• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145770
+
-

والیبال، شاکی از بازی‌های فشرده

مربیان والیبال به برگزاری فشرده لیگ و حضور تماشاگران ایراد گرفته‌اند. رئیس سازمان لیگ می‌گوید افراد حاضر در سالن‌ها تماشاگر نیستند، عوامل پخش تلویزیونی‌ هستند

والیبال، شاکی از بازی‌های فشرده

لیگ برتر والیبال به هفته هشتم رسیده اما نحوه برگزاری مسابقات و کیفیت بازی‌ها بعضی‌ از والیبالی‌ها - به‌خصوص مربیان - را راضی نکرده است. این فصل هم مثل همه فصل‌های قبلی اعتراض به داوری، کیفیت سالن‌ها و... وجود دارد اما مشکل اصلی تیم‌ها فشرده‌بودن مسابقات است. رفت‌وآمد بین شهرها مربیان را کلافه و بازیکنان را خسته کرده و مهم‌تر از خستگی، مربیان نگرانند که بازیکنان مصدوم شوند و هفته‌های آینده توان رقابت نداشته باشند.
لیگ والیبال سال پیش به‌خاطر شرایط کرونایی متمرکز برگزار شد اما این فصل با خواست خود باشگاه‌ها مسابقات رفت‌وبرگشتی است. البته باشگاه‌ها درخواست دیگری هم داشتند؛ با 14تیمی‌شدن لیگ، فصل طولانی شود. خواسته دوم آنها مورد توجه فدراسیون و سازمان لیگ قرار نگرفت و سؤال از فدراسیون این است که چرا برای به پایان رساندن لیگ عجله دارد؟ شهرام عظیمی، رئیس سازمان لیگ به این سؤال پاسخ می‌دهد: «به‌خاطر منافع تیم ملی.» از اوایل سال آینده تیم ملی درگیر مسابقات است و عظیمی می‌گوید چاره‌ای نیست جز اینکه لیگ، امسال به پایان برسد: «سرمربی تیم ملی جزو مربیان باشگاهی است. از طرفی بازیکنان تیم ملی هم بعد از پایان لیگ مشخص می‌شوند. برای ما منافع تیم ملی مهم است نه منافع افراد دیگر.»

  رضایی: مسابقه بازیکن را می‌سازد نه اردو
برنامه فدراسیون این است که بازیکنان در اردوها برای تیم ملی آماده شوند و به همین دلیل باشگاه‌ها را تحت فشار گذاشته تا در چند‌ماه لیگ را تمام کنند اما این برنامه موافقان زیادی ندارد. سعید رضایی که سابقه مربیگری در تیم ملی را دارد و امسال هم مربی تیم فولاد سیرجان است، اعتقاد دارد طولانی‌بودن لیگ به‌نفع تیم ملی است: «مسابقه است که بازیکن را آماده نگه می‌دارد نه اردو. استراحت در والیبال ما خیلی زیاد است. بازیکنان ملی دو سه‌ماه استراحت می‌کنند و بقیه بازیکنان پنج شش ماه. اگر هر تیمی در لیگ، یک‌هفته یک‌بازی و یک‌هفته 2‌بازی انجام بدهد، لیگ طولانی می‌شود و بدن بازیکنان هم آماده‌ می‌ماند. این به نفع تیم ملی است.»
فولاد سیرجان که در جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شد، باید در جام‌ باشگاه‌های جهان شرکت کند اما در برنامه‌ریزی لیگ حتی این موضوع دیده نشده است. آنها که این فصل خریدهای خوبی نداشتند، فعلا در رده یازدهم جدول هستند. رضایی می‌گوید فشرده‌شدن لیگ به ضرر تیم‌هایی مثل سیرجان است که بازیکنان زیادی ندارند: «بازیکنان فرصت ریکاوری ندارند و در بازی‌های فشرده احتمال مصدومیت‌شان زیاد است و این به تیم‌هایی مثل ما که در شروع فصل خوب یارگیری نکردند، صدمه می‌زند. وقتی هم تعداد بازیکنان آسیب‌دیده بالا می‌رود، کیفیت لیگ پایین می‌آید.»

   شهنازی: اردوی بلندمدت منسوخ شده است
ناصر شهنازی، مربی سایپا هم یکی از معترضان به بازی‌های فشرده است: «پیشنهاد ما این بود که لیگ اواسط اردیبهشت سال آینده تمام شود اما فدراسیون اصرار دارد در پایان سال لیگ هم تمام شود. دلیلشان هم برگزاری اردوهای تیم ملی است. برگزاری اردوهای بلندمدت منسوخ شده است.» تا امسال تیم‌ملی سرمربی خارجی داشت و شاید برگزاری اردوهای بلندمدت توجیه داشت ولی امسال ‌سرمربی تیم ملی ایرانی است و در لیگ تیمداری می‌کند. شهنازی می‌گوید: «فدراسیون که معتقد است علم مربیان ایرانی بالاست و بازیکنان هم در باشگاه‌ها زیرنظر همین مربیان تمرین می‌کنند، پس چرا اصرار دارد که حتما بازیکن در اردو آماده شود؟» بازی‌های فشرده چند بازیکن مصدوم روی دست شهنازی گذاشته اما او دغدغه تیم‌های شهرستانی را دارد: «ما تهران هستیم و خیلی مشکل نداریم اما بعضی از تیم‌ها برای یک بازی مجبورند دو سه پرواز انجام بدهند. بازی‌های فشرده بیش از همه به آنها لطمه می‌زند.»

   گلایه از ناظران
با اینکه قرار بود مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود، اما از همان هفته اول بعضی از باشگاه‌ها با تماشاگر از مهمانان میزبانی کردند. باشگاه‌ها می‌گویند ناظران فدراسیون این مسئله را جدی نمی‌گیرند. عظیمی در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما به تیم‌ها اجازه داده‌ایم برای هر بازی 15نفر مهمان در سالن داشته باشند. تیم‌هایی که در شهرهای دیگر مهمان هستند، کسی را با خودشان به سالن نمی‌برند و تیم میزبان اجازه می‌گیرد از امتیاز آنها استفاده کند. در این شرایط 30نفر روی سکوها می‌نشینند. در بازی‌هایی هم که پخش تلویزیونی هست، نزدیک به 30نفر برای پوشش به سالن می‌آیند. نظافت‌چی سالن، مسئول تدارکات و افراد دیگر هم هستند. این افراد وقتی در سالن جمع می‌شوند، مهمان تصور می‌کند تعداد تماشاگران میزبان زیاد است.» عظیمی تأیید می‌کند که بعضی از تیم‌ها تخلف می‌کنند اما این حرف او که برای پوشش تصویری یک‌بازی به حضور 30نفر در سالن نیاز است، بیش از حد اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد. البته شاهدان می‌گویند در بعضی از شهرها تعداد تماشاگران از نفراتی که عظیمی می‌گوید خیلی بیشتر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید