• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143566
+
-

پایان جیتکس زیر تیغ آفتاب

نمایشگاه فناوری دوبی در گرمای امارات پس از 5روز شلوغ به پایان رسید و درس‌های مهمی برای آینده باقی گذاشت

فناوری
پایان جیتکس زیر تیغ آفتاب

محمد کرباسی - دبیر گروه دانش و فناوری

  روز پنجشنبه سرانجام  نمایشگاه جیتکس یا به قول خود اماراتی‌ها جایتکس در یک رویداد بی‌سابقه پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ به پایان رسید. در گرمای هوای دوبی که تقریبا برای خیلی‌ها راه‌رفتن طولانی‌مدت در خیابان را طی روز غیرممکن می‌کرد، مشتاقان فناوری خودشان را به هر سختی به مرکز تجارت جهانی دوبی رسانده بودند.  هزینه‌های گران این شهر و  رویداد هفته فناوری دوبی همزمان با اکسپو۲۰۲۰ باعث شده بود تقریبا هتلی خالی از گردشگر نباشد. آنطور که آمارها می‌گویند بیشتر از ۴هزار شرکت‌کننده از 140کشور جهان فقط برای جیتکس به امارات آمدند تا درباره دنیای فناوری بحث و تبادل نظر کنند. از سال۱۹۸۱ امارات این نمایشگاه را با نام GITE شروع کرد و از تنها یک سالن مرکز تجارت جهانی دوبی حالا به این رویداد بزرگ رسیده است که می‌تواند در روزهای داغی که شاید برای هیچ مسافری مناسب نباشد خیل عظیم گردشگران را به این شهر بکشاند. علاوه بر رونق گردشگری، این نمایشگاه در طول ۴۰سال گذشته کاری کرده که بازدیدکننده‌های عادی حاضر باشند برای یک روز بازید آن ۱۵۰درهم (رقمی بیشتر از یک‌میلیون و 100هزار تومان) بپردازند.
فناوری را دیگر در جهان نمی‌توان یک حوزه مجزا دانست. فناوری در همه‌جا از زندگی روزمره تا پزشکی و صنعت رسوخ کرده و جهان‌شمول شده است. «اختاپوس فناوری» دیگر  جایی باقی نمانده که فتح نکرده باشد.

اشتیاق پساکرونا
در بسیاری از کشورهای جهان با گسترش واکسیناسیون دیگر به‌تدریج محدودیت‌های کرونا در حال کاهش است. شاید به همین خاطر این رویداد فناوری امسال بیشتر مورد توجه جهانی قرار گرفت. رشید العمری، استراتژیست تجاری شرکت VMware در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه می‌گوید: اشتیاق مردم برای دیدن از نزدیک همدیگر وصف‌ناشدنی است. من ۲۵سال است در این نمایشگاه حضور دارم و این‌بار به وضوح تمایل بیشتر مردم و صاحبان مشاغل برای حرف‌زدن رودررو و شبکه‌سازی را دیدم.  او تاکید می‌کند هرچند کرونا باعث شد دنیای مجازی و کار از راه دور بیشتر مورد توجه قرار بگیرد اما در نهایت انسان موجودی اجتماعی است. دوستداران فناوری در این نمایشگاه از حرف‌زدن و قهوه‌خوردن با هم لذت بردند. این رویداد نشان داد که جهان در حال برگشتن به وضعیت عادی است.

مسیرهای آینده
جیتکس بیشتر از هر چیز با حضور هزاران شرکت فناوری نشان داد که مسیرها و ترندهای دنیای فناوری در چه مسیری حرکت می‌کند.
هوش مصنوعی هرچند در گذشته هم وجود داشته اما محصولات و سرویس‌های معرفی‌شده در این نمایشگاه نشان داد که باید جهان خودش را برای بازتعریف هوش آماده کند. از کنترل ترافیک خیابان‌ها تا پزشکی و روباتیک قدرت هو ش مصنوعی بسیار بیشتر از گذشته شده و تقریبا در هر حوزه‌ای در حال قدرت‌نمایی است. روبات‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه هم به خوبی نشان می‌داد که هوش مصنوعی آینده جهان را تغییر می‌دهد.  

روبه‌رو شدن با واقعیت جدید
به‌خوبی این نمایشگاه نشان داد که واقعیت مجازی در سال‌های آینده نقش بسیار پررنگ‌تری در جهان خواهد داشت. شاید زمانی گروهی این فناوری را فقط برای بازی و سرگرمی محسوب می‌کردند اما حالا واقعیت مجازی راهش را به پزشکی، ورزش، صنعت، آموزش و حوزه‌های بسیار دیگر باز کرده است. چندین شرکت حاضر در این نمایشگاه در حال کار و توسعه متاورس بودند. متاورس یا جهان مجازی یک ابرواقعیت مجازی است که کاربران قادر خواهند بود از هرجای جهان به آن وصل شوند. روندهای جیتکس و فعالیت جدی شرکت‌ها در این حوزه نشان می‌داد که فاصله زمانی با این ماجرا خیلی زیاد نیست. یکی از پنل‌های جیتکس امسال حتی به بازاریابی در متاورس اختصاص داشت!

   اولویت مهم؛ امنیت سایبری
افزایش حملات سایبری در جهان باعث شد که یک سالن جیتکس امسال به امنیت سایبری و شرکت‌های فعال در این حوزه اختصاص پیدا کند که تعداد آنها در جهان افزایش چشمگیری داشته است.  محمود السامی،معاون منطقه‌ای شرکت Forcepoint درباره افزایش فعالیت شرکت‌های فناوری در این حوزه به همشهری می‌گوید: فناوری و اطلاعات دیجیتال حالا پایه‌ها و بنیان اقتصاد کشورها را تشکیل داده است. به همین خاطر مشخص است که حفاظت از امنیت دیتا بیشتر از هر وقت دیگری مورد توجه قرار گرفته است. تقریبا روزی نیست که یکی از شرکت‌های مهم جهان هدف حملات باج‌افزاری قرار نگیرد.  به گفته السامی دوران کرونا باعث شد تا شرکت‌های مهم و بزرگ هم بیشتر از گذشته پلتفرم‌های خود را به فضای ابری ببرند و این مسئله باعث شده طی 2 سال گذشته امنیت سایبری برای شرکت‌ها و افراد  بسیار مهم‌تر از گذشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید