• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145269
+
-

در مراسم تجلیل از نیروی دریایی سپاه تشریح شد

جزئیات مأموریت بزرگ

دفاعی
جزئیات مأموریت بزرگ

ایران دستور آزادی نفتکش متخلف ویتنامی را یک هفته پس از توقیف و تخلیه محموله آن صادر کرد. سپاه پاسداران روز چهارشنبه اعلام کرد که نفتکش ساتیس با دستور قضایی تعیین تکلیف  و پس از تخلیه نفتش در بندرعباس رهاسازی شده است. سپاه 12آبان‌ماه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر سرقت ناکام نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان اعلام کرد «آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»  صبح چهارشنبه در مراسم تجلیل سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه از نیروهای پاسدار حاضر در این عملیات به همراه فرمانده نیروی دریایی سپاه جزئیات بیشتری از این عملیات تشریح شد. سرلشکر سلامی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها در این ماجرا ذره‌ای توفیق برای خود قائل بودند، فیلم آن را منتشر می‌کردند، گفت: این رفتار که منجر به تصرف و همراه‌سازی‌ کشتی نفتکش در مسیر آب‌های ساحلی ایران شد، یک جنگ تمیز، بسیار موفق و به‌موقع بود که تجزیه و تحلیل آن ورزیدگی، مهارت، تمرکز و اقتدار بالای نیروها را برجسته می‌سازد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در ابتدای این مراسم با تشریح روند اجرای مأموریت تصرف کشتی حامل نفت سرقت شده ایران در دریای عمان و نحوه رویارویی با ناوها و شناورهای ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا که برای حمایت از سارقان دریایی وارد صحنه شده بودند، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات به عمل آمده ما خود را برای اجرای مأموریت بزرگ آماده کرده بودیم.
 پس از مدت‌ها کار اطلاعاتی و رصد دقیق و مستمر هنگامی که نفتکش حامل نفت سرقت شده ایران در حدود ۴۰مایلی مقابل ساحل جاسک و در آب‌های بین‌المللی قرار داشت، یگان‌های منتخب، عملیات تصرف و انتقال نفتکش به آب‌های سرزمینی و ساحل کشورمان را آغاز کردند.  دریادار علیرضا تنگسیری با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در رصد این نفتکش و نیز تحرک یگان‌های عملیاتی  گفت: با اجرای عملیات هلی‌برن و استقرار دریادلان سپاه روی عرشه کشتی، ناوهای آمریکایی به صحنه نزدیک و در اطراف نفتکش آرایش جنگی گرفتند و با پرواز پهپادها و بالگرد‌هایشان برای جلوگیری از اجرای مأموریت ما و در حمایت از سارقان نفت در2نوبت به انجام عملیات پرداختند. آمریکایی‌ها پس از ناکامی در مرحله اول که با استفاده از 2 ناوشکن انجام شد؛ در مرحله دوم با وارد ساختن 3فروند شناور دیگر به صحنه تلاش کردند تا بتوانند با ایجاد وحشت بین نیروهای ما، شرایط را به نفع خود تغییر دهند، اما با لطف و عنایت الهی و هوشمندی، صلابت، اقتدار و شجاعت فرزندان ملت ایران، طرفی نبستند و با پذیرش شکست مجبور به عقب‌نشینی و ترک صحنه شدند. او در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ما تنها نظاره‌گر ماجرا بودیم، تأکید کرد: این یک دروغ بزرگ است؛ تصاویر منتشر شده به خوبی و به‌طور گویا و انکارناپذیر صحنه مواجهه را ترسیم کرده است، فاصله ناوهای آمریکایی با شناورها و نیروهای ما به کمتر از ۳۰متر رسیده بود. اگر قرار آنها بر نظارت بود می‌توانستند از فواصل دورتر یا حتی با به‌کارگیری هواپیماها و پهپادها این کار را انجام دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید