• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145440
+
-

کوچک شدن دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای

اسپیس ایکس از نسل جدید دیش‌های خود رونمایی کرده که بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر نسبت به گذشته است

فناوری
کوچک شدن دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای

اسپیس ایکس نسخه‌ای کوچکتر و  جمع‌و‌جورتر از نسل دوم دیش اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک خود رونمایی کرد. به گزارش تسلاراتی، کمپانی اسپیس ایکس در صفحه حمایتی استارلینک خود عنوان کرد این دیش جدید به شکل چهارگوش طراحی شده است و فشرده‌تر و سبک‌تر از دیش قبلی است که به شکل دایره بود. وزن این دیش تقریبا 4کیلوگرم است و در مقایسه با دیش قبلی که 5/7 کیلو بود، وزنش 42درصد کاهش داشته است. کمیسیون فدرال ارتباطات همچنین به اسپیس ایکس برای عملی کردن دیش‌های جدید تأییدیه داده است. شرکت اسپیس ایکس به مدیریت ایلان ماسک، ماه‌هاست برای پرتاب این دیش‌های نسل جدید و کاهش هزینه‌های تولید و تولید بیشتر برنامه‌ریزی می‌کند و آماده ارسال این دیش‌های پیشرفته به مشتریان مشتاقی است که همچنان منتظر امتحان سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس هستند. یک‌ماه پیش گفته شده بود اسپیس ایکس در حال آماده‌شدن برای افزایش تولید دیش‌های خود با یک مدل جدید است که در پاییز عرضه می‌شود و ظاهرا اکنون زمان آن رسیده است.
دیش جدید از یک روتر ۳x۳ مومایمو با چند خروجی بهره می‌برد و می‌تواند همزمان داده‌ها را بدون هیچ تداخلی از طریق 3 جریان پهنای باند به3 دستگاه انتقال دهد. این در مقایسه با دیش قبلی که از روتر ۲x۲ بهره می‌برد، یک پیشرفت به‌حساب می‌آید.
از دیگر پیشرفت‌های این دیش می‌توان به ضد‌آب بودن مودم وای‌فای و همچنین مقاومت زیاد آن در برابر آب و هوای مختلف و کار کردن در دمای بین منفی ۲۲ تا ۱۲۲درجه فارنهایت در خارج از خانه اشاره کرد. نسل اول این دیش طوری طراحی شده بود که در فضای داخلی با دمای بین ۳۲ تا ۸۶درجه فارنهایت کار می‌کرد.
با این حال، یکی از مشکلات دیش نسل دوم، پشتیبانی نکردن از پورت اترنت داخلی است که می‌توان آن را در نسخه اصلی پیدا کرد. به جای آن، استارلینک از طریق فروشگاه آنلاین خود یک آداپتور اترنت برای دیش خود می‌فروشد.
پیش از این شرکت اسپیس ایکس گفته بود می‌تواند در هفته حدود 5هزار دیش نسل اول استارلینک تولید کند. حالا با این مدل جدید، انتظار می‌رود که تولید این شرکت چندین برابر در هفته افزایش یابد. هرچند کمبود تراشه هم‌اکنون عرضه برخی محصولات را به تأخیر انداخته است. یک نکته قابل توجه این است که قیمت این دیش نسبت به نسل قبلی خود تغییری نکرده است. طبق آنچه در سایت استارلینک نوشته شده است، قیمت نسل دوم دیش این شرکت همچنان ۴۹۹دلار است و برای دریافت سرویس اینترنت ماهواره‌ای نیز باید ۹۹دلار در‌ماه هزینه پرداخت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید