• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143913
+
-

غریبه قهرمان

غریبه قهرمان

بهروز رسایلی- خبرنگار

غریبه‌ای که قهرمان استقلال شد؛ این داستان دومین برد آبی‌ها در فصل جدید بود که در فولادشهر با درخشش کوین یامگا برابر ذوب‌آهن به‌دست آمد. این روزها اوضاع بر وفق مراد آبی‌هاست؛ آنها از مدیریت و کادرفنی راضی هستند، خریدها را خوب می‌بینند و نسبت به کسب عنوان قهرمانی امید زیادی دارند.

   به‌نظر می‌رسد استقلال هر چقدر در خرید بازیکن داخلی بدشانس یا بی‌استعداد است، در مورد جذب بازیکنان خارجی بهترین عملکرد ممکن را دارد. البته که در این سال‌ها امثال الحاجی گرو و نیومایر هم آبی‌پوش شده‌اند، اما انصافا تعداد بازیکنان خوب خارجی در این تیم بیشتر بوده است. مامه تیام، سرور جباروف، آیاندا پاتوسی، شیخ دیاباته و حالا هم کوین یامگا ازجمله خوب‌های استقلال بوده‌اند و عجیب اینکه چنین اتفاقی در پرسپولیس رخ نمی‌دهد. آخرین خریدهای خارجی رقیب سنتی بازیکنانی همچون استوکس و اوساگونا بودند که خاطرات تلخی به جا گذاشتند. در نقطه مقابل قوت پرسپولیس در جذب بازیکنان داخلی و تبدیل کردن آنها به ستاره است. در استقلال اما خیلی از ستاره‌های ایرانی که با کلی سر و صدا و پول رضایتنامه آبی‌پوش شدند، درنهایت کار چندانی از پیش نبردند.

   با وجود کسب 2 پیروزی در 2 بازی نخست اما، استقلال همچنان مشکلاتی دارد که حتما فرهاد مجیدی به خوبی نسبت به آنها واقف است. این تیم در دقایق زیادی از بازی با ذوب‌آهن ناچار به انجام فوتبال بسته و به‌شدت تدافعی شد. با این حال میزبان اصفهانی حتی در همین شرایط هم موقعیت‌های خوبی برای گلزنی داشت؛ توپ‌هایی که شاید اگر به ثمر می‌نشست، خیلی چیزها عوض می‌شد. همچنین در استقلال بازیسازی از میانه میدان به ندرت به چشم می‌خورد و این مسئله باعث کاهش تنوع فوتبال آبی‌ها می‌شود.

   برخلاف اعتقاد وریا غفوری، احتمالا عدم‌دعوت او به تیم ملی یکی از فنی‌ترین و فوتبالی‌ترین تصمیماتی است که در سال‌های اخیر گرفته شده! کاپیتان استقلال خودش می‌تواند کیفیت بازی‌هایش در این یکی دو فصل را مورد بازبینی قرار بدهد و بعد قضاوت کند که آیا چنین بازیکنی باید به تیم ملی دعوت شود یا نه. وریا در فولادشهر هم روز خوبی نداشت. او بارها توپ لو داد و چندین بار هم جا ماند که ویدئوی یکی از آنها در فضای مجازی وایرال شده است.

   باگ بزرگ استقلال در فصول گذشته، از دست دادن امتیازات اول فصل بود. هی مربی عوض می‌شد و تا کادر جدید به شرایط مسلط شود، امتیازاتی از دست می‌رفت که تا آخر فصل جبران نمی‌شد. از این نظر استقلال لیگ 21را متفاوت شروع کرده و حالا با 2 پیروزی و 6 امتیاز، برای حضور در کورس قهرمانی از هر زمان دیگری دلگرم‌تر است.

  درنهایت باید به پوئن‌های این پیروزی برای فرهاد مجیدی هم اشاره کرد. جسارت او در بازی دادن به یامگا در ترکیب اصلی و در پستی متفاوت قابل ستایش بود و نتیجه هم داد. پیش‌تر گفته می‌شد یامگا دفاع راست است، اما مجیدی او را به خط حمله برد و جواب گرفت. فرهاد همچنین با شجاعت به جوانان بازی می‌دهد. امیرعلی صادقی که در این مسابقه پاس گل دوم را داد، ازجمله همین بازیکنان جوان استقلال است. امیرحسین حسین‌زاده هم که حالا کاملا تبدیل به یک بازیکن فیکس شده است. سبحان خاقانی هم به اندازه کافی فرصت بازی پیدا می‌کند و اگر تیزچنگ باشد، جایگاه خودش را تثبیت خواهد کرد. فارغ از هر نتیجه‌ای که در این فصل رقم بخورد، سیاست مجیدی در بازی دادن به نفرات جوان احتمالا میراثی ارزشمند برای آینده استقلال به جا خواهد گذاشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید