• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145267
+
-

باقری‌کنی: قرار است مذاکرات وین به توافق منجر شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای تبیین مواضع کشورمان در مذاکرات 8آذر وین به اروپا رفته بار دیگر تأکید کرد که «مذاکرات هسته‌ای نداریم»

دیپلماسی
باقری‌کنی: قرار است مذاکرات وین به توافق منجر شود

 علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیرامورخارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه مذاکرات دوجانبه‌ خود در اروپا برای تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آینده وین که قرار است هشتم آذر‌ماه برگزار شود، پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات فرانسوی عازم آلمان شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از مذاکرات دوجانبه با مقامات فرانسوی در گفت‌وگویی تأکید کرد که قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد، بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود. موضوع دیگری که باقری‌کنی روز گذشته از آن خبر داد، تمایل فرانسه برای داشتن نقش جدی‌تر در مذاکرات بود.
به گزارش ایسنا، باقری کنی در پاسخ به اینکه اولویت‌های ایران در از سرگیری مذاکرات وین چیست، گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی باید محور اصلی گفت‌وگوها در دور جدید باشد؛ چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است؛ لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم‌های غیرقانونی بوده است. به‌نظر ما دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسئله اصلی است و برای ما اهمیت دارد.
باقری‌کنی در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص اینکه رئیس‌جمهور ایران قدرت‌های بزرگ را به واقع‌بینی و عدم‌طرح درخواست‌های غیرواقع‌بینانه دعوت کرده است، خاطرنشان کرد: هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود. موضوعات خارج از برجام اصلا قابل طرح نیستند؛ چون بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلا توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کس بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تأخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند.

توافقی انجام دهیم که این‌بار پایدار باشد
معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه آیا این واقع‌بینانه است که ایران خواهان تضمین‌هایی از کاخ‌سفید شده درحالی‌که می‌داند اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، بار دیگر توافق جدید را پاره می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها، تعهدات‌شان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات‌شان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش‌رو توافقی را انجام دهیم که این‌بار، پایدار باشد.
باقری‌کنی در پاسخ به اینکه هزینه مالی عدم‌توافق برای ایران در 3سال پایانی دوره ریاست‌جمهوری بایدن، قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر ناشی از کاهش درآمد نفتی خواهد بود و آیا ایران که با تحریم‌ها و مسائل ناشی از همه‌گیری کرونا مواجه است، می‌تواند از این رقم چشم‌پوشی کند، گفت: ما اعتقاد داریم طرف‌های توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند؛ چون می‌خواهیم توافقی انجام دهیم که جلوی ضررهای آتی را نیز بگیرد.  بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم ما و منافع ما را تامین کند.

 فرانسه به‌دنبال نقش‌آفرینی جدی‌تر
خبرنگار لوفیگارو در سؤالی دیگر با اشاره به ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۲، این سؤال را مطرح کرد که آیا ایران امیدوار است که شاهد نقش‌آفرینی فزاینده اروپا باشد و آیا علاقه‌مند است که امانوئل مکرون بیشتر در این پرونده ورود کند؟ در پاسخ، باقری‌کنی با اشاره به مواضع بسیار نزدیکی که چین و روسیه با ایران دارند، ادامه داد: ارزیابی من بعد از دیدارم این است که فرانسه به‌دنبال نقش‌آفرینی جدی‌تری در این مسیر است و اگر فرانسه نقش مستقلانه خودش را بتواند ایفا کند، می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.
باقری‌کنی در این مصاحبه جلسه خود با فیلیپ ارِرا، مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه را ملاقاتی بسیار خوب دانست و آن را صریح، جدی، سازنده و رو به جلو توصیف کرد.

مذاکرات هسته‌ای نداریم
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگو با صداوسیما تصریح کرد: با توجه به اینکه فرانسه سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت  بنابراین یک نقش‌آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد که فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران، نقش‌آفرینی این کشور در تعاملات منطقه‌ای و همینطور مسیر مذاکراتی است که ما در 8آذر در وین با 1+4خواهیم داشت.
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا 20ژوئن رسیده بود، از سر گرفته شود، گفت: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم؛ چون درباره موضوع هسته‌ای در سال 1394در قالب توافقی که بین ایران و 1+5شکل گرفت به‌طور کامل توافق حاصل شد. وی افزود: موضوع اصلی که الان (درباره مذاکرات هشتم آذر در وین) پیش‌رو داریم، پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید