• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144840
+
-

«سبزه‌میدان» زنجان به پایان خط می‌رسد

قرار است پروژه «سبزه‌میدان» شهر زنجان که از سال1367کلید خورده‌است، تا پایان سال به بهره‌برداری برسد

شهری
«سبزه‌میدان» زنجان به پایان خط می‌رسد

پوپک قاسمی- خبرنگار

«سبزه‌میدان» از پروژه‌های نیمه‌تمام زنجان است که در قلب این شهر واقع شده‌ و از سال1367تا سال1393به‌جز انجام برخی تملک‌ها، هیچ پیشرفتی نداشته تا اینکه عملیات اجرایی آن از سال1393با کلنگ‌زنی رسمی آغاز شد و در طول 7سال‌گذشته، هر سال وعده جدیدی برای به پایان رساندن آن  داده شده‌است؛ وعده‌هایی که آخرین آنها، بهره‌برداری از این پروژه مهم شهری تا پایان امسال بود. این درحالی ‌است که شهروندان زنجانی سال‌هاست از نیمه‌کاره ماندن این پروژه مهم شهری ابراز نارضایتی می‌کنند، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد گره‌های زیادی در کلاف این پروژه وجود دارد و اختلاف‌ها درباره قرارداد پیمانکار و نحوه اجرا زیاد است. با این‌حال مسئولان مربوطه از سال‌گذشته با کنار گذاشتن حواشی و اختلاف‌ها، برای پیشبرد این پروژه مصمم‌تر شده‌اند.

شهروندان چه می‌گویند؟
یک شهروند زنجانی در این‌باره می‌گوید: پروژه «سبزه‌میدان» در مرکز شهر واقع شده‌ و می‌تواند ظرفیت بزرگی برای برگزاری مراسم در مناسبت‌های مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری باشد. البته باید برای تلطیف فضای بافت مرکزی شهر، ایجاد فضای سبز در محدوده مسجد جامع، مسجد خانم، بازار بزرگ زنجان و عمارت ذوالفقاری مورد توجه قرار گیرد. سعید نوری می‌افزاید: انتظار داریم در اجرای این پروژه الگوی معماری بومی زنجان در بافت تاریخی این شهر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا این پروژه در مرکز شهر قرار دارد و باید نمادی از الگوی معماری کهن این شهر باشد. یکی دیگر از شهروندان زنجانی می‌گوید: برای سال‌ها این پروژه نیمه‌تمام مانند یک زخم بر سیمای شهر تاریخی زنجان بوده‌است و اکنون از مسئولان مربوطه در استان انتظار داریم بعد از گذشت این‌همه سال، در این پروژه مواردی مانند نورپردازی متناسب، در نظر گرفتن نیاز همه قشرها به‌ویژه معلولان و مبلمان‌شهری متناسب با نیاز شهروندان رعایت شده باشد. لیلا جوانبخت می‌افزاید: از مسئولان و مدیران شهری انتظار داریم اولویت‌شان رفع مشکلات شهر و شهروندان باشد و برای تأمین منافع مردم، از اختلاف‌ها و حاشیه‌ها دوری کنند تا این پروژه بعد از 3دهه بالاخره به سرانجام برسد. گلایه‌های شهروندان درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان دلیل تأخیر در تکمیل این پروژه را گستره وسیع آن عنوان می‌کنند و معتقدند پروژه تعریف شده با توان مالی و اقتصادی شهرداری زنجان سازگاری ندارد.

 چالش‌های اجرای پروژه
شهردار زنجان که اخیرا سکان مدیریت‌شهری این‌شهر را برعهده گرفته‌ است، دراین باره می‌گوید: این پروژه به‌صورت «میدان عمومی» و «باغ ایرانی» اجرا می‌شود و مساحت سبزه‌میدان کنونی حدود 5/6هکتار است.
عباس راشاد با بیان اینکه کل پروژه تا پایان سال‌جاری به سرانجام می‌رسد، می‌افزاید: قرار بود در آخرین روزهای شهریورماه پروژه تحویل داده شود، اما به‌دلیل برخی تصمیم‌های اتخاذشده در کمیسیون «ماده 5» و قرارداد با پیمانکار، این موضوع به‌طول انجامیده است، ولی در تلاش هستیم در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد.
وی به تحمیل هزینه‌های اضافی بر پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: در طراحی پروژه سبزه‌میدان ساختمانی برای تالارشهر درنظر گرفته شده‌است که برای آن پارکینگ مدنظر قرار نگرفته بود. با توجه به این موضوع، اضافه کردن 130واحد پارکینگ بار مالی قابل‌توجهی تحمیل کرد.
راشاد ادامه می‌دهد: همچنین در برخی موارد نیاز به تعریض خیابان وجود داشت که این موضوع هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر بود. از سوی دیگر تملک‌هایی در پروژه وجود داشت که در ابلاغ قرارداد مورد توجه قرار نگرفته بود، اما آخرین پلاکی که شهرداری برای اجرای این پروژه تملک کرد، در نیمه تیرماه بود.

کیفیت، فدای سرعت نمی‌شود
شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری نظارت دقیقی بر اجرای پروژه دارد، ادامه می‌دهد: اجازه نمی‌دهیم پیمانکار خلاف آنچه در قرارداد عنوان شده‌است، عمل کند؛ به‌عنوان مثال اجازه نمی‌دهیم پیمانکار در اجرای کف پروژه از سنگ‌های ناسازگار با شرایط اقلیمی این شهر استفاده کند؛ چراکه در قرارداد نوع سنگ مورد استفاده به‌صورت دقیق بیان شده ‌است.
راشاد می‌افزاید: مطالبه شهروندان زنجانی این است که کیفیت، فدای سرعت نشود. براین اساس اجازه نمی‌دهیم کیفیت پروژه افت کند؛ همچنان که شهرداری با همه مشکلات موجود و تنها با تکیه بر منابع داخلی پروژه را پیش می‌برد و به هیچ عنوان به‌دلیل مشکلات مالی، اجرای پروژه متوقف نشده ‌است.
وی ادامه می‌هد: برای تکمیل پروژه، مشکلی در زمینه تأمین اعتبار وجود ندارد و تلاش می‌کنیم با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه با به‌سرانجام رساندن این پروژه، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهری زنجان را رفع کنیم.
به‌گفته شهردار زنجان، مبلغ قرارداد پیمانکار برای پروژه سبزه‌میدان 64میلیارد تومان بوده‌است و برای تأخیر، هر ماه مبلغی به‌عنوان جریمه برای پیمانکار درنظر گرفته شده‌است که از مبلغ قرارداد کسر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید