• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144444
+
-

تزریق همزمان و بی‌خطر 2واکسن

در شرایطی که زدن واکسن آنفلوآنزا با شروع فصل پاییز با درخواست‌های زیادی روبه‌رو شده، مردم از تداخل آن با واکسن کووید-19می‌پرسند

تزریق همزمان و بی‌خطر 2واکسن

زهرا خلجی- خبر‌نگار

با شروع فصل آنفلوآنزا و ترس از ابتلای همزمان به کووید-19، درخواست برای تزریق واکسن آنفلوآنزا افزایش یافته است. شایعاتی مانند اثربخشی واکسن آنفلوآنزا در حفاظت از ابتلا به کووید-19باعث شده است تا مردم به اشتباه تصور کنند تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار واکسن کووید-19از ابتلا به کووید جلوگیری می‌کند. در صورتی که این تصور اشتباه است و ویروس‌های مولد بیماری کووید-19و آنفلوآنزا هرچند از خانواده کروناویروس‌ها اما کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
با وجود این، همچنان تزریق واکسن آنفلوآنزا به‌ویژه برای افراد سالمند دچار بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی به‌شدت توصیه می‌شود. حین برنامه‌ریزی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که آیا می‌شود واکسن آنفلوآنزا را همزمان با واکسن کووید-19دریافت کرد؟ مقامات بهداشتی، دکترها و سایر تامین‌کنندگان دارویی به مردم این اطمینان را داده‌اند که دریافت همزمان این دو واکسن کاملا بی‌خطر و بدون اشکال است. دکترلیسا مارگاکیس، مدیر ارشد پیشگیری از عفونت سیستم بهداشت جانز هاپکینز می‌گوید: خبر خوب این است که تزریق همزمان این دو واکسن بی‌خطر است. شما می‌توانید همزمان یا با فاصله‌ای کم، این واکسن‌ها را تزریق کنید این بستگی به شرایط زندگی شما دارد.
طبق اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌توانید در کنار تزریق دوز اول، دوم یا تقویتی واکسن کووید-19وقتی به مرکزی مراجعه می‌کنید، واکسن آنفلوآنزا را نیز دریافت کنید. به‌گفته ماراگاکیس در ابتدای توزیع و تزریق واکسن کووید، مقامات بهداشتی توصیه می‌کردند که بین تزریق آن و سایر واکسن‌ها حداقل 2هفته فاصله باشد اما از آن زمان این توصیه تغییر کرده است و حالا ما می‌دانیم که همه افراد می‌توانند در کمال ایمنی این واکسن را در کنار واکسنی دیگر دریافت کنند.

افزایش تجربه جهانی
دکترپریا سامپاتکومار، رئیس بخش پیشگیری و کنترل عفونی در مایو کلینیک به یو‌اس‌تودی گفت: از آنجایی که تاکنون میلیون‌ها دوز از این واکسن ارائه شده است، حالا می‌دانیم که پس از تزریق آن باید در انتظار چه عوارضی باشیم. به همین دلیل است که اکنون توصیه‌ها تغییر کرده است و می‌گویند می‌توانید واکسن‌های دیگر را همزمان با واکسن کووید دریافت کنید. ماراگاکیس با اشاره به تزریق همزمان چند واکسن در نوزادان و کودکان گفت: بچه‌ها اغلب چند واکسن را همزمان در مطب دکتر دریافت می‌کنند: آنچه می‌دانیم این است که آن واکسن‌ها، هرکدام‌شان واقعا برای تحریک سیستم ایمنی و دریافت پاسخ ایمنی به مواد موجود در واکسن‌ها طراحی شده‌اند که به بدن در مبارزه با بیماری‌های عفونی فردی کمک می‌کنند. سیستم ایمنی تقویت می‌شود و با دریافت 2 یا 3واکسن در یک روز، مواد در مسیرهای جداگانه‌ای کار می‌کنند تا به سیستم ایمنی بدن آموزش دهند که چگونه با آن پاتوژن مبارزه کند.

عوارض چقدر است ؟
شدت عوارض پس از تزریق همزمان 2واکسن کاملا به بدن فرد بستگی دارد. برخی افراد هر دو عوارض جانبی واکسن کووید-19و آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند. اما سامپاتکومار توضیح داد که اگر شما عوارضی مانند درد و خستگی را از یک تزریق تجربه کنید، ممکن است این عارضه با تزریق واکسن بعدی 2برابر شود. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، عوارض جانبی احتمالی کاملا به یکدیگر شبیه هستند؛ چه واکسن‌ها را همزمان زده باشید و چه با فاصله.

 لازم است همه واکسن آنفلوآنزا بزنند؟
متخصصان تزریق واکسن را در فصل آنفلوآنزای پیش‌رو مهم می‌دانند. مارگاکیز می‌گوید: نمی‌دانیم در فصل جدید بیماری چه چیزی در انتظارمان است؛ البته دوست داریم خوشبین باشیم اما خودمان را برای بدترین‌ها آماده می‌کنیم.
آمریکا سال گذشته فصل آنفلوآنزای سبک‌تری را تجربه کرد اما سامپاتکومار این را تا حدی به اقداماتی برای جلوگیری از عفونت کووید-19ازجمله اجتناب از تجمعات بزرگ، شستن مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک نسبت داد: امسال با کاهش موارد ابتلا به کووید-19، با توجه به اینکه افراد ماسک را برمی‌دارند‌ و در گروه‌های بزرگ گعده می‌کنند می‌ترسیم آنفلوآنزا تأثیر بیشتری بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید