• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144909
+
-

زنان ایران بعد از 47سال در بسکتبال آسیا

از امروز مسابقات دسته2آسیا در اردن آغاز می‌شود و ایران در نخستین بازی با لبنان بازی می‌کند

زنان ایران بعد از 47سال در بسکتبال آسیا

مسابقات بسکتبال دسته2زنان آسیا از امروز آغاز می‌شود و ایران که بعد از 47سال حضور در این مسابقات را تجربه می‌کند، خودش را یکی از شانس‌های صعود به دسته‌یک می‌داند. مسابقات در 2 گروه برگزار می‌شود و 6تیم برای رسیدن به دسته بالاتر رقابت دارند. ایران در گروهA با تیم‌های لبنان و سوریه هم‌گروه است. اردن میزبان مسابقات هم به همراه قزاقستان و اندونزی درگروه Bقرار گرفته‌اند. از هر گروه 2تیم به مرحله ‌نیمه‌نهایی صعود می‌کنند. در این مرحله مسابقات ضربدری، فینالیست‌ها را مشخص می‌کند. قهرمان هم تنها تیمی است که می‌تواند به دسته‌یک آسیا برسد. ایران می‌تواند تیم قهرمان باشد؟ هر چند جامعه بسکتبال زنان به قهرمانی در این مسابقات و صعود تیم امیدوار هستند اما شرایط می‌گوید کار سخت است و حتی از نظر بعضی‌ها صعود تیم بعید به‌نظر می‌رسد.
قزاقستان، لبنان و اندونزی بیشتر از بقیه تجربه حضور در این مسابقات را دارند. 3تیم ایران، سوریه و اردن حضور چندانی در این مسابقات نداشته‌اند به‌خصوص ایران که آخرین بار 47سال پیش در این رقابت‌ها حاضر شده بود. ایران برای نخستین و آخرین بار در مسابقات قهرمانی آسیا 1974کره‌جنوبی شرکت کرد. در آن مسابقات ایران با شکست از ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان چهارم شده بود. سوریه سال1986در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و بین 10تیم نهم شد. از آن به بعد هر چند سوریه در این مسابقات غایب بود اما برای بسکتبال زنان برنامه‌های ویژه‌ای داشت. سوری‌ها حتی یک بازیکن تبعه آمریکا دارند. لبنان سال2017در این مسابقات سوم شد. آنهایی که مسابقات را به یاد دارند می‌گویند اگر لبنان بهتر کار کرده بود، می‌توانست صعود کند. لبنانی‌ها درمسابقات غرب آسیا که 2 سال پیش برگزار شد، نشان دادند که بسکتبال‌شان بالاتر از سوریه، ایران و اردن است. قزاقستان تا سال2013در دسته‌یک بازی می‌کرد اما سال‌های گذشته به دسته2سقوط کرد و نتوانست دوباره به سطح اول آسیا برگردد. قزاق‌ها سال2017تا فینال پیش رفتند اما با شکست مقابل هند باز هم در دسته2ماندند. اندونزی هم از سال2013درجام ملت‌های آسیا شرکت نکرده است. آنها در آن مسابقات نهم شدند. آخرین باری که اردن در جام ملت‌ها حضور داشت هم سال1995بود. آنها در آن دوره یازدهم شدند و امسال با میزبانی می‌‌خواهند شانس‌شان را برای صعود امتحان کنند.
بسکتبال زنان ایران هر چند مثل بقیه رشته‌های ورزشی زنان بعد از انقلاب مسابقات برون‌مرزی نداشت اما در چند دوره‌ای که بازی‌های اسلامی زنان مسلمان به میزبانی ایران برگزار شد، مدعی بود. بعد از سال1395که فیبا اجازه داد تیم ملی ایران با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت کند، آنها انگیزه دوباره‌ای گرفتند. در این سال‌ها هم بیشتر تیم 3نفره ایران بود که در مسابقات حضور داشت. تنها تجربه ایران حضور در مسابقات غرب آسیا بود که سال2019در اردن برگزار شد و ایران به مقام سوم رسید.
تیم ملی برای حضور در مسابقات دسته2آسیا به جز چند اردو، تدارک دیگری نداشته است. شایسته متشرعی، سرمربی تیم ملی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بود که اگر چند بازی تدارکاتی داشت، وضعیت تیمش متفاوت بود. فدراسیون 2 بازی تدارکاتی برای تیم درنظر گرفته بود و قرار بود تیم زنان ایران با تیم‌های باشگاهی ترکیه بازی کند. حتی برای تیم بلیت و هتل هم رزرو کرده بودند اما اقدام دیرهنگام آنها و شروع لیگ ترکیه این فرصت را از زنان گرفت. فدراسیون چند روز قبل از اعزام تیم، از لباس تیم ملی، لباس بازی و لباس رسمی هم رونمایی کرد. قرار بود تیم با لباس یکدست سفید و شیری‌رنگ به اردن اعزام شود اما روز پنجشنبه موقع پرواز‌، تیم لباس دیگری که تیره‌رنگ بود به تن داشت. به هر حال از امروز مسابقات شروع می‌شود و بعد از چند دهه زنان بسکتبالیست میدان مهمی را تجربه می‌کنند.

  برنامه بازی‌های ایران 
  یکشنبه: ایران - لبنان، ساعت 16
  دوشنبه: ایران - سوریه، ساعت 16

این خبر را به اشتراک بگذارید