• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145439
+
-

آسترازنیکا در فکر سودآوری از فروش واکسن

شرکت‌های داروسازی جهان اکنون با گسترش واکسیناسیون برنامه‌های تجاری جدیدی را آغاز کرده‌اند

دانش
آسترازنیکا در فکر سودآوری از فروش واکسن

شرکت دارویی بزرگ آسترازنیکا قصد دارد، سودآوری از واکسن‌های خود را آغاز کند. این شرکت برای سال آینده چند قرارداد سودآور بسته ‌ و امیدوار است بتواند درآمد معقولی به جیب بزند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، پیش از این شرکت آسترازنیکا گفته بود که فقط زمانی از واکسن‌های خود پول درخواهد آورد که دیگر کووید-19 یک بیماری همه‌گیر نباشد. پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی این شرکت گفت: کووید در حال تبدیل شدن به یک بیماری بومی است. با این حال واکسن‌های این شرکت همچنان بدون تبعیض به کشورهای با درآمد کم صادر خواهد شد. سوریوت البته قبلا گفته بود: ما تصمیم گرفته‌ایم واکسن را بدون هیچ سودی تامین کنیم چرا که نخستین اولویت ما حفظ سلامت جهانی است. اما باگذشت 2سال همه‌گیری جهانی کووید-19 سوریوت اعلام کرد، شرکت دارویی آسترازنیکا حالا به درآمدزایی فکر می‌کند: ما اصلا بابت اینکه در این مدت که رقبا در حال کسب سود از واکسن‌های خود بودند، هیچ نفعی نبردیم پشیمان نیستیم. بلکه به‌خود می‌بالیم که به‌عنوان یک شرکت تأثیر‌گذار توانسته‌ایم تا‌کنون جان میلیون‌ها نفر را در دنیا نجات دهیم. تیم آسترازنیکا به این کار درخشان خود ادامه خواهد داد.
او درباره قراردادهایی که از سوی این شرکت برای سودآوری در سال آینده بسته شده است، گفت: کووید-19 در حال تبدیل به یک ویروس بومی است.این یعنی  ما باید زندگی با آن را یاد بگیریم. ما کارمان را برای کمک به دنیا آغاز کردیم اما گفته بودیم که بعدا می‌توانیم آن را تغییر دهیم. در مرحله اول بیماری، ساخت و توزیع واکسن چیزی نبود که به آن به چشم درآمدزایی بزرگ نگاه کنیم. اما حالا قضیه فرق می‌کند و رفته رفته بیماری در حال تغییر شکل از پاندمی به اندمی است. سوریوت درباره قیمت قبلی واکسن گفت: ما به‌نحوی آن را قیمت‌گذاری کردیم که برای همه کشورها قابل دسترس باشد. تا پایان سال‌جاری میلادی، انتظار می‌رود از سوی شرکت آسترازنیکا بیش از 250میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس برای کشورهای در حال توسعه ارسال شود. در مدتی که آسترازنیکا هیچ سودی از واکسن خود نبرد، سایر شرکت‌های سازنده واکسن مانند فایزر و مدرنا از واکسن‌های خود درآمدزایی کرده‌اند. حاشیه سود نرمال در صنعت دارو حدود 20درصد است، اما سوریوت گفت که آسترازنیکا که برای واکسن کووید-19 حدود 5دلار با قیمت تمام‌شده دریافت می‌کند، به اندازه آن سود نکرده است.
آسترازنیکا در آخرین نتایج مالی‌اش اعلام کرد که این شرکت در سفارش‌های جدید رفته رفته به سودآوری متعادلی خواهد رسید. تا پایان سپتامبر، آسترازنیکا و زیرمجموعه‌هایش 1.5میلیارد دوز واکسن تولید و در سراسر جهان توزیع کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید