد داشت، اما در این پایانه ظرفیت‌هایی وجود دارد که مدیریت شهری می‌تواند در راستای ایجاد مجموعه فرهنگی و... از آن استفاده کند؛ البته که این کار باید در قالب طرح و لایحه به شورا پیشنهاد و درصورت موافقت اعضا انجام شود.» به‌گفته تشکری‌هاشمی می‌توان از پایانه شرق به‌عنوان بارانداز شهری برای ساماندهی بار و کالا که از شمال و شرق کشور وارد می‌شود، استفاده کرد.

اتصال خط2 مترو به پایانه جدید شرق
بررسی‌های طرح مطالعاتی پروژه توسعه شرقی خط2 مترو و نحوه اتصال آن به پایانه جدید شرق بنا به‌ درخواست معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در دستور کار شرکت مترو قرار گرفت. اجرای پروژه توسعه شرقی خط2 مترو به طول حدود 4کیلومتر از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق در طرح جامع ریلی پایتخت پیش‌بینی ‌شده است که به‌گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران این کار با احداث حداقل 2ایستگاه امکان‌پذیر خواهد بود که در لیست برنامه‌های عملیاتی سال1401 شرکت مترو قرار دارد. علی امام در تشریح بیشتر طرح گفت: «خط2 مترو در منتهی‌الیه شرقی خود تا پایانه جدید شرق توسعه می‌یابد و یک پایانه هم در انتهای مسیر برای خط2 تعریف شده است.» این مقام مسئول تأکید کرد که این پروژه حداقل به 5هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تکمیل مسیر و ایستگاه‌های پروژه هم حداقل 3سال زمان می‌برد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید