• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145210
+
-

سفر‌تاریخی وزیر‌خارجه امارات به دمشق

کرونا
سفر‌تاریخی وزیر‌خارجه امارات به دمشق

روز گذشته عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در اقدامی تاریخی و معنادار برای ساعاتی به شهر دمشق، پایتخت سوریه سفر و با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور ملاقات کرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بن زاید در این ملاقات درباره روابط دوجانبه، چشم‌انداز پیش روی همکاری‌های مشترک و همچنین بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سوریه با بشار اسد گفت‌وگو و رایزنی داشته است. وزیر خارجه امارات، روز گذشته پس از این سفر کوتاه، عازم امان، پایتخت اردن شد.
شبکه المیادین، سفر بن‌زاید به دمشق را نشانه‌ای از شکست رسمی سیاست محاصره و جنگ علیه دولت سوریه به شمار آورده است. اگرچه سفر روز گذشته بن‌زاید برای افکار عمومی و بسیاری از رسانه‌ها غافلگیر‌کننده بود، اما تحرکات برخی کشورهای عربی ازجمله امارات، اردن و حتی عربستان سعودی برای از سرگیری روابط با دولت سوریه از مدت‌ها قبل آغاز شده است. شبکه الجزیره بخشی از این تحرکات را مرتبط با تحریم‌های «سزار» توصیف کرده است؛ تحریم‌هایی که از سال 2018توسط دولت ترامپ علیه سوریه اعمال شده و هرگونه همکاری با دولت این کشور را مشمول مجازات‌های مالی سختی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است. گفته می‌شود کشورهایی نظیر امارات و اردن به‌دنبال استفاده از نفوذ خود در آمریکا برای لغو این تحریم و یا کاهش دامنه اعمال آن هستند.
موافقت دولت بایدن با عبور خط لوله گاز مصر از سوریه به لبنان، ازجمله نشانه‌های موفقیت این سیاست به شمار می‌آید. مهم‌ترین علت چرخش کشورهای عربی در قبال بحران سوریه و تلاش برای ترمیم روابط با دمشق، نگرانی از توسعه موج تروریسم و بحران در سطح منطقه و جهان عرب عنوان می‌شود.
پادشاه اردن‌ماه گذشته در جریان سفر به نیویورک گفته بود: دیگر نوبت آن رسیده که اداره بحران بزرگ سوریه به کشورهای منطقه سپرده شود؛ کشورهایی که هزینه‌های تمام بحران‌های منطقه‌ای پیش از همه متوجه اقتصاد و امنیت آنها است. با توجه به مجموعه این تحولات می‌توان پیش‌بینی کرد روند فروپاشی تحریم‌ها و محاصره اقتصادی-سیاسی سوریه با سرعتی بیش از پیش ادامه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید