• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144706
+
-

پیروزی ترامپیسم بدون ترامپ

جمهوریخواهان در انتخابات محلی اخیر، از ترامپ فاصله گرفته‌اند اما با توسل به ادبیات و تفکرات او، شکست معناداری به دمکرات‌ها تحمیل کرده‌اند

آمریکا
پیروزی ترامپیسم بدون ترامپ

جواد نصرتی  -روزنامه‌نگار

 پیروزی یک جمهوریخواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا و چند نتیجه غیرمنتظره دیگر این حزب، نه‌تنها زنگ خطر را برای دمکرات‌ها به صدا درآورده که فرمول جدیدی را به محافظه‌کاران برای همراه کردن مردم داده است؛ ترامپیسم، بدون ترامپ.
 به گزارش بی‌بی‌سی، بزرگ‌ترین غافلگیری انتخابات فدرال در آمریکا، پیروزی گلن یانگ‌کین در ویرجینیا بود؛ جایی که دمکرات‌ها ازجمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته بودند در انتخابات پیروز خواهند شد. با این حال تاجر سرشناس آمریکایی،‌ تری مک‌آلیف رقیب سرشناس دمکرات خود را با اختلاف 2.1درصد شکست داد. در نیوجرسی هم، جای دیگری که دمکرات‌ها انتظار یک پیروزی شیرین را داشتند، جک سیاتارلی رقیب جمهوریخواه چنان عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت که تا عصر دیروز با فیل مرفی، فرماندار دمکرات ایالت مساوی بودند و به‌خاطر فشردگی بیش از حد رقابت، نمی‌شد هیچ‌کدام از آنها را برنده اعلام کرد. هردو نتیجه، شوک بزرگی به دمکرات‌هاست و کابوس یک شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده را پیش روی آنها قرار داده است. برای درک این شکست، باید به این مسئله دقت کنیم که بایدن، همین یک سال پیش با فاصله 10درصدی دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه خود را در همین ایالت ویرجینیا شکست داد. مک‌‌آلیف هم که پیش‌تر از سال2014 تا 2018 فرماندار این ایالت بوده است، درنظرسنجی‌ها عملکرد خوبی داشت تا اینکه در هفته‌های منتهی به انتخابات، فاصله‌اش با یانگ‌کین کمتر و کمتر شد. رالف نورتام، فرماندار دمکرات فعلی ویرجینیا به‌خاطر قوانین داخلی این ایالت که اجازه نمی‌دهد فرمانداران در 2دوره متوالی در سمت خود باشند در انتخابات شرکت نکرده است. فرمانداری، تنها پیروزی جمهوریخواهان در ویرجینیا نبود و چند سمت محلی دیگر هم به نامزدهای این حزب رسید.
در 3رویداد مهم دیگر اما دمکرات‌ها عملکردی تاریخی داشتند؛ در نیویورک، اریک آدامز به‌عنوان دومین شهردار سیاهپوست تاریخ این شهر، جانشین بیل دو بلازیو شد. در پیتسبورگ هم اد گینی از حزب دمکرات، به‌عنوان نخستین شهردار سیاهپوست این شهر انتخاب شد. بوستون هم شاهد انتخاباتی تاریخی بود و میشل وو که آمریکایی-آسیایی است، به نخستین زن و رنگین‌پوستی تبدیل شد که شهردار این شهر شده است. او بعد از پیروزی گفته است: «پسر من دیشب گفت که آیا پسرها هم می‌توانند شهردار بشوند. من گفتم که آنها همیشه توانسته‌اند و بعدا هم خواهند توانست، اما امشب نه.»

سایه ترامپ
تکان‌دهنده‌ترین نتایج اما در انتخابات فرمانداری ویرجینیا و نیوجرسی بوده است، جایی که هر دو نامزد جمهوریخواه، از فرمول جدید انتخاباتی خود نهایت بهره را برده‌اند. آنها مواضع، ادبیات، رویکرد هجومی و بی‌پروایی ترامپ را استفاده کرده‌اند اما فاصله خود را با او حفظ کرده‌اند و خود را نامزدی مستقل از او معرفی می‌کنند.
بسیاری از رویکردها و مواضع ترامپ، در بین رای‌دهندگان محافظه‌کار محبوبیت دارد اما رفتارهای شخص خود او، باعث رویگردانی آنها از حزب شده بود. هر دو نامزد فرمانداری به خوبی از این موضوع باخبر بودند و طراحی کمپین انتخاباتی و صحبت‌هایشان در همین راستا بوده است.یانگ‌کین که نخستین جمهوریخواهی است که از سال2009 فرماندار ویرجینیا می‌شود، در کارزار و مناظرات انتخاباتی خود، روی میزان جرائم و اقتصاد و همینطور شیوه مدیریت مباحث نژادی در مدارس، مباحث هویتی جنسی و اجبار به استفاده از ماسک تمرکز کرده بود. او حتی به کنایه گفته بود که انتخابات در این ایالت برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری دستکاری نمی‌شود و از هوادارانش خواسته بود رأی بدهند. ترامپ، نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا بود که انتخاباتی که در آن شکست خورده را زیر سؤال برده و عملا می‌گفت تقلب شده است. یانگ‌کین در حالی با این رویکرد و ادبیات برنده انتخابات شد که بایدن سه‌شنبه، یک روز قبل از انتخابات، گفته بود حزبش پیروز انتخابات می‌شود. در نیوجرسی هم نامزد جمهوریخواهان همین رویکرد را داشت. دمکرات‌ها در هر دو ایالت، نامزدهای جمهوریخواه را متهم کرده‌ بودند که رفتارها و منش ترامپ را در پیش گرفته‌اند اما هر دو نامزد جمهوریخواه، این صحبت‌ها را رد می‌کردند.الگوی جدیدی که آنها با آن در یک مورد به موفقیت رسیده و در یک مورد دمکرات‌ها را به چالش جدی کشانده‌اند، بیشترین اثر را در مناطق غیرشهری دارد؛ جایی که رویکرد بسیار خصمانه و هجومی سیاسی ترامپ، بسیاری از رای‌دهندگان را از جمهوریخواهان رویگردان کرده بود.
سی‌ان‌ان در یک تحلیل نوشته است که این دو ایالت، ‌این سنت را دارند که معمولا به حزبی که در کاخ سفید است روی خوش نشان نمی‌دهند اما با وجود همه سنت‌ها و قواعد، شکست دمکرات‌ها، زنگ خطری جدی برای آنها به شمار می‌رود.

آینده هراسناک دمکرات‌ها
این نتایج، که نشانه‌ای از افت محبوبیت بایدن و دمکرات‌هاست، می‌تواند در نهایت به شکست سنگین‌تر دمکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده منجر شود و اکثریت شکننده آنها در کنگره را از آنها بگیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، بخشی از این ناکامی، به دعواهای داخلی دمکرات‌ها بر سر برنامه‌های عظیم بودجه اجتماعی برمی‌گردد. درحالی‌که آنها درگیر این اختلاف شدید هستند، جمهوریخواهان به مسائلی که رای‌دهندگان را بیشتر درگیر می‌کند، ازجمله شرایط بد اقتصادی، قیمت بنزین، افزایش قیمت خواروبار، افزایش نرخ جرم و حق والدین برای نظارت بر چیزی که در مدارس به دانش‌آموزان آموخته می‌شود می‌پردازند. آنها به خوبی از شرایط همه‌گیری کرونا و همینطور آشوبی که خروج یکباره آمریکا از افغانستان ایجاد کرده هم به نفع خود استفاده می‌کنند.
موفقیت آنها در متقاعد کردن مردم در ایالات برای همراهی با این رویکرد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که رای‌دهندگانی که سال گذشته به بایدن کمک کردند ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند، دیگر با او همراهی نمی‌کنند. جدایی رای‌دهندگان از رئیس‌جمهور دمکرات، عملا جدایی مردم از این حزب است و جمهوریخواهان در 2ایالت نشان داده‌اند که توانایی این را دارند که افراد مردد را با خود همراه کنند.
علاوه بر این، جمهوریخواهان باید در دراز مدت، ‌نگران برآمدن دوباره ترامپ هم باشند. او بعد از پیروزی یانگ‌کین در ویرجینیا، در پیامی از هوادارانش به‌خاطر اینکه از نامزد جمهوریخواه حمایت کرده‌اند تشکر کرد.
بازگشت ترامپ، همان اندازه که به جمهوریخواهان ربط دارد، به دمکرات‌ها و شخص بایدن هم ربط دارد؛ اگر بایدن در کاخ سفید عملکرد ضعیفی داشته باشد، ترامپ این فرصت را خواهد داشت که دوباره ایده دزدیده شدن انتخابات را پیش بکشد و مردم سرخورده آمریکا را با ایده‌های افراطی خود همراه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید