• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 144057
+
-

پاییز برفی در شمال

بارندگی‌های آبان‌ماه بدون خسارت و همراه با بارش برف، حال و هوای استان‌های شمالی را پاییزی کرده و با ورود سامانه بارشی جدید از امروز در زاگرس مرکزی شاهد بارندگی و وزش باد خواهیم بود

13استان گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، خراسان‌شمالی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، کردستان و زنجان همانطور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود از روز سه‌شنبه، 4آبان شاهد بارش باران، رعد و برق و وزش باد بودند‎؛ شرایطی که روز گذشته (چهارشنبه 5آ‌بان) هم علاوه بر استان‌های ساحلی دریای خزر در خراسان شمالی، شمال خراسان‌رضوی و ارتفاعات البرز در تهران و سمنان استمرار داشت و از روز گذشته به حال و هوای مطبوع پاییزی ختم شد.

یخبندان در گیلان
گیلان طبق هشدارهای هواشناسی از سه‌شنبه برفی و بارانی شد و دمای هوا در این استان ۱۵درجه کاهش داشت. این در حالی است که گیلان در روزهای ابتدایی آبان نیز با بارندگی‌های شدید درگیر سیل شد به‌طوری که بارندگی‌ها خسارت ۵۰میلیاردی به زیرساخت‌ها ازجمله پل‌ها و راه‌های روستایی زد و ۲کشته داشت. بعد از این تجربه، امیر مرادی‌، مدیرکل مدیریت بحران گیلان تأکید کرده بود که رودخانه‌های استان تحمل بارندگی‌های شدید را ندارند و هشدارهای نارنجی در این منطقه معمولا در نهایت به هشدار قرمز منجر می‌شوند.
تالش، اسالم، ماسال، فومن، لنگرود، شلمان و... مناطق بحرانی گیلان بودند که احتمال می‌رفت با ورود سامانه بارشی جدید خسارت زیادی ببینند، اما با آماده‌باش مدیریت بحران، به جز برف و یخبندان در محورهای کوهستانی رضوانشهر مشکل خاصی از گیلان گزارش نشد.

برف پاییزی در 3شهرستان مازندران
سامانه جدید بارشی از اواخر دوشنبه، 3آبان وارد مازندران شد و مناطق مختلف استان را تحت‌تأثیر قرار داد، اما اوج فعالیت این سامانه روز سه‌شنبه تا چهارشنبه بود که طی این ۲۴ساعت، علاوه بر بارش باران، وزش باد شدید موقتی و وقوع رعد و برق، کاهش ۶درجه‌ای دمای هوا در مناطق ساحلی و جلگه‌ای و  کاهش دما در ارتفاعات و مناطق کوهستانی را تا ۱۲درجه شاهد بودیم. بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف بود و بر همین اساس در 3ایستگاه بلده در شهرستان نور، سیاه‌بیشه در چالوس و رینه در آمل گزارش شده است. البته این، نخستین برف پاییزی مازندران نیست و این استان در ارتفاعات بالای 2هزار متر خود طی هفته گذشته سفیدپوش شده بود.
بیشترین میزان بارندگی در این زمان با ۸۳میلی‌متر مربوط به رامسر بود و پس از آن بابلسر با ۷۹میلی‌متر، نوشهر ۷۰میلی‌متر و دشت‌ناز میاندرود با  ۶۵میلی‌متر بود.
علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه این سامانه بارشی از روز گذشته از استان خارج شده و به سمت شرق کشور یعنی گلستان و خراسان شمالی حرکت کرده است، می‌گوید: بارندگی‌ در برخی ساعت‌ها بسیار شدید بود، اما با توجه به لایروبی رودخانه‌ها فقط شاهد بالا‌آمدن آب بودیم و خسارتی  به استان وارد نشد.

۵شهرستان گلستان سفیدپوش شد
سامانه بارشی بعد از خروج از گیلان و مازندران روز سه‌شنبه و چهارشنبه با شدت بیشتری در گلستان موجب بارش باران و در ارتفاعات بارش برف شد. مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان اینکه بارش برف مناطق کوهستانی گرگان، کردکوی، بندرگز، رامیان و علی‌آبادکتول را سفیدپوش کرده است، می‌گوید: هفته گذشته نخستین برف را در ارتفاعات بالای 3هزار متر داشتیم، اما دوشنبه بارش برف به مناطق با ارتفاع ۲هزار متر هم رسید.
نوربخش داداشی بیشترین میزان بارندگی را ۴۶میلی‌متر مربوط به شهرستان گمیشان اعلام می‌کند و می‌افزاید: هوای استان از شب گذشته با کاهش ابر همراه بود و امروز و فردا، به‌طور تقریبی پایدار و صاف خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران گلستان هم با بیان اینکه سامانه بارشی در این استان با سطح هشدار نارنجی همراه بود به همشهری می‌گوید: شدت بارش‌ها از سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه بود و بعد از آن هوا نسبتا آرام شد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمالا شنبه 8‌آبان هم بارندگی  خواهیم داشت.
رسول حسام با بیان اینکه بارندگی این سامانه از 2تا 46میلی‌متر و میانگین 20میلی‌متر بود، می‌افزاید: پیش‌بینی این است که تا پایان آبان بارش دیگری نداشته باشیم و میزان بارش‌ها تا اواخر ‌ماه به 50میلی‌متر برسد که نسبت به بلندمدت 10درصد کاهش خواهد داشت.

    ***
در قزوین، البرز و سایر استان‌های بارانی هم مشکل خاصی گزارش نشده است، اما پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد از عصر امروز باید منتظر بارش‌های جدید باشیم.

ورود سامانه بارشی جدید از امروز
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه طی 2روز گذشته در نوار شمالی کشور شاهد کاهش محسوس دما بوده‌ایم، می‌گوید: از بعدازظهر امروز، پنجشنبه 6آبان با ورود سامانه بارشی جدید در نواحی شمال غرب، غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای جمعه و شنبه
(۷ و ۸ آبان) شدت و گستره سامانه بارشی افزایش می‌یابد و علاوه‌بر نواحی ذکرشده در بخش‌هایی از جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و سواحل غربی دریای خزر بارش باران، رعد و برق و گاهی وزش باد شدید مورد انتظار است. صادق ضیاییان با اشاره به کاهش دما در نوار شمالی، آسمان تهران را هم برای امروز، پنجشنبه، ابری، همراه با وزش باد با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۶درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید