• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145089
+
-

اجراهای جدید و حضور تماشاگران تئاتر در ساختمان گرد‌

نفس تازه

از ساماندهی بخش غربی پارک دانشجو تا حضور غیرمنتظره تماشاگران در سالن‌های تئاترشهر

نفس تازه

 فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار
یکی از موضوعاتی که تئاترشهر بعد از 2سال تعطیلی با آن روبه‌رو شده، ترافیک اجرایی در سالن‌های تئاترشهر است. در هفته‌های اخیر تعداد اجراهای تئاترشهر بیشتر شده، اما ابراهیم‌گله‌دارزاده می‌گوید: «تئاترشهر مانند گذشته ظرفیت اجرای خود را دارد و تعداد متقاضیان اجرا 3برابر شده است.» وی بهترین راهکار را بازگشایی دیگر سالن‌های دولتی و حمایت از سالن‌های خصوصی عنوان می‌کند که گروه‌های حرفه‌ای تئاتر بتوانند اجراهای خود را داشته باشند. گله‌دارزاده می‌گوید: «به شکل عادی این مجموعه در سال می‌تواند میزبان 48نمایش برای اجرا باشد. ظرفیت اجرایی محدود است، اما حجم تقاضا 3برابر شده است. خوشبختانه گروه‌های نمایشی ظرفیت و معذوریت‌ها را درک می‌کنند. امیدوارم حمایت‌ها از سالن‌های خصوصی صورت بگیرد که گروه‌های حرفه‌ای بتوانند در سال اجراهای خود را داشته باشند.»

 تقاضای 3برابری برای اجرا در تئاترشهر
مدیر تئاترشهر در ادامه یادآور می‌شود: «نمایش‌های زیادی داریم که سال98 قرارداد اجرایشان بسته شده و مجوز شورای نظارت و ارزشیابی را هم دریافت کرده‌اند و بعضی حتی یک قسط از مبلغ قراردادشان را هم گرفته‌اند، ولی هنوز موفق به اجرای نمایش خود نشده‌اند. سال‌های پیش مثلا 400،300 تقاضا به تئاتر شهر می‌رسید و به 40 تا پاسخ می‌دادیم و به مابقی نه می‌گفتیم، اما حالا چنین نیست و شاید حدود هزار تقاضا برای اجرا در این مجموعه رسیده باشد.»

 سهل‌انگار باشیم، مشکل پیش می‌آید
گله‌دارزاده از مخاطبانی می‌گوید که این روزها برای تماشای نمایش به تئاترشهر می‌آیند. وی توضیح می‌دهد: «با توجه به انجام واکسیناسیون هنرمندان و مردم و اینکه زیرساخت‌های لازم برای مطالبه کارت واکسیناسیون در ورودی‌های سالن‌های تئاترشهر وجود دارد، تا اندازه‌ای نگرانی‌مان کمتر شده است. وقتی تماشاگران برای تماشای نمایش می‌آیند، هم برای هنرمندان، ‌کارکنان تئاترشهر و هم تماشاگران و ما خوشایند است و بعد از 2سال تعطیلی حالمان خوب می‌شود. وقتی اجراها زیاد می‌شود، تماشاگران حق انتخاب خواهند داشت. با این حال همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. معتقدم که نباید عادی‌انگاری کنیم؛ چراکه اگر سهل‌انگاری شود، ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری وارد شده و به همین دلیل در اجراها دست به عصا حرکت می‌کنیم.»

  اجراهایی که می‌توانند به سانس دوم برسند
گله‌دارزاده همچنین توضیح می‌دهد: «این بیم و نگرانی هم وجود داشت که با بازگشایی اخیر سالن‌های تئاتری و ازسرگیری فعالیت‌های گروه‌های نمایشی، تماشاگران عادت دیدن تئاتر را از دست داده باشند و علاقه و عادت تماشای تئاتر در آنها کمتر شده باشد که خوشبختانه نگرانی ما بی‌دلیل بود و بازگشایی اخیر مجموعه تئاترشهر با وجود استفاده از ظرفیت ۵۰درصدی سالن‌ها، با استقبال مخاطبان از تئاترهای این مجموعه روبه‌رو شد.» وی به آمار سنی تماشاگران تئاتر هم اشاره کرده و می‌گوید: «نکته قابل توجه حضور تماشاگران جوان برای تماشای نمایش‌های تئاترشهر است. این موضوع برایم از آن جهت جذاب است که این نسل، نسلی پرسشگر، ‌کنجکاو و پیگیر است که با حضور مداوم در سالن‌های تئاتر، تأثیر خود را هم روی نمایش‌ها و هم بر جامعه خواهند گذاشت.»

  سروسامان دادن به حریم تئاترشهر
از دیگر موضوعاتی که رئیس تئاترشهر درباره‌اش صحبت کرد، تصویب حریم تئاترشهر بود؛ حریمی که مدیر مرکز هنرهای نمایشی مهر‌ماه خبر از تصویب آن داد. وی می‌گوید: «ساختمان گرد تئاترشهر توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و حالا که حریم تصویب شده است، با مشخص شدن عرصه می‌توان یک سروسامانی در اطراف مجموعه ایجاد کرد. فرایند اینگونه است که نامه‌ها ابتدا به استاندار و سپس شهردار ابلاغ می‌شود. حریم تئاترشهر یک قانون است؛ به‌طور مثال وقتی بخش غربی بوستان دانشجو در حریم تئاترشهر است، این حریم مشمول قوانین میراث‌فرهنگی خواهد بود. متأسفانه در این سال‌ها ساخت‌وساز‌هایی که انجام شده به‌خاطر این بوده که حریم مصوبی نداشتیم؛ امیدوارم در آینده‌ای نزدیک اتفاقات بهتری رخ دهد. البته پیشنهادهایی هم به طراحان بخش غربی بوستان دانشجو شده؛ به‌طور مثال اینکه متروی موجود سازه‌اش شبیه تئاترشهر باشد.» یکی از مشکلات، ساماندهی دستفروشان است که با همکاری شهرداری منطقه 11این اتفاق نیز رفع می‌شود. متأسفانه بوستان دانشجو و اطراف تئاترشهر امنیت کافی ندارد و این مکان تنها محل عبور مردم است و به‌خاطر هراسی که دارند، تردد خاصی از این مکان ندارند.

 فاز سوم پهنه فرهنگی در زمستان
گله‌دارزاده درباره وضعیت پهنه فرهنگی رودکی نیز توضیح می‌دهد: «این طرح 3فاز داشت؛ فاز اول آن خیابان شهریار بود که انجام شد، فاز دوم این طرح کوچه میانی تا بوستان دانشجوست که مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند و فاز سوم این طرح نیز زمستان عملیاتی می‌شود. در گفت‌وگویی که با شهردار منطقه 11داشتیم، طرح فاز سوم در بوستان دانشجو اجرا می‌شود.» ‌‌

اجراهای جدید تئاترشهر

     داستان باغ‌وحش
به کارگردانی مهدی پاشایی؛ سالن قشقایی
    افسانه ببر
 نویسنده داریوفو به کارگردانی زاهد صدرالدین؛ سالن چهارسو
    بیماری خانواده میم
 نویسنده فائوستو پاراویدینو به کارگردانی سروش طاهری؛ سالن سایه
    بانوی محبوب من
 نویسنده آلن جی لرنر به کارگردانی گلاب آدینه؛ سالن  اصلی

این خبر را به اشتراک بگذارید