• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145488
+
-

مشاور سابق ترامپ به سرپیچی از کنگره متهم شد

آمریکا
مشاور سابق ترامپ به سرپیچی از کنگره متهم شد

استیو بنن، مشاور دونالد ترامپ و یکــی از کلیــدی‌تــریـن استراتژیست‌های دولت او به‌دلیل خودداری از حضور در جلسه کنگره آمریکا به سرپیچی از این نهاد متهم شده است. او اکنون ممکن است به یک‌سال زندان و پرداخت 100هزار دلار جریمه محکوم شود.
کنگره آمریکا استیو بنن را دعوت کرده بود تا درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و نقش احتمالی دولت سابق یا مشاوران آن در این حادثه توضیح دهد. وکیل استیو بنن استدلال کرده که بنن نمی‌تواند در کنگره حاضر شود و توضیح دهد؛ چراکه ارتباط و گفت‌وگوهای صورت‌گرفته با رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مشمول مصونیت ریاست اجرایی کشور می‌شود.
استیو بنن از چهره‌های راست افراطی در آمریکاست که تا سال۲۰۱۷ به‌عنوان مشاور دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد. او که نقشی کلیدی در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات داشت، در ادامه راه به‌دلیل اختلاف با ترامپ، از او جدا شد. پرونده‌های سرپیچی از کنگره معمولا روند قضایی پیچیده‌ای دارند اما تا به اینجا احتمال محکوم‌شدن بنن بسیار زیاد است.
حدود 10‌ماه قبل، در روز ششم ژانویه، نمایندگان کنگره مشغول رأی‌دهی و تصمیم‌گیری برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات سال۲۰۲۰ بودند که گروه بزرگی از حامیان دونالد ترامپ با عبور از صفوف نه‌چندان مستحکم نیروهای پلیس، به کنگره یورش بردند. در این حمله، 5نفر جان باختند. کارگروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه از سوی کنگره برای بررسی دلایل این حمله مأمور شده است. دونالد ترامپ از مشاوران سابق خود خواسته که درخواست‌های این کارگروه برای ارائه مدرک و شواهد را رد کنند. ترامپ استدلال کرده که این افراد به‌دلیل برخورداری از مصونیت ریاست اجرایی کشور اجباری در این کار ندارند. قرار است دادگاه فرجام‌خواهی واشنگتن تا 2هفته دیگر درباره ادعای ترامپ نظر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید