• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144527
+
-

رد شایعه 50هزار تومانی‌شدن رب گوجه فرنگی

دبیر سندیکای صنایع کنسرو: قیمت‌ها می‌شکند

درحالی‌که بعضی از سوپرمارکت‌ها از قیمت 50هزار تومانی رب در سفارش‌های جدید خود خبر می‌دهند، مسئولان سندیکای صنایع کنسرو می‌گویند: قیمت این محصول تا 2‌ماه دیگر کاهش می‌یابد.
همه‌‌چیز از آنجا شروع شد که یک قوطی رب 16هزار تومانی در شهریور ماه به یکباره 38هزار تومان شد؛ قیمتی باورنکردنی که بحران 3 سال پیش قیمت رب را در ذهن مردم تداعی کرد؛ وقتی که قیمت 12 تا 13هزار تومانی رب به 24 تا 28هزار تومان رسید و همه را شگفت‌زده کرد. مثل سال97، این‌بار هم کمبود و افزایش قیمت گوجه، نخستین متهم گرانی رب بود. گرانی و کمبود گوجه را رئیس اتحادیه بارفروشان تهران هم تأیید می‌کند اما معتقد است، کارخانه‌ها خرید خود را از قبل انجام داده‌اند و نباید گرانی صد‌درصدی محصولات شان را به گرانی گوجه نسبت بدهند. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: کارخانه‌داران زمانی خرید می‌کنند که گوجه فراوان و قیمت آن هم از 3هزار تومان بیشتر نباشد، خرید با قیمت بالاتر از این برای کارخانه‌ها به‌صرفه نیست.  به‌گفته او، قیمت کنونی گوجه در میدان اصلی تره‌بار تهران بین 7.5 تا 9هزار تومان است و خریدی با این قیمت از سوی کارخانه‌ها انجام نمی‌شود. سرمای شدید یک‌ماه اخیر و تأخیر در رسیدن گوجه شیراز از یک‌سو و اتمام گوجه دشت قزوین باعث شد تا رسیدن گوجه پیش‌رس بوشهر، بازار این محصول تا حدودی با مشکل کمبود مواجه باشد. با رسیدن گوجه بوشهر، قیمت گوجه می‌شکند، اما نه در حدی که مناسب خرید کارخانه‌ها باشد. به اعتقاد دارایی‌نژاد، محصول گوجه کشور دست‌کم تا 2‌ماه دیگر در شرایطی نیست که قیمت مناسب کارخانه‌ها یعنی بین 1.500 تا 2.500 تومان به بازار بیاید، اما سرمازدگی تنها دلیل کمبود گوجه نیست و بخشی از این مشکل به صادرات آن برمی‌گردد. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در این زمینه گفت: هم‌اکنون روزانه 500تن گوجه شیراز از کشور صادر می‌شود و اگر مسئولان می‌خواهند قیمت گوجه پایین بیاید، باید صادرات آن به‌طور موقت متوقف شود؛ چرا که گوجه به قدرکافی در کشور کشت شده و اگر حجم صادرات به‌مدت 15روز به بازار داخلی تزریق شود، قیمت گوجه می‌شکند.

رب 50تومانی غیرممکن است
سوپرمارکت‌ها از افزایش بیشتر قیمت‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند: در سفارش‌های جدیدشان، شرکت‌ها از رسیدن قیمت هر قوطی رب به 50هزار تومان خبر داده‌اند. دبیر سندیکای صنایع کنسرو در گفت‌وگو با همشهری درباره احتمال افزایش قیمت رب تا 50هزار تومان، چنین چیزی را غیرممکن دانست و گفت: اگر کسی رب را با چنین قیمتی به فروش برساند، شخصا او را به تعزیرات معرفی می‌کنم. سیدمحمد میررضوی از کاهش قیمت رب تا 5/1ماه آینده خبر داد و افزود: تا 50روز و نهایتا 2‌ماه آینده گوجه جنوب وارد بازار می‌شود و قیمت 38 تا 39هزار تومانی کنونی هم شکسته می‌شود و این موضوع را خود شرکت‌ها هم می‌دانند. به‌گفته میررضوی، قیمت 50هزار تومانی فقط می‌تواند مربوط به شیشه‌های 1.5کیلویی باشد و سقف قیمت قوطی‌های 800گرمی نهایتا 39هزار تومان است. میررضوی تأکید کرد؛ سال گذشته قیمت گوجه1.200تومان بود ولی امسال کارخانه‌ها گوجه را از زارع 3.700تومان خریده اند؛ درحالی‌که قیمت رب 3‌برابر نشد، چراکه شرکت‌ها می‌دانند که اگر قیمت را از میزان کنونی بالاتر ببرند در رقابت، بازار را از دست می‌دهند.

   افزایش قیمت نهاده‌های تولید
گرانی گوجه، نخستین متهم گرانی رب بود. سرمازدگی و کاهش تولید گوجه در برخی مناطق کشور قیمت این صیفی پرمصرف را 2 تا 3‌برابر کرد و خرید آن را برای کارخانه‌ها از صرفه انداخت. اوایل شهریور میانگین قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در شیراز، مشهد و کرمانشاه به 2.500تومان رسید درحالی‌که تا فصل بهار حداکثر قیمتی که تولیدکنندگان رب برای گوجه می‌پرداختند 1.500تومان بود. در کنار کاهش کیفیت و افزایش قیمت گوجه، گرانی دیگر نهاده‌های تولید نیز مزید بر علت گرانی رب شد. به‌گفته تولیدکنندگان، قیمت قوطی خالی رب گوجه فرنگی 800گرمی با 35درصد افزایش از 2.700تومان به 3.600تومان و درب قوطی از 800تومان با 60درصد افزایش به 1300تومان رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید