• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144111
+
-

خبرهای کوتاه/ ورود سامانه بارشی به کشور


مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضعیت هوا، از بارش باران در بخش‌هایی از کشور طی روزهای آینده خبر داد. به‌گزارش ایسنا، صادق ضیاییان، رئیس این مرکز گفت: براساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، سامانه بارشی از مرزهای غربی وارد کشور شده و فعالیت این سامانه بارشی در برخی از مناطق شمال غرب و غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های زاگرس مرکزی، غرب سواحل دریای خزر و دامنه البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران است. وی ادامه داد: شدت بارش در استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، همدان، قزوین، زنجان و ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. ضیاییان افزود: شدت بارش در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان و ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد است. به‌گفته ضیاییان، یکشنبه گستره بارش در شمال غرب، برخی نواحی غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی  خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران  مخاطرات وضع هوا گفت: دوشنبه از شدت بارش کاسته شده و طی دوشنبه و سه‌شنبه گستره فعالیت این سامانه بارشی در شمال  غرب و برخی نواحی غرب برای ارتفاعات البرز مرکزی خواهد بود.

   لزوم تشکیل کمیته سازگاری با تغییر اقلیم
معاون سازمان محیط‌زیست، تشکیل کمیته سازگاری با تغییر اقلیم در کشور را ضروری اعلام کرد. به گزارش همشهری، احمدرضا لاهیجان‌زاده، در نشست تخصصی روند تغییر اقلیم و تأثیر آن بر نوسانات سطح آب دریای خزر و خلیج گرگان بیان کرد: باید تشکیل کمیته اجرایی سازگاری با تغییر اقلیم، نخستین اقدام برنامه هفتم توسعه کشور باشد؛ چون اثرات این پدیده تا ۵۰سال آینده هم وجود خواهد داشت. وی ادامه داد: در نشست اخیر شورای‌عالی آب با حضور رئیس‌جمهوری تأکید شد که برنامه هفتم توسعه کشور باید مطابق با تغییر اقلیم و کم‌آبی باشد. وی گفت: سال۹۴ کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو تشکیل شد، ولی تمرکز آن برای مصارف آب در حوزه آبخیزداری و آبریز است و به موضوع سازگاری با تغییر اقلیم در آن توجهی نشده است. لاهیجان‌زاده همچنین درخصوص تغییر اقلیم روی دریای خزر افزود: ورودی آب رودخانه‌ها، کاهش بارش و افزایش تبخیر از عوامل مهم نوسانات کاهش سطح آب دریای خزر در دوره بلندمدت به شمار می‌رود.

   50هکتار جنگل کاری مشارکتی در سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از انجام ۵۰هکتار جنگل‌کاری مشارکتی، در حوزه منابع طبیعی شاهرود خبر داد. اجرای اینگونه طرح‌ها، راهی برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از قاچاق چوب محسوب می‌شود. به گزارش همشهری، جعفر مرادی گفت: این طرح در مناطق سحرگاه، محمد چفت و درازنو به اجرا درآمده است.وی با بیان اینکه اعتبار طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است، افزود: پروژه جنگل‌کاری، طی هفته منابع طبیعی سال۹۸ با هدف طرح صیانت از جنگل‌های شمال انجام ‌شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید