• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145527
+
-

نگرانی‌های محیط‌زیستی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی


قربانعلی دری نجف‌آبادی، در اظهارات اخیر خود نسبت به وضعیت محیط‌زیستی کشور هشدار داده و خواستار انجام آمایش سرزمینی، آن هم به‌صورت کامل و جامع برای حل مشکلات زیست‌-محیطی شده است.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، شامگاه شنبه و در اختتامیه همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی در اراک گفته است: «آنچه امروز بر ما لازم است و در کشورمان شاید یک مشکل جدی باشد که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، چندین بار نسبت به آن اقدام شده، ولی به نمره قابل‌قبولی دست پیدا نکرده‌ایم، مسئله «آمایش سرزمین» است. ایران برای شهرسازی و معماری در روستاها، مناطق جنوبی، شمالی و ... آمایش سرزمین جامع و کاملی ندارد.» او احداث پالایشگاه و پتروشیمی در نقاط فاقد ذخایر نفتی را به چالش کشیده و گفته است: «کشورمان در مناطق جنوبی از بندر امام تا خلیج‌فارس، از بندر ماهشهر تا بندرخرمشهر، جاسب و چابهار ۲هزار کیلومتر فضای دریایی دارد. نفت و گاز کشور هم در این فضای آبی مستقر است، به همین جهت لازم نیست نفت و گاز را به غرب شهر اراک یا غرب شهر اصفهان آورد و در آنجا پالایشگاه و پتروشیمی احداث کرد و نیازی نیست که این همه مسافت، نفت و گاز را با تانکر بار کرد و مجدد آورد. این کار، عقلانی نیست. احداث پالایشگاه و پتروشیمی در غرب شهر اراک به جای مناطق نفت خیز و گازخیز کشور به بهانه اینکه نمی‌توان جمعیت را جابه‌جا کرد، دلیل علمی و قانع‌کننده ای نیست. بعد هم می‌گویند به‌دلیل فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی، هوای اراک آلوده است.»
وزیر سابق اطلاعات به موضوع هدررفت آب در بخش صنعت نیز اشاره کرده و می‌گوید: به خاطر استقرار و فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی، بهترین و مرغوب‌ترین زمین استان مرکزی از بین رفته و حتی کار به اینجا خاتمه نیافته و بهترین آب آشامیدنی این منطقه نیز تبدیل به آب مصرفی برای کارخانجات استان مرکزی شده است. بعد بیایند برای ارتقای کیفیت آب آشامیدنی اراک، سد کمال صالح را بهره‌برداری کنند تا آب آشامیدنی از عمق ۴۵۰متری زمین به بیرون پمپاژ شود و از دره، به شهر انتقال یابد. این آینده‌نگری مسئولین است؟ اینگونه اقدامات منطقی است؟ این موارد عقل و تدبیر و برنامه ریزی به همراه آن بوده است؟ مدیریت عقل این است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید