• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143923
+
-

هیچ وقت فکر نکردم پشت خط مانده‌ام

کامران قاسمپور،ستاره جدید کشتی جویبار که بالاخره از زیر سایه حسن یزدانی خارج شده می‌گوید: می‌دانستم بالاخره نوبت من هم می‌شود

هیچ وقت فکر نکردم پشت خط مانده‌ام

محسن محمودصفری

پسر محجوب کشتی آزاد که همه اعتقاد داشتند استعدادش دارد حیف می‌شود بالاخره مزد صبرش را با کسب مدال طلای جهان گرفت. کامران قاسمپور کشتی‌گیر خوش‌تکنیکی که هر وقت در وزن 86یا92کیلوگرم راهی قهرمانی آسیا شد تمام حریفانش را با امتیاز عالی شکست داد و با طلا به کشور بازگشت، حالا دیگر علاوه بر شهرت در آسیا شهرت جهانی هم دارد. قاسمپور با زیرگیری‌های بی‌نقصش یکی از طلایی‌های مسابقات جهانی نروژ بود که طعم طلایش با شکست کاکس آمریکایی برای مردم بسیار دلچسب‌تر شد. او درباره این مسابقات و رقابت‌های آینده با همشهری به گفت‌وگو نشسته است.

   در عین شایستگی بعد از سال‌ها توانستی به نخستین مسابقات جهانی بزرگسالان دوران ورزشی‌ات اعزام شوی. از این مسابقات برایمان بگو؟
سخت بود ولی خدا را شکر پایان خوشی برایم داشت و خاطره خوبی در ذهن مردم باقی ماند. خوشحالم که در این خاطره خوب، من هم سهم اندکی داشتم.

  حدودا از سال2017در سطح اول کشتی ایران مطرح هستی و همه تو را به‌عنوان یک کشتی‌گیر در حد کلاس جهانی می‌شناسند. ولی فرصت حضور در مسابقات جهانی را به‌دلیل هم‌وزن بودن با حسن یزدانی پیدا نکردی. در این سال‌ها ناامید نشدی؟
هیچ وقت این طوری به موضوع نگاه نکردم که پشت خط مانده‌ام. همیشه فکرم را کنترل کردم و اعتقاد داشتم بالاخره نوبت من هم می‌شود و آن موقع باید آماده باشم و خودم را نشان بدهم. زمانی که به مسابقات جهانی نروژ اعزام شدم بهترین فرصت برای کسب مدال طلا بود که خدا را شکر طلا را به‌دست آوردم.

  جالب است که وقتی اسامی تیم ملی برای المپیک مشخص شد، باز هم اردو را ترک نکردی و در اردو ماندی. درحالی‌که خیلی‌ها وقتی دیدند قرار نیست اعزام شوند اردو را ترک کردند. چطور شد ماندی با اینکه مسافر توکیو نبودی؟
من هدفم حضور در مسابقات جهانی بود برای همین ترجیح دادم در اردو بمانم و بهتر تمرین کنم. شرایط در اردو برای تمرین و تمرکز روی کشتی بیشتر است و برای همین در اردو ماندن را در آن برهه ترجیح دادم.

  برای حضور در 92کیلوگرم اختلاف وزن زیادی با رقیبانت داشتی. این اختلاف وزن چقدر بود؟
وزن طبیعی بدن من 88کیلوگرم است و معمولا کشتی‌گیران 92کیلوگرم حدود 96-97کیلوگرم هستند. چیزی حدود 10کیلوگرم با حریفانم اختلاف وزن داشتم.

  از کشتی با کاکس آمریکایی برایمان بگو. کشتی‌گیری که 2 طلای جهان و یک برنز المپیک را در کارنامه داشت و خیلی‌ها معتقد بودند کامران به سد محکمی خورده است.
مربیان زحمت آنالیز کردن او را کشیده بودند و من طبق برنامه عمل کردم. بله خیلی‌ها می‌گفتند کاکس ایرانی‌ها را برده و سال‌هاست باختی در کارنامه‌اش نیست ولی من رفتم که کشتی خودم را بگیرم. پیش خودم گفتم می‌روم روی تشک و همه سعی‌ام را می‌کنم. اگر از من بهتر بود او می‌برد و اگر من بهتر بودم برنده بیرون می‌آیم که نتیجه به نفع من تمام شد. خدا را شکر مردم از این کشتی لذت بردند و خوشحال شدند. این برایم خیلی ارزشمند بود.

  خیلی‌ها کشتی تو و کاکس را تقابل قدرت و تکنیک می‌دانستند. نظر خودت چیست؟
در مورد خودم نظری ندارم ولی کاکس واقعا کشتی‌گیر قدرتمندی است. خیلی استقامت بالایی داشت و این مسئله همان موقع که رفتم پشتش خاکش کنم برای همه مشخص شد. کمتر کشتی‌گیری می‌تواند اینقدر مقاومت کند. در کشتی با کاکس سعی کردم کشتی را به سمت زور و قدرت بدنی نبرم و با توانایی‌های خودم کشتی بگیرم.

  کشتی‌گیر زیرگیری هستی که هم‌اکنون در کشتی ما کمتر کسی با این توانایی دیده می‌شود. چه شد که این سبک اصیل کشتی ایرانی را انتخاب کردی؟
از بچگی این تکنیک توی بدنم جا افتاده و نتیجه سال‌ها تمرین و زحمات مربیان در رده‌های مختلف در سطح ملی و باشگاهی است که از همه آنها ممنونم.

  بعد از کشتی با کاکس فیلمی از سالن گرم مسابقات بیرون آمد که علیرضا دبیر را بغل کرده بودی و با هم حرف می‌زدید. در آن موقع چه چیزی به هم می‌گفتید؟
علی‌آقا نه فقط به من که به همه بچه‌ها خیلی لطف دارد. او واقعا مثل یک پدر دلسوز است که دلش برای کشتی و کشتی‌گیران می‌سوزد. وقتی که اعزامم به جهانی نروژ قطعی شد به من می‌گفت حالا وقتش است که حقت را بگیری و نشان بدهی چه توانایی‌هایی داری. آن موقع هم که بعد از کشتی با کاکس سمتش آمدم همین حرف‌ها را با هم می‌زدیم. واقعا از او ممنونم که برای کشتی همه تلاشش را می‌کند تا کشتی‌گیران دغدغه‌ای نداشته باشند.

  بعد از کشتی هم خود کاکس شکست را قبول کرد، به سمت شما آمد و تبریک گفت. انگار همان‌قدر که روی تشک جنگنده است بیرون از تشک هم اخلاق پهلوانی دارد.
دقیقا همینطور است. فقط یک صحنه از آن خوش‌وبش‌ها فیلمش در فضای مجازی پخش شد وگرنه بیشتر هم بود. کاکس فردای مسابقه هم به سمت من آمد و با هم خوش‌وبش کردیم و مجددا تبریک گفت. واقعا آدم باشخصیتی است.

  در مراسم تجلیلی که برای قهرمانان مازندران برگزار شد یک مصدوم هم داشتید که تو برای ملاقاتش به بیمارستان رفتی. ماجرا چه بود؟
مردم و همشهری‌های عزیزم واقعا لطف داشتند و سنگ‌تمام گذاشتند. آنها در باران به استقبال ما آمدند و خیلی زحمت کشیدند. متأسفانه در جریان استقبال، یکی از همشهریان از ماشین پرت شد و به بیمارستان انتقال پیدا کرده بود که خدا را شکر عمل موفقیت‌آمیزی داشت و کسالتش هم برطرف شده است. من به وظیفه خودم عمل کردم؛ برای ملاقات به بیمارستان رفتم و جویای احوال این عزیز شدم.

  در لیگ کشتی خواهی گرفت؟
بله، با تیم صنایع مازندران قرارداد بسته‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید