• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143683
+
-

دردسر جدیدی به نام دلتاپلاس

متخصصان می‌‌گویند گونه دلتاپلاس ویروس عامل بیماری کووید-19 ممکن است از گونه دلتا قابلیت انتقال بیشتر و سریع‌تری داشته باشد

دانش
دردسر جدیدی به نام دلتاپلاس

زهرا خلجی - خبر‌نگار

گونه جدیدی برگرفته از نسخه دلتای ویروس کرونا ملقب به دلتاپلاس در انگلیس مشاهده شده است که به‌گفته کارشناسان بریتانیایی ممکن است راحت‌تر از دلتای معمولی منتشر شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) آن را به دسته «نوع تحت بررسی» ارتقا داده است تا خطر احتمالی آن را منعکس کند. البته تاکنون شواهدی دال بر خطرناک‌‌تر بودن این گونه در دست نیست و دانشمندان مطمئن هستند که واکسن‌های موجود باید همچنان در محافظت از انسان در برابر این گونه کارایی داشته باشند.
با اینکه همچنان گونه دلتا، مسئول بیشتر موارد ابتلا به کووید-19 در انگلیس است، اما ابتلا به‌ گونه دلتاپلاس نیز در حال افزایش است. آخرین آمارهای رسمی نشان از آن دارد که 6درصد از موارد کووید در انگلیس مربوط به‌ گونه دلتاپلاس با نام علمی AY. 4.2 است. متخصصان می‌گویند به‌نظر نمی‌رسد این گونه از ایمنی ایجادشده توسط واکسن‌ها فرار کند. با این حال برخلاف دلتا، با توجه به سطح خطر، هنوز این گونه را به‌عنوان گونه نگران‌کننده درنظر نگرفته‌اند. هزاران نوع مختلف از کووید در سراسر جهان در حال گردش است. ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، بنابراین دیدن نسخه‌‌های جدید عجیب نیست. AY.4.2 شاخه‌ای از گونه دلتاست که شامل برخی جهش‌‌های جدید است که بر پروتئین سنبله تأثیر می‌گذارد که ویروس از آن برای نفوذ به سلول‌های انسان استفاده می‌کند.

آمادگی برای مقابله
موارد معدودی از ابتلا به این گونه جدید در آمریکا و دانمارک نیز گزارش شده، اما طبق آمار این موارد در حال کم‌شدن است. انگلیس و آمریکا هم‌اکنون، ارائه دوز سوم یا تقویت‌کننده به افراد در معرض خطر با توجه به شروع زمستان را ارائه کرده است تا از ایمنی کامل آنها در برابر کرونا اطمینان حاصل شود. البته هنوز حرفی درباره نیاز به آپدیت جدید در واکسن‌ها برای گونه‌های جدید نشده است.
دکتر جنی هریس، مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت بریتانیا می‌گوید: توصیه‌‌های بهداشت عمومی برای جلوگیری از ابتلا به ‌گونه‌های مختلف ویروس کرونا، همچنان همان‌هایی است که بود. واکسن‌زدن و حتی دریافت دوز سوم برای افراد واجد شرایط نیز فعلا تنها راه مبارزه با بیماری است و همچنان باید هشدارها را جدی گرفت. در اماکن شلوغ ماسک بزنید و در زمان ملاقات با افراد در فضای سربسته، درها را باز کرده و تهویه مناسب در اتاق داشته باشید. اگر علائمی مرتبط با کرونا دارید، حتما تست PCR بدهید و خود را در خانه قرنطینه کنید تا زمانی که تست منفی شود. جوئل اوورتیم، بیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو می‌گوید: نمی‌توان آینده بیولوژی را پیش‌بینی کرد چرا‌که همه‌‌چیز بسیار پیچیده است. حتی نمی‌توان آزمایشی درباره آن انجام داد. متخصصان تصور می‌کنند که گونه خطرناک بعدی از دل گونه دلتا بیرون می‌آید.

  به‌روزرسانی واکسن‌ها
سازندگان واکسن در حال آماده‌شدن هستند تا اگر مجبور شدند واکسن‌های خود را برای انواع جدید ویروس کرونا تنظیم کنند، اگرچه هنوز این امر ضروری تلقی نشده است. به گزارش نیچر، مدیر اجرایی فایزر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است: زمانی که شاهد فرار گونه‌ای از ویروس از واکسن باشیم، می‌توانیم نسخه جدیدی از واکسن خود را ظرف 100روز آماده کنیم. محققان با تمرین روی گونه‌های فعلی ویروس کرونا، در حال آزمایش نحوه به‌روزرسانی واکسن‌ها هستند. مدیر اجرایی فایزر می‌گوید: در برخی مواقع، ناگزیر باید واکسن‌های مختلفی بسازیم. اگر واکسن‌ها به روشی که مصونیت جمعیت حفظ می‌شود نتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید بلافاصله یک نسخه اثربخش جدید ارائه کنیم. اما فعلا در نقطه‌ای نیستیم که بتوانیم با اطمینان، تکامل ویروس را پیش‌بینی کنیم. پل بینیاس که یک ویروس‌شناس در دانشگاه راکفلر در شهر نیویورک است، می‌گوید: تمرین برای آپدیت‌کردن واکسن با گونه‌های موجود ویروس، یک رویکرد معقول به‌نظر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :