• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143922
+
-

وفایی؛ ستاره‌کش

منهای فوتبال
وفایی؛ ستاره‌کش

یک شگفتی دیگر در اسنوکر جهان؛ حسین وفایی. وفایی در مسابقات انتخابی مسترز آلمان، رونی اُسالیوان، ستاره اسنوکر جهان را 5 بر صفر شکست داد. سالیوان سومین ستاره جهان است که در این سال‌ها مقابل وفایی شکست می‌‌خورد. در مسابقات انتخابی مسترز آلمان2022، وفایی دوشنبه‌شب مقابل نفر سوم رنکینگ قرار گرفت. سالیوان با رنکینگ3 و وفایی با رنکینگ60 بازی می‌کردند. این اختلاف همه را مطمئن کرده بود که ستاره جهان کار سختی در مقابل وفایی ندارد. آنها پیش از این هم بازی کرده بودند. سال2019 در مسترز انگلستان، وفایی 4 بر یک از سالیوان شکست خورده بود. با این پیشینه، کارشناسان بنگاه‌های پیش‌بینی شانس برد را 9 به یک به سالیوان داده بودند. اما دوشنبه‌شب آنهایی برد کردند که پیروزی وفایی را پیش‌بینی کرده بودند. وفایی این‌بار بدون اینکه یک فریم به سالیوان بریتانیایی بدهد، برنده بازی بود. این شکست برای سالیوان که 6دوره قهرمان جهان شده، باورنکردنی بود. چهره او در صحنه‌هایی از بازی شگفت‌زده است. او انتظار نداشت وفایی با اقتدار و در 54دقیقه به پیروزی برسد.
این نخستین باری نیست که وفایی در مقابل بزرگان اسنوکر به پیروزی می‌رسد. او سال2011 به عنوان نخستین ایرانی جواز حضور در مسابقات حرفه‌ای اسنوکر را به دست آورد و 6سال بعد در مسابقات 2017 اوپن چین، جو پری، بن وولاستن، و روری مک‌لاود را شکست داد و به مرحله یک‌چهارم‌نهایی رسید. پیروزی بزرگ او در مقابل جاد ترامپ به‌دست آمد. ترامپ آن سال نفر سوم رنکینگ جهان بود. وفایی در مرحله نیمه‌نهایی از مارک ویلیامز شکست خورد و حذف شد. سال2019 در مسابقات آزاد ولز، مارک سلبی مرد شماره‌یک اسنوکر جهان 4 بر 3 به وفایی باخت. اما وفایی در این مسابقات هم نتوانست به فینال برسد.
شکست سالیوان واکنش رسانه‌ها را هم در پی داشت. یورو اسپرت نوشته که او در این بازی نابود شد: «حسین وفایی در کمتر از یک ساعت رونی اُسالیوان را نابود کرد. وفایی به‌عنوان شماره۶۰ جهان، رونی اُسالیوان قهرمان 6دوره جهان را در نخستین دور مقدماتی مسترز آلمان تنها در ۵۴دقیقه شگفت‌زده کرد.» به نوشته این سایت، بدون شک دوشنبه بهترین شب وفایی در این 9سال حضور در اسنوکر حرفه‌ای بود. وفایی از سال2012 که در اسنوکر حرفه‌ای حضور دارد، 3بار به مرحله نیمه‌نهایی مسابقاتی که جزو رنکینگ جهانی هستند رسیده است اما به‌گفته یورواسپرت پیروزی او در مقابل سالیوان برجسته‌ترین اتفاق بوده است. نویسنده مطلب یورواسپرت اشاره کرده است که وفایی در این بازی بی‌رحم و سریع بود و شوک بزرگی به سالیوان وارد کرد. سالیوان با این شکست از دور مسابقات حذف شد و مسابقات مسترز آلمان را از دست داد. مسابقات مسترز آلمان از 6بهمن آغاز می‌شود و اسنوکربازان در مسابقات انتخابی که در انگلیس برگزار می‌شود، تلاش می‌کنند جواز حضور در مسابقات اصلی را به‌دست بیاورند. وفایی دیشب باید با اندرو هیگینسون فینالیست سابق رقابت‌های اوپن ولز بازی می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید