• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143564
+
-

ترافیک ایستگاه‌های فضایی در مدار زمین

به سوی آینده
ترافیک ایستگاه‌های فضایی در مدار زمین

لاکهید مارتین، نانورکس و وویجر اسپیس برای راه‌اندازی یک ایستگاه فضایی تجاری با خدمه دائمی تا سال2027 با یکدیگر همکاری می‌کنند. این پلتفرم نیمه‌بادی با نام استارلب (Starlab) در دسترس دولت و صنعت خصوصی آمریکا قرار خواهد گرفت. به گزارش وب‌سایت نیواطلس، با توجه به اینکه ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» برای بازنشستگی و پایان کارش تا سال2030 برنامه‌ریزی شده است، ایالات‌متحده به‌دنبال شرکت‌های خصوصی بوده که تا پیش از آن تاریخ جایگزینی برای ISS در مدار تجاری نزدیک زمین CLD بسازند. یکی از این ایستگاه‌های پیشنهادشده، استارلب است که می‌تواند نخستین ایستگاه فضایی تجاری رایگان به‌حساب‌ آید. هدف ایستگاه فضایی استارلب انجام انواع فعالیت‌ها ازجمله علم عمومی، تحقیقات مواد، رشد گیاهان، آموزش فضانوردان و گردشگری است. علاوه بر این، باید به این موضوع هم اشاره کنیم که با این کار، حضور آمریکا در فضا درست در زمانی ادامه خواهد داشت که چین نیز برنامه پروازهای فضایی خود را با جدیت خاصی دنبال می‌کند. چینی‌ها اخیرا با اعزام 3فضانورد به ایستگاه فضایی‌ در حال تکمیل‌شان برنامه‌های خود را در این خصوص پیش برده‌اند.
اوایل هفته گذشته 3تایکونوت (فضانورد چینی) با موفقیت در ایستگاه فضایی تیانگونگ مستقر شدند که این طولانی‌ترین ماموریت خدمه پکن تا به امروز محسوب می‌شود. این ایستگاه فضایی در مدار نزدیک بین 340 تا 450کیلومتری سطح زمین قرار دارد و قرار است در اواخر سال آینده میلادی کار ساخت آن تکمیل شود. چینی‌ها 11ماموریت را برای ساخت تیانگونگ برنامه‌ریزی کرده‌اند که تاکنون 5تا از آنها را با موفقیت به انجام رسانده‌اند.
توسعه استارلب توسط شرکت ارائه‌کننده خدمات تجارت فضایی نانورکس انجام می‌شود و وویجر اسپیس نیز بخش تجارت را مدیریت خواهد کرد؛ ضمن اینکه کار ساخت و راه‌اندازی این ایستگاه فضایی نیز توسط شرکت لاکهید مارتین صورت خواهد گرفت. ایستگاه آنها از یک ماژول زیستگاه با قابلیت بزرگ‌شدن و یک گره اتصال فلزی تشکیل شده است. حجم آن 340مترمکعب خواهد بود؛ ضمن اینکه 4صفحه خورشیدی، مجموعا 60کیلووات نیرو تولید خواهد کرد. در همین حال، یک سیستم کنترل‌کننده محیطی احیاکننده و پشتیبانی حیات ECLSS از خدمه دائمی آن که شامل 4فضانورد به اضافه بازدیدکنندگان از این ایستگاه می‌شود، پشتیبانی می‌کند. همچنین یک بازوی روباتیک برای انجام آزمایش‌های خارج از ایستگاه و همچنین بارگیری وجود خواهد داشت. لیزا کالاهان، معاون لاکهید مارتین و مدیرکل بازرگانی عمران این شرکت می‌گوید: «ما از اینکه بخشی از چنین تیم خلاق و توانمندی بوده‌ایم، هیجان‌زده هستیم؛ تیمی که به هر شرکتی اجازه می‌دهد از نقاط قوت اصلی خود استفاده کند. تجربه گسترده شرکت لاکهید مارتین در ساخت فضاپیماها و سیستم‌های پیچیده، همراه با نوآوری تجاری شرکت نانورکس و تخصص مالی وویجر به تیم ما این امکان را می‌دهد تا یک ایستگاه فضایی متمرکز بر مشتری ایجاد کند که چشم‌انداز آینده ما را در این مسیر تقویت خواهد کرد. ما سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در فناوری زیستگاه کرده‌ایم. خواسته ما این است که یک طرح سفینه فضایی مقرون به صرفه و مأموریتی برای استارلب نیز پیشنهاد دهیم.»
در صورت محقق شدن برنامه‌ها، شاید در بین سال‌های2027تا2030 شاهد حضور همزمان 3ایستگاه فضایی در مدار زمین باشیم که این در نوع خود اتفاقی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید